وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نذر روزه با داشتن روزه قضا

0

نذر روزه با داشتن روزه قضا

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س108. كسی كه در ماه رمضان در سفر است، آیا می‏‌تواند نذر كند روزه بگیرد؟

ج) خير، جايز نيست.

س110. شخصی كه مفطری انجام نداده، در سفر مثلاً در ساعت ده نذر می‌كند كه امروز را روزه می‌گیرم، آیا نذر او صحیح است یا باید نذر قبل از سفر و قبل از طلوع فجر باشد؟
ج) روزه مستحبی در سفر كه با نذر صحيح است، بايد قبل از طلوع فجر باشد و بنابر احتياط مشروط است به اين كه نذر در حَضَر منعقد شده باشد.

 

نذره روزه در سفر با داشتن روزه قضا

224. با وجود اين‌كه روزه قضا دارم، آيا مى‌‌توانم روزه نذرى بگيرم؟ مثلاً نذر كنم كه اگر خداوند در روز عرفه نصيبم گرداند كه به زيارت حضرت زينب (سلام‌الله عليها) بروم، آن روز را روزه بگيرم. آيا چنين نذرى صحيح است؟ چون آن‌جا مسافرم و روزه قضا هم به گردنم هست.

ج) اگر در حضر (قبل از سفر) نذر كنيد كه در روز معيّنى در سفر روزه بگيريد، نذر و روزه نذرى‌تان صحيح است، هرچند قضاى روزه واجب بر عهده‌تان باشد.

س164. آیا می‌توان برای شرکت در مراسم اعتکاف به شهر دیگری که بیش از چهار فرسخ با ما فاصله دارد مسافرت کرد و اعتکاف در صورت سفر صحیح است؟
ج) اگر قصد اقامت ده روز و يا نذر روزه در سفر ـ که بنابر احتياط قبل از سفر بايد نذر شود ـ نباشد، روزه در سفر صحيح نيست و با عدم صحّت روزه، اعتکاف هم صحيح نيست.

س165. اگر کسی بخواهد در خارج از شهر خود اعتکاف کند به‌طور مثال در مکه مکرمه و از ساکنین مکه نباشد و قصد ده روز هم نکند، آیا نذر کافی است؟ و صیغه آن چیست؟
ج) نذر روزه در سفر مانعی ندارد و با اين نذر روزه و اعتکافش صحيح است، ولی احتياط آن است که نذر قبل از شروع مسافرت باشد و صيغه آن عبارت است از: «لله علیّ أن اصوم في سفري إلی کذا».

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نذر روزه برای کسی که روزه قضا دارد

پرسش : آیا کسى که قضاى روزه ماه رمضان بدهکار است، مى تواند نذر کند و روزه بجا آورد؟ کسى که قضاى روزه هاى ماه رمضانش را بجا آورده باشد، ولى کفّاره روزه ماه رمضان بدهکار است چطور؟

پاسخ : نذر در تمام این موارد اشکال دارد.

وظیفه شخص در مورد روزه مستحبی و نذری و نیابتی با وجود روزه قضا [احکام روزه قضا]

پرسش : آیا شخصی که روزه قضا دارد می تواند روزه ی نذری یا مستحبی بگیرد؟

پاسخ : کسی که روزه قضا دارد:

1- نمی تواند روزه مستحبی بگیرد.

2- می تواند روزه مستحب را نذر کند، مشروط بر این که بعد از روزه های قضا، بتواند آن را بجا آورد. به این معنا که اگر مثلا ده روز، روزه قضا دارد و تا ماه رمضان آینده بیشتر از ده روز باقی مانده، می تواند نذر روزه کند ولی اگر فقط ده روز باقی مانده، با توجه به این که در این حالت باید روزه قضا را بگیرد، نذر روزه مستحبی اشکال دارد.

3- می تواند روزه نیابتی بگیرد.

حکم قضا کردن روزه برای فرار از عمل به نذر [احکام روزه قضا]

پرسش : اگر فردی روزه نذر کرده، اما برای این که به نذر خود عمل نکند، ماه رمضان به مسافرت رفته تا قضای روزه داشته باشد، آیا در این صورت عمل به نذر واجب نمی باشد؟

پاسخ : با توجه به آنچه نوشته اید باید به نذر خود عمل نماید، زیرا ملاک، نداشتن روزه قضا هنگام نذر کردن روزه است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.