وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم وام به شرط سپرده گذاری

2

حکم وام به شرط سپرده گذاری

فهرست این نوشتار:

حکم وام به شرط سپرده گذاری

بعضی از بانکها و مؤسسات مالی ،وام و تسهیلات را به شرط افتتاح حساب و سپرده گذاری پرداخت می کنند. اگر پرداخت وام در قرارداد وام مشروط به سپردن مبلغى به صندوق باشد، چنين قراردادى ربوى و حرام است، ولى اصل قرض صحيح و پول قرضى حلال است، و چنانچه از باب تخصيص اعطاى وام به كسانى باشد كه در صندوق سپرده دارند، اشكال ندارد.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1787: یک صندوق که وامهایی را در اختیار اعضای خود قرار می‏دهد، ولی برای دادن وام شرط می‏کند که متقاضی وام، مبلغی پول را به مدت سه یا شش ماه در صندوق بگذارد و بعد از گذشت این مدت به مقدار دو برابر پولی که به صندوق سپرده است به او وام می‏دهد و بعد از آنکه همه وام را پرداخت کرد، پولی که قبلاً در صندوق گذاشته بود به او مسترد می‏شود، این کار چه حکمی دارد؟

ج: اگر دادن پول به صندوق به اين عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق به‌صورت قرض بماند، به اين شرط که صندوق هم بعد از آن مدت، وامی دراختيار او قرار دهد و يا وام دادن صندوق مشروط به اين شرط باشد که او قبلاً مبلغی را در صندوق گذاشته باشد، اين شرط در حکم ربا بوده و شرعاً حرام و باطل است، ولی اصل قرض نسبت به هر دو طرف صحيح می‏باشد.

س 1788: صندوق‏های قرض‌الحسنه برای دادن وام اموری را شرط می‏کنند که از جمله آنها عضویت در صندوق وداشتن مبلغی به عنوان پس‌انداز در آن است و همچنین متقاضی وام باید ساکن محله‏ای باشد که صندوق در آن قرار دارد و برخی شرایط دیگر، آیا این شرطها حکