وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شکستن نماز واجب چه حکمی دارد

0

شکستن نماز واجب چه حکمی دارد

فهرست این نوشتار:

زمانی که شخص شروع به نماز واجب نمود نمی تواند از روی اختیار نماز را رها کند، این کار حرام است. اما شکستن نماز مستحب اشکالی ندارد.

رساله توضيح المسائل نماز

[ شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است]

مسأله 1159 شکستن نماز واجب از روی اختیار حرام است (1)، ولی برای حفظ مال (2) و جلوگیری از ضرر مالی یا بدنی مانعی ندارد (3).

(1) (خوئی، تبریزی:) بنا بر احتیاط واجب حرام است.. (سیستانی:) بنا بر احتیاط واجب جایز نیست..

(2) (فاضل:) حفظ جان و مال..

(3) (بهجت:) و هم چنین شکستن نماز مستحبّی از روی اختیار، مانعی ندارد.

(سیستانی:) بلکه برای هر غرضی دینی یا دنیوی که مورد اهتمام نماز گزار است مانعی ندارد.

(مکارم:) مسأله شکستن نماز واجب عمداً، بنا بر احتیاط جایز نیست ولی برای جلوگیری کردن از ضرر قابل توجّه مالی یا بدنی مانعی ندارد.

[ اگر حفظ جان خود انسان یا کسی که حفظ جان او واجب است]

مسأله 1160 اگر حفظ جان خود انسان یا کسی که حفظ جان او واجب است یا حفظ مالی که نگهداری آن واجب می باشد، بدون شکستن نماز ممکن نباشد باید نماز را بشکند (1) ولی شکستن نماز برای مالی که اهمّیّت ندارد مکروه است.

(1) (خوئی، تبریزی، سیستانی، بهجت، صافی، زنجانی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

[ اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد]

مسأله 1161 اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار طلب خود را (1) از او مطالبه کند، چنانچه بتواند در بین نماز طلب او را بدهد، باید در همان حال بپردازد و اگر بدون شکستن نماز، دادن طلب او ممکن نیست باید نماز را بشکند و طلب او را بدهد، بعد نماز را بخواند.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) که زمانش رسیده..

(مکارم:) مسأله هر گاه مشغول نماز باشد و طلبکاری طلب خود را مطالبه کند چنانچه بتواند در بین نماز طلب او را بدهد و صورت نماز به هم نخورد، بهتر است در همان حال بپردازد، ولی اگر بدون شکستن نماز ممکن نیست، صبر کند تا نماز تمام شود و این مقدار تأخیر، منافات با فوریّت ادای دین ندارد مگر این که ضرورت خاصّی داشته باشد، مثل این که همراهان و هم سفران طلبکار می روند و او به زحمت می افتد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: من معمولاً تکبير و قرائت را اعاده مى‌کنم و يا به قصد خواندن اقامه نماز را مى‌شکنم. آيا بايد نمازهايم را قضا کنم؟

ج) نماز واجب را پس از آنکه شروع کرديد، حق نداريد بشکنيد و در هر صورت اگر مرتکب خلاف شده و شکستيد و يا به يکى از مجوّزاتى که اجازه شکستن نماز را مى‌دهد تمسّک کرده و نماز واجب را شکستيد، بايد مجدّداً نماز را صحيحاً شروع کنيد و اگر بدون شکستنِ نماز، مجدّداً تکبيرة‌الاحرام را گفته‌ايد، نمازتان باطل شده است. استفتائات رهبری.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازيحضرت آیت الله مکارم شیرازی

مواردی که شکستن نماز واجب جایز است [شکستن نماز ]

پرسش : در چه مواردی می توان نماز واجب را شکست؟

پاسخ :

شکستن نماز واجب عمداً بنابر احتیاط جایز نیست، ولى براى جلوگیرى کردن از ضرر قابل توجّه مالى یا بدنى مانعى ندارد، مثلًا اگر جان نمازگزار یا کسى که حفظ جان او واجب است به خطر بیفتد و بدون شکستن نماز رفع خطر ممکن نباشد باید نماز را شکست، همچنین براى حفظ مالى که نگهدارى آن لازم است، امّا براى مالى که اهمّیّت چندانى ندارد، مکروه است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: شکستن نماز واجب چه حکمی دارد شکستن نماز واجب چه حکمی دارد شکستن نماز واجب چه حکمی دارد شکستن نماز واجب چه حکمی داردشکستن نماز واجب چه حکمی دارد شکستن نماز واجب چه حکمی دارد شکستن نماز واجب چه حکمی دارد شکستن نماز واجب چه حکمی دارد شکستن نماز واجب چه حکمی دارد  حکم شکستن نماز «به طور عمد» از نظر مقام معظم رهبری چیست مواردی كه می شود نماز را شكست  حکم شکستن نماز مستحبی گناه شکستن نماز موارد جواز شکستن نماز احکام شکستن نماز شکستن نماز واجب از روی اختیار شکیات چند قسم است مبطلات نماز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.