وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

با خیانت شوهر چگونه برخورد کنیم

قبل از هر چيز شايسته است به اين نكته اشاره نماييم كه چه همسرتان دچار خطايي شده باشد يا نه بايد گفت همه چيز به شما و نوع عملكردتان در قبال جريان اخير بستگي دارد

0

با خیانت شوهر چگونه برخورد کنیم

فهرست این نوشتار:

خیانت شوهر

لطفا راهنمايي كنيد چگونه زندگي با شوهرم كه دو تا بچه هم داريم را ادامه بدهم وقتي با چشماي خودم خيانتش را ديدم. در شرايط بد روحي و رواني قرار دارم و افكار بد مثل خوره به جانم افتادند. راهنماییم کنید.

مخاطب گرامي؛ از بابت حادثه­ اي كه در زندگي شما اتفاق افتاده، براي شما و همسرتان متأسفيم، زيرا بي وفايي و خيانت در زندگي زناشويي چنان ضربه شديد عاطفي و احساسي به طرفين وارد مي ­سازد كه مي ­توان گفت يكي از دردناك­ترين تجاربي است كه يك زن و شوهر در طول عمر خود با آن روبه رو مي ­شوند.

 

مهم است بدانيد افرادي نظير شوهرتان نيز از اين ماجرا آسيب مي­ بينند، به گونه­ اي كه بسيار اتفاق مي­ افتد دچار افسردگي شديد، احساس گناه و يا افكار خودكشي مي گردند. حال بماند كه اين قضيّه براي فرزندان نيز بسيار آسيب­ زا بوده و دوستان و خانواده ­­ها نيز اغلب از اين موضوع رنج مي ­برند.

قبل از هر چيز شايسته است به اين نكته اشاره نماييم كه چه همسرتان دچار خطايي شده باشد يا نه بايد گفت همه چيز به شما و نوع عملكردتان در قبال جريان اخير بستگي دارد؛ زيرا حتّي اگر وي دچار خطايي نيز شده باشد و شما در آن­چه ديده ­ايد به نادرستي در مورد همسرتان قضاوت ننموده باشيد، اين نوع رفتار شماست كه مي­ تواند او را از مسيري كه رفته بازگرداند و يا رفتار شما را بهانه­ اي براي غوطه­ ور شدن در خطايي گرداند كه مرتكب گشته است.

شايد نياز به يادآوري نباشد كه ضروري است در قضاوت خود نسبت به رفتار همسرتان از تأثير سوءظن، بدگماني و سوء برداشت مبرّا باشيد.
در يك جمله خودتان را جاي همسرتان بگذاريد. توجه داشته باشيد همانطور كه خودتان بدگماني وي را در مورد خود نمي‏پسنديد، وي نيز چنين حقي را براي خود محفوظ مي ­داند؛ لذا سعي نماييد نسبت به صحّت برداشت و قضاوت نسبت به شوهرتان مطمئن باشيد به عنوان مثال اگر رفتاري از وي سرزده كه زمينه چنين برداشتي را از سوي شما فراهم ساخته، سعي كنيد با وي در مورد آن رفتار به گفتگو بنشينيد و به زواياي تاريك آن پي ببريد.

چه بسا موضوع آن­طوري كه شما گمان مي ­كنيد، نباشد. البتّه ما از ريز مسائلي كه اتفاق افتاده و شما در مورد همسرتان به چنين نتيجه­ اي رسيديد، اطلاع نداريم؛ لذا ما را به عدم واقع­نگري و … متهم نسازيد؛ زيرا حقيقت آن است كه ما از جزيئات مسأله اطلاعي نداريم و تمام شناخت ما از جرياني كه اتفاق افتاده منحصر در چند سطري است كه برايمان نگاشته­ ايد. به همين دليل، اخلاق اقتضاء دارد كه رفتار شوهرتان را بر وجه صحيح آن حمل نماييم؛ مگر آن­كه خلافش ثابت گردد.
به هر حال اميدواريم كه در برداشت خود نسبت به رفتار( خيانت) همسرتان دچار اشتباه شده باشيد و همسرتان همچنان به عشقتان پايبند باشد؛ امّا اگر هم خداي ناكرده قضيّه آنگونه است كه مي­ پنداريد و برايمان نوشته­ ايد، لازم است يادآوري نماييم كه مراقب باشيد اكنون در سراشيبي مسير زندگي­تان قرار گرفته­ ايد؛ زيرا قطعاً تا به حال هيچ­گاه تا اين حد هيجانات شديدي نظير خشم، افسردگي، ترس، تنهايي و شرمساري را احساس و تجربه نكرده بوديد.
حقيقت آن است كه برخي از افراد در موقعيّت مشابه شما چنان دچار احساس خشم و انزجار شديد مي­شوند كه متأثّر از احساس آسيب­ديدگي خود و فرزندان­شان حتي قادر به بيان آن در قالب كلمات نيستند.

