وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مواردی که میشود نماز واجب را شکست

0

مواردی که میشود نماز واجب را شکست

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مواردی که شکستن نماز واجب جایز است [شکستن نماز ]

پرسش : در چه مواردی می توان نماز واجب را شکست؟

پاسخ :

شکستن نماز واجب عمداً بنابر احتیاط جایز نیست، ولى براى جلوگیرى کردن از ضرر قابل توجّه مالى یا بدنى مانعى ندارد، مثلًا اگر جان نمازگزار یا کسى که حفظ جان او واجب است به خطر بیفتد و بدون شکستن نماز رفع خطر ممکن نباشد باید نماز را شکست، همچنین براى حفظ مالى که نگهدارى آن لازم است، امّا براى مالى که اهمّیّت چندانى ندارد، مکروه است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

مسأله1168. شكستن نماز واجب از روي اختيار حرام است، ولي براي حفظ مال و جلوگيري از ضرر مالي يا بدني، مانعي ندارد.

مسأله1169. اگر حفظ جان خود انسان، يا كسي كه حفظ جان او واجب است، يا حفظ مالي كه نگهداري آن واجب مي‎باشد، بدون شكستن نماز ممكن نباشد، بايد نماز را بشكند.

مسأله1170. اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد، و طلبكار، طلب خود را از او مطالبه كند، چنان‌چه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد، بايد در همان حال بپردازد، و اگر بدون شكستن نماز، دادن طلب او ممكن نيست، بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد، و بعد نماز را بخواند.

مسأله1171. اگر در بين نماز بفهمد كه مسجد نجس است، چنان‌چه وقت تنگ باشد، بايد نماز را تمام كند، و اگر وقت وسعت دارد و تطهير مسجد نماز را به هم نمي‎زند، بايد در بين نماز تطهير كند، بعد بقيه نماز را بخواند، و اگر نماز را به هم مي‎زند، در صورتي كه بعد از نماز، تطهير مسجد ممكن باشد، شكستن نماز جايز نيست، و اگر بعد از نماز، تطهير مسجد ممكن نباشد، يا تأخير تا بعد از نماز هتك مسجد باشد، بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير نمايد، و بعد نماز را بخواند.

مسأله1172. كسي كه بايد نماز را بشكند، اگر نماز را تمام كند اگر چه معصيت كرده ولي نماز او صحيح است، اگر چه احتياط مستحب آن است كه دوباره بخواند.

مسأله1173. اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود، يادش بيايد كه اذان و اقامه را فراموش كرده، چنان‌چه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است براي گفتن آن‌ها نماز را بشكند، و هم‌چنين اگر پيش از قرائت يادش بيايد كه اقامه را فراموش كرده است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.