وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شب اول قبر کسانی که در دریا غرق می شوند

0

شب اول قبر کسانی که در دریا غرق می شوند

آنهايى كه در دريا مى ميرند يا در بيابان شهيد مى شوند شب اول قبر آنان چه موقعى است؟

براساس آيات و روايات، روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى‏يابد بدن مثالى، شباهت بسيارى به بدن دنيوى انسان دارد ولى در عين حال بدنى است كه با نظام و قوانين عالم برزخ سازگار است و با بدن مادى دنيوى، تفاوت‏هايى دارد.(1) افزون بر اين كه در بيشتر موارد مقصود از واژه «قبر» در واقع مسائل برزخ است مثلاً گفته شده است: «ان القبر روضه من رياض الجنه او حفره من حفرالنار»(2) «قبر يا روضه‏اى از رياض بهشت و يا جايگاه پستى از جايگاه‏هاى آتش است».

البته قبر برزخى و قبر خاكى يك ارتباط خاصى با هم دارند كه مجال طرح آن نيست ولى بايد توجه داشت كه عمده مسائل شب اول قبر و پس از آن، مرتبط با عالم برزخ است، نه قبر خاكى.(3) بنابراين هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادى‏ها و فراخى‏هاى آن، مرتبط با عالم برزخ بوده و با قالب بدن برزخى، صورت مى‏گيرد و قبر خاكى در اين موارد، خصوصيتى ندارد. ازاين‏رو اگر مرده‏اى را بسوزانند، يا آن را بخورند، يا به دريا بيندازند و يا آن را موميايى كرده و در محفظه‏هاى خاصى نگه دارند باز هم مسائل شب اول قبر، فشار قبر، سؤال، مكافات و… براى آنان خواهد بود و شب اول قبر آنها، همان شبى است كه اين بدن‏ها يا به دريا انداخته شد، يا طعمه حريق گشته و يا خوراك حيوانى قرار گرفته است.

شب اول قبر شهيدانى كه پس از مدت مديدى، اجساد مقدس و مطهر آنان يافت مى‏شود همان شبى است كه در بيابان‏ها مانده‏اند. حضرت امير (ع) مى‏فرمايد: «فروگذار نمى‏شود احدى از مردم كه در شرق و غرب زمين و دريا و صحرا هستند مگر آن كه فرشته‏هاى سؤال كننده، به ملاقات آنان خواهند رفت».(4)

(1) نگا: عروج روح، صص 52 و. 59
000 (2) بحارالانوار، ج 6، ص 159، روايت. 19
000 (3) نگا: عروج روح، ج 7، صص 69 و. 114
000 (4) ب عبارت ديگر شب اول قبر همان مراحل نخستين ارتحال از اين عالم و قرار گرفتن در عالم برزخ است و وضعيت بدن در اين دنيا چندان تاثيرى در آن ندارد. علم الهدى، معاد و عدل، ص. 100 -پرسمان.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.