 

شايد تا به حال چندين بار از خود پرسيده باشيد كه چطور همسرتان توانسته چنين كاري با شما بكند؟ و به اين نتيجه رسيده باشيد كه هرگز ديگر ­نمي­ توانيد به او اعتماد كنيد.
با همه اين تفاصيل بايد ديد چه كار مي ­توان كرد و چطور مي ­توان اين بحران را پشت سر گذاشت؟
حتي جا دارد اين سؤال نيز طرح گردد كه در صورت بهبود، آيا قادر هستيد با خاطره اين خيانت به زندگي مشترك ادامه دهيد؟
جا دارد با اطمينان پاسخ دهيم كه در صورت در نظر گرفتن پيشنهاداتي كه در ادامه ذكر مي­گردد همراه با دريافت كمك­ هاي تخصصي مشاوران مجرّب خانواده، قادر خواهيد بود آينده خوبي را در مورد زندگي مشترك­تان انتظار داشته باشد.

*** اما در اين شرايط، برای بهبود روابط، چه کارهایی باید کرد؟

1- افكار و تمايلات خود را با او در ميان بگذاريد
نبايد انتظار داشته باشيد كه او به صورت اتوماتيك همه افكار شما را حدس بزند. خيلي راحت هر چه را كه در ذهن خود داريد با همسرتان در ميان بگذاريد. آنوقت ديگر غصه نمي خوريد كه چرا به من اهميت نمي دهد و …. باور كنيد كه نااميدي ها شما تنها با بازگو كردن افكارتان پايان مي پذيرند.

2- به خاطر دلخوري هاي فردي او را از رابطه جنسي محروم نكنيد
اگر از دست او ناراحت هستيد، بهتر است مشكلات خود را با گفتگو حل و فصل نماييد. خودتان قضاوت كنيد: در يك ماه گذشته چند مرتبه به دلايلي از قبيل اينكه خسته ام، سر درد دارم، و يا حوصله ندارم همسرتان را از خود رانده ايد و با او رابطه جنسی برقرار نکرده اید؟

 

3- تصميمات او را جدي تلقي كنيد
اين مورد به عنوان يكي از بزرگترين مباحث مشكل آفرين در روابط محسوب مي شود. خانم ها دوست دارند همه چيز مطابق ميل خودشان باشد. ولي توجه داشته باشيد كه نمي بايست نسبت به خواست ها و نيازهاي همسرتان بي توجهي نشان دهيد. بهتر است با اين حقيقت روبرو شويد: اگر احساس مي كنيد كه با او همفكر نيستيد، پس در وهله اول چرا پيشنهاد ازدواج او را قبول كرديد؟ بايد به همسر خود احترام بگذاريد؛ اگر قرار باشد تمام مدت به او بي توجهي كنيد، براي حرف هايش ارزش قائل نشويد، او را كوچك و خوار كنيد و صرفاً در مورد تمام مسائل شكايت كنيد، مطمئن باشيد كه اينگونه مشكلات برطرف نخواهد شد.

 

4- به زيبايي خودتان اهميت بدهيد
به ظاهر خود اهميت بدهيد و به خودتان برسيد. لباس هاي زيبا و تميز بپوشيد و در مجموع ظاهرتان را آراسته نگاه داريد.

 

5 -قابل اعتماد و وفادار باشيد
دقت نمايد كه همسرتان نياز دارد كه شما قابل اعتماد باشيد و تا آخر عمر خود به او وفادار باقي بمانيد و در شرايط سخت زندگي همراهي اش كنيد.سعي نمايد در رفتار و گفتار اينگونه باشيد و به او هم نشان دهيد كه اينگونه هستيد.

 

6- از سرزنش دست برداريد و به او احترام بگذاريد
وقتي فرد به شخص مقابل احترام مي گذارد گويي به خودش احترام گذاشته به ويژه زمانيكه طرف مقابل همسرش باشد. او را به خاطر اشتباهاتش سرزنش نكنيد و دائماً تصميماتش را به باد انتقاد نگيريد.در شرايط عصبانيت خود را كنترل كرده و با بحث منطقي به دعوا خاتمه دهد.

 

7- اجازه دهيد از شما پشتيباني و حمايت كند
خداوند مرد را حامي زن آفريده است. آقايون از انجام اين كار لذت برده و احساس خوبي پيدا مي كنند. برخي از خانم ها زياد از حد مستقل هستند و تصور مي كنند كه اگر مردي بخواهد از آنها حمايت كند شخصيتشان زير سوال مي رود.

