وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قصد اقامت در دو محل نزديك به هم

0

قصد اقامت در دو محل نزديك به هم

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

قصد اقامه باید در یک محل (شهر یا روستا و یا …) باشد، و در دو محل نمی‌توان قصد اقامه کرد، بنابراین کسی که در دو مکان تبلیغ می‌کند اگر عرفاً دو محل محسوب شود، باید در یکی از آن دو، قصد اقامه کند و قصد اقامه در هر دو به این صورت که بخواهد چند روز را در یکی و چند روز هم در دیگری بماند که مجموعاً ده روز شود اقامه محقق نشده و باید نماز را در هر دو محل شکسته بخواند.

س37. کسى که در دو مکان تبليغ مى‏‌کند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، نماز و روزه‏اش چه حکمى دارد؟
ج) اگر از نظر عرف دو مکان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و يا در يکى از آن دو با قصد رفت و آمد به مکان ديگر در خلال ده روز، صحيح نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. قصد ده روز در دو محل :

قصد اقامت در دو محل نزديك به هم به فاصله سه الى چهار كيلومتر مانعى ندارد، ولى بيش از اين تا قبل از 5/ 21 كيلومتر (حدّ مسافت شرعى) تنها مى‌تواند روزى يكى دو ساعت برود و برگردد(اين‌گونه اقامت را چه از ابتدا قصد كند يا نه، تفاوتى ندارد)، مگر اينكه بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى به جايى كه كمتر از چهار فرسخ است برود وبه محلّ اقامت خود بازگردد كه در اين صورت بايد نماز را تمام بخواند.

مسافت طی شده کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد

پرسش : اگر شخصی بخواهد به شهری مسافرت نماید، چنانچه فاصله ی بین آن شهر تا محل زندگی او 24 کیلومتر باشد، باید نماز را شکسته بخواند؟

پاسخ : کسى که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ (حدود 43 کیلومتر) است باید نماز را شکسته بخواند، خواه رفتنش چهار فرسخ (5/ 21 کیلومتر تقریباً) باشد یا کمتر یا بیشتر، همین اندازه که رفتن و برگشتن او هشت فرسخ باشد نماز شکسته است و خواه در همان روز و شب برگردد یا فاصله‏اى بیفتد، مگر این‏که در بین این مسافت، ده روز قصد اقامه کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.