وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد

0

غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل « غسل میت از رساله 10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ اگر مرد زن را و زن مرد را غسل بدهد]

مسأله 559 اگر مرد، زن را و زن، مرد را (1) غسل بدهد باطل است (2) ولی زن می تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد (3) اگر چه احتیاط مستحب ّ آن است که زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را غسل ندهد. (4).

(1) (بهجت:) در غیر موارد ضرورت..

(2) (خوئی، زنجانی:) حرام است مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد..

(تبریزی:) جایز نیست مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد..

(3) (تبریزی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(بهجت:) و احتیاط مستحب ّ در غسل زوجین، از زیر لباس است..

(4) (خوئی، زنجانی، صافی:) در حال اختیار غسل ندهد.

(سیستانی:) مسأله مرد نمی تواند زن نامحرم را غسل بدهد و هم چنین زن نمی تواند مرد نامحرم را غسل بدهد و زن و شوهر می توانند یکدیگر را غسل بدهند.

(مکارم:) مسأله مرد نمی تواند زن را غسل دهد، هم چنین زن نمی تواند مرد را غسل دهد، مگر زن و شوهر که هر کدام می تواند دیگری را غسل دهد، هر چند احتیاط مستحب آن است که اگر ضرورتی نیست، این کار را نکنند.

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 462 کسی که کشتن او به رجم یا قصاص و مانند اینها واجب شده است در صورتی که قبل از اجرای حکم، غسلهای سه گانه میت را به امر حاکم شرع یا بدون امر او انجام داده باشد، غسل دادنش واجب نیست، اگر چه بعد از غسل، از او حدث اصغر یا اکبر سر زده باشد.

[اگر برای غسل دادن میّتی که مرد است مرد پیدا نشود]

مسأله 561 اگر برای غسل دادن میّتی که مرد است مرد پیدا نشود زنانی که با او نسبت دارند و محرمند (مثل مادر و خواهر و عمّه و خاله (1)، یا به واسطه شیر خوردن (2) با او محرم شده اند (3))، می توانند غسلش بدهند (4). و نیز اگر برای غسل میّت زن، زن دیگری نباشد مردهایی که با او نسبت دارند و محرمند (5)، یا به واسطه شیر خوردن با او محرم شده اند (6)، می توانند از زیر لباس، او را غسل دهند. (7)

(1) (زنجانی:) و کسانی که به واسطه ازدواج با او محرم شده اند مثل عروس و مادر زن..

(2) (خوئی، تبریزی:) یا ازدواج..

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه مکارم نیست]

(4) (اراکی، خوئی، فاضل، تبریزی:) می توانند از زیر لباس (خوئی، تبریزی: یا چیزی که بدن او را به پوشاند) غسلش بدهند..

(گلپایگانی، صافی:) می توانند با رعایت ستر عورت او را غسل بدهند..

(زنجانی:) غسلش می دهند و بنا بر احتیاط در هنگام غسل باید لباس یا چیزی که بدن او را به پوشاند بر او باشد..

(بهجت:) بنا بر احوط باید از زیر لباس یا چیزی که بدن او را به پوشاند غسلش بدهند..

(5) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) یا به واسطه ازدواج..

(6) (بهجت:) بعد از این که از سایر اولیای میّت خصوصاً شوهر او اجازه بگیرند..

(7) (خوئی:) می توانند از زیر لباس و مانند آن او را غسل دهند.

(گلپایگانی، صافی:) می توانند با رعایت ستر عورت او را غسل دهند.

(بهجت:) بنا بر احوط باید از زیر لباس او را غسل دهند.

(زنجانی:) او را غسل می دهند، و بنا بر احتیاط او را با لباس غسل دهند.

(مکارم:) مردهایی که با او محرمند می توانند او را غسل دهند و بهتر است از روی لباس باشد.

(نوری:) می توانند او را غسل دهند ولی در هر دو صورت باید عورت مرده پوشانده شود.

(سیستانی:) مسأله محارم می توانند یکدیگر را غسل دهند چه محارم نسبی مانند مادر و خواهر، چه آنها که به واسطه شیر خوردن یا ازدواج محرم شده اند و لازم نیست غسل دادن در غیر عورت از زیر لباس باشد گر چه بهتر است ولی بنا بر احتیاط واجب در صورتی مرد زنی را که محرم او است غسل دهد که زنی که بتواند غسل دهد پیدا نشود و هم چنین به عکس.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
استفتاء اختصاصي سايت هدانا از دفتر مقام معظم رهبري
موضوع : غسل ميت
شماره استفتاء: 587409
سوال: 
1)-آیا شوهر می تواند با وجود همجنس و مماثل همسر خود را که از دنیا رفته ‌(یابلعکس)غسل میت دهد؟ 2)- آیا باید حتما از زیر لباس غسل دهد؟
3)- آیا محارم با وجود همجنس می توانند غسل میت را انجام دهند؟
4)- آیا جواز غسل دادن مَحرم غیر مماثل، مشروط به نبود مماثل است و در نتیجه با وجود مماثل، مَحرم غیر مماثل نمی‌تواند میّت را غسل دهد یا مشروط نیست؟
ج1) اشکال ندارد. شوهر نسبت به همسرش از تمام نزديكان او، تا هنگامى كه او را در قبر بگذارد، اولويت دارد؛ چه دائمى باشد يا موقت، ولى دومى (موقت) خالى از اشكال نيست.
ج2) لازم نیست.
ج3و4) بدون اشكال، مرد مى ‏تواند زن‏هاى محرم خود را و برعكس، در صورت نبود هم‏جنس حتى اگر برهنه باشند با ستر عورت، غسل دهد. و در صورت وجود هم‏جنس، مورد تأمل و اشكال است و نبايد احتياط ترك شود.
………………………………………..
توضيحات: مشخص است كه در صورت وجود همجنس يعني با بودن يك زن كه بتواند ميت زن را غسل دهد؛ مرد نمي تواند محارم را مانند مادر زن، خواهر، خاله، عمه … و حتي مادر خود را  غسل دهد و غسل ميت باطل است.


كليد: غسل ميت توسط محارم چه حكمي داردآیا مرد می تواند مادر زن خود را که مرده غسل دهد؟ غسل ميت  غسل ميت مردX غسل ميت زنX غسل مادر زنX غسل مماثلX غير مماثلX همجنسX غسل ميت محارمX غسل ميت محرم  غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد غسل ميت توسط محارم چه حكمي دارد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.