 

8- خوش اخلاق باشيد
همه انسانها در زندگي خود به دنبال «آرامش» هستند، مي خواهند اوقات خوشي را داشته باشند، و از زندگي لذت ببرند، بنابراين خوش مشرب باشيد، به سرعت عصباني نشويد، و داد و فرياد كردن را هم به كلي فراموش كنيد.

 

9- بگذاريد با خودش خلوت كند
فضايي را ايجاد نمايد كه بدور از همه صحبتها ايشان با خود خلوت نمايد.معمولا اگر مردي اين فضا را نياز داشته باشد كمتر صحبت مي نمايد و بيشتر در خود فرو مي رود پس فضاي لازم را به او بدهيد تا ذهن خود را متمركز كرده و افكار خود را منسجم سازند. اين كار احساس خوبي در او ايجاد مي كند و سبب مي شود كه بعداً سرحال تر و با نشاط تر شوند.لذا اگر از شما درخواست كرد كه او را راحت بگذاريد، بهتر است كه اين كار را انجام دهيد، اما قبل از بيرون آمدن از اتاق ابتدا محبت خود را به او نشان بدهيد و سپس او را تنها بگذاريد.

10-اجازه دهيد خودش باشد
براي برخي از خانم ها سخت است كه شوهرشان را همانگونه كه هست، بپذيرند و دوست بدارند. بيشتر خانم ها تمام مدت در تلاش هستند كه مدل مو، طرز لباس پوشيدن، شغل و حتي دوستان شوهر خود را عوض كنند و آنها را مطابق با معيارهاي فردي خود تعديل نمايند. چرا به جاي حرص خوردن آنها را همانگونه كه هستند قبول نكرده و از زندگي لذت نبريم؟

 

11- غذاي هاي مورد علاقه اش را درست كنيد
غذاي مورد علاقه اش را درست كنيد و يك زمان و مكان آماده را براي صرف غذا تهيه نمايد. زمانيكه او خسته از كار روزانه به خانه باز مي گردد و با اين صحنه مواجه مي شود بسياري از نارحتي ها برطرف مي شود .

 

12- چيزي كه نياز دارد را برايش بخريد
يك هديه كوچك و در عين حال كارامد كفايت مي كند.

 

13- از او بخواهيد كه كمكتان كند
در روزهای تعطيل كه در خانه هستيد و برنامه تفريحي نداريد از او بخواهيد كه در كارهايي كه انجامش برايتان اندكي دشوار است به شما كمك كند. با اين كار هم وقتتان پر مي شود و هم احساس مردانگي بيشتري به او دست مي هد.

 

14- فعاليت هاي دو نفره انجام دهيد
ببينيد همسرتان به چه كارهايي علاقه دارد و بعد با هم براي انجام آنها برنامه ريزي كنيد. اگر علاقمند به فعاليت هاي ورزشي است مي توانيد به كوهپيمايي برويد و…

 

15- ببينيد به چه چيزهاي علاقه دارد و چه چيزهاي را دوست ندارد
هر كس دوست دارد زندگي اش را آنطور كه مي خواهد اداره كند و خودش نقش اول زندگي اش را بازي كند. بنابراين مهم است بدانيد كه او به چه چيزهايي علاقه دارد و از چه چيزهايي دوري مي كند. سعي كنيد كارهايي كه دوست ندارد را انجام دهيد.

 

16- به او عشق بورزيد
شايد اين مسئله بسياري از خانم ها را متعجب كند، اما آقايون هم دوست دارند كه عاشق شوند و در مقابل عشق دريافت كنند. خيلي از خانم ها تصور مي كنند كه اگر با همسر خود سرد و بي احساس برخورد كنند بهتر است. متاسفانه تفكر نادرستي است؛ تا جايي كه مي توانيد خود را نسبت به او علاقمند نشان دهيد چراكه آقايون به دنبال همسري هستند كه به آنها علاقه داشته و مجذوبشان باشند. به هر حال مي توان گفت مردها به طور كلي به دنبال زني هستند كه بتوانند زندگي خود را با او قسمت كنند، لذت ببرند و در كنار هم به آرامش برسند.

