وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیا ازدواج موقت برای دختر باکره مناسب است

0

آیا ازدواج موقت برای دختر باکره مناسب است

پيشنهاد ازدواج موقت

پرسش 63 . اخيرا آقايى به من اظهار لطف و محبت نموده و باب آشنايى را با من باز كرده روابط ما بسيار محدود است و تنها 4-3 جلسه همديگر را ملاقات كرده ايم. بنده به ايشان عرض كردم كه در صورت تمايل مى توانند به جهت خواستگارى نزد والدين من بيايند اما ايشان مطلبى را تحت عنوان ازدواج موقت مطرح كردند و دليل شان نيز عدم دارا  بودن شرايط ازدواج بيان كردند. بنده ابتدا به شدت با اين مسئله مخالفت كردم اما ايشان با نشان دادن جرايد و كتاب ها و فتاواى متفاوت سعى در متقاعد كردن من داشتند، كه اگر دختر جوانى از سن ازدواجش گذشته باشد و نيز مطمئن باشد كه خواستگارى بهتر از اين شخص كه مى خواهد با او ازدواج موقت بكند براى او نمى آيد و هم چنين احساس نياز جنسى نيز بكند مى تواند بدون اذن پدر به انجام ازدواج موقت مبادرت ورزد. سؤال اين است كه اين آقاى جوان هم اكنون 24سال سن دارند شرايط ازدواج را دارا نيستند اما به شدت احساس نياز مى كنند اما من دخترجوان 21ساله هستم كه فكر مى كنم موقعيت هاى خوبى در انتظارم هست و هنوز از سن ازدواج من نگذشته است و حتى خودم هنوز نيازى در خود احساس نمى كنم آيا من مى توانم بدون اذن پدر چنين كارى را بكنم يا خير؟

از دو نگاه بايد به اين سؤال پاسخ داد:

الف. از نظر فقهى؛ هرچند ازدواج موقت از نظر فقه شيعه جايز مى باشد اما در صورتى كه دختر باكره باشد واجب است از پدر خود اجازه بگيرد. در اينجا ديدگاه مراجع بزرگوار تقليد را ابتدا به عرضتان مى رسانيم:

طى سؤالى در مورد اجازه پدر پرسيده شده كه: آيا در ازدواج با دختر باكره، اجازه پدر يا جدّ پدرى واجب است و اگر بدون اجازه عقد بخوانند، عقدشان باطل است؟

**آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى و نورى: آرى، بايد با اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر باشد و بدون اجازه او عقد باطل است**[28].

**آيات عظام خامنه اى، صافى، مكارم و وحيد: بنابر احتياط واجب، بايد با اجازه او باشد و اگر بدون اجازه عقد بخوانند بنابر احتياط واجب عقد باطل است.**[29]

بنابراين معلوم مى شود بدون اجازه پدر عقد ازدواج دختر باكره صحيح و مشروع نيست. فرقى هم بين ازدواج دايم و ازدواج موقت نيست. بنابراين آنچه اين فرد مطرح كرده خلاف نظر مراجع محترم تقليد است و نمى توان به آن اعتماد كرد. بله آنچه گفته كه ازدواج موقت براى برخى افراد مى تواند راه كار مناسبى باشد براى افراد خاصى همچون افراد بيوه و طلاق گرفته ها يا كسانى كه همسرشان فوت كرده و نظاير آن است نه همچون شما كه جوان بوده و به قول خودتان هنوز احساس نياز هم نكرده ايد. تازه اگر هم احساس نياز داشته باشيد حتما بايد با اذن پدر بزرگوارتان اين ازدواج صورت گيرد.

ب. اما از نگاه روان شناختى و تربيتى؛ به نظر مى رسد چنين فردى از سادگى و ضعف اطلاع و آگاهى هاى دينى و يا روحيه دلسوزى و همدردى شما سوء استفاده كرده و به دنبال رسيدن به اهداف ناصواب خود است. اگر هم خيلى خوش بين باشيم او نيز همچون شما از احكام شرعى آشنايى درستى ندارد.

بنابراين توصيه مى شود در اسرع وقت ارتباط خود را با اين فرد قطع و به سخنان او توجه ننماييد. شما از نظر اخلاقى و دينى هرگز موظف نيستيد براى حل مشكل وى به ايشان كمك كنيد و از روى دلسوزى خواسته اش را به هر شكل كه شده برآورده نماييد.

تأكيد مى شود شما به عنوان يك دختر  در برابر نياز او هرگز مسئول نيستيد. بله اگر واقعا او را شايسته مى بينيد از وى بخواهيد به طور رسمى براى خواستگارى با خانواده محترمشان به منزل شما بيايند و به تدريج و با تحقيقات ضرورى و طى مراسم رسمى مقدمات پيمان ازدواجتان را فراهم نمايد.

[28]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 70؛ امام، استفتائات، ج 3، اولياء العقد، س4 و 27؛ تبريزى، استفتائات، م 1547 و 1512 و 1556؛ دفتر: نورى.
[29]. خامنه اى، استفتاء، س 798 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1438؛ مكارم، تعليقات على العروة، اولياء العقد، م 2 ؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1237؛ دفتر: صافى.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.