*** با توجه به توضیحات بالا لطفاً :

1- تكليف خود را با خودتان مشخّص نماييد. آيا مي­خواهيد زندگي­ مشترك­تان را نجات دهيد؟

اگر پاسخ­تان بلي است؛ خواهشمنديم واقعيّات اين ماجرا را بپذيريد؛ زيرا ظهور چنين مسأله ­اي در رفتار همسرتان نشان دهنده اين است كه ازدواج­تان به مدت طولاني دچار مشكلي جدي بوده كه آن را تشخيص نداده بوديد. اين نكته علمي را به خاطر داشته باشيد كه احساس نياز نسبت به يك موضوع است كه باعث مي­گردد انگيزه­اي خاص در فرد به وجود آمده و به رفتارش در جهتي خاص( خيانت) انرژي و توان ببخشد؛ به همين دليل است كه معتقديم يك زن مي­ تواند با از بين بردن زمينه ­هايي كه باعث بروز چنين احساسي در همسرش مي­گردد، بيشترين كمك را در زمينه ­سازي پاكي همسرش فراهم آورد.
به هر حال علت اصلي خيانت در زندگي زناشويي، كم­رنگ شدن ردپاي عشق در زندگي مشترك است.
از خود بپرسيد: چه بلايي بر سر عشق­تان آمده است ؟
در برطرف كردن كدام نياز همسرتان شكست خورده ­ايد ؟
با خود رو راست باشيد، مطمئن باشيد كه اگر قبول نماييد شما نيز در رفتار خود با همسرتان دچار كم و كاستي ­هايي بوده­ ايد، اين اميد وجود خواهد داشت كه با اصلاح آن موارد نتيجه بهتري كسب نماييد.

 

2- ميدان را خالي نكنيد. داد و فرياد به راه نينداخته و كسي از آشنايان را نيز مطلع نسازيد؛ حتي خانه را نيز ترك نكنيد. مطمئن باشيد راه درست آن است كه علي­رغم شكست عاطفي بايد بمانيد مشكلات خود با همسرتان را شناسايي و به گونه­ اي حل نماييد كه فرد سوّم كم ­كم از زندگي شما بيرون رود. اجازه ندهيد به همين راحتي زندگي چند ساله شما از دست برود. مي ­دانيم سخت است، امّا سعي نماييد به نقش هاي زناشويي خود عمل كنيد.

 

3- بعد از چند روز و زماني­كه توانستيد به اندازه كافي بر اعصاب خود مسلط شويد، در فضايي مناسب و در غياب فرزندان به طور مفصل با همسرتان به گفتگو بنشينيد و ببينيد چه انگيزه­اي باعث بروز اين رفتار در وي شده است؟
چه كمبودي داشته و چه توقعي از شما داشته كه نتوانسته­ ايد آن را پاسخگو باشيد؟
فرد جديد چه خلأيي از همسر شما را پر مي ­كند و …
يادتان باشد كه در چنين مواردي گاه ممكن است زندگي زناشويي داراي كاستي ­هايي باشد كه با شناسايي و اصلاح آن تا حد زيادي مشكل بر طرف مي­شود؛ اما در برخي از موارد نيز ممكن است زن و شوهر هيچ مشكل خاصي با هم نداشته باشند، بلكه همه ماجرا به اين برگردد كه مثلاً همسرتان در يك موقعيت وسوسه ­انگيز قرار گرفته و دچار لغزش شده باشد؛ لذا نقش خود را در روابط­ با همسرتان پررنگ ­تر نموده و به خود ثابت كنيد مي­توانيد به عنوان مركز عاطفي خانواده همسرتان را به كانون خانواده بازگردانيد.

 

4- فصل تازه­ اي از عشق را در زندگي با شوهرتان برنامه­ ريزي كنيد. در جلسه گفتگوي خود با همسرتان كه در بند 3 بدان اشاره شد نيازها و انتظارات خود از وي را نيز يادآوري نماييد؛ زيرا خوشبختي يك مسير دو طرفه است و همسرتان تنها زماني مي­تواند انتظار خوشبختي از زندگي با شما را داشته باشد كه خود نيز براي خوشبختي شما دست به كار شود؛ لذا شروع به رفع نيازهاي يكديگر نماييد.

نكته نهايي

مخاطب گرامي؛ علاوه بر انجام اقدامات پيشنهاد شده توصيه مي­ گردد به همراه همسرتان به صورت حضوري به يكي از مراكز مشاوره خانواده مراجعه نماييد؛ زيرا در مشاوره های مکتوب، ممکن است برخي مطالب ناديده گرفته شود كه تنها چشم تيزبين و گوش مجرّب يك متخصص (به صورت حضوری) مي­ تواند مشكل اصلي را شناخته و راهکار ارائه دهد.
يادتان باشد بازگشت به شرايط عادي نيازمند تلاش پايدار و خستگي ناپذير شما و همسرتان است؛ بنابراين با يكديگر در يك جبهه بمانيد و در مقابل يكديگر جبهه ­گيري نكنيد.

 پرسمان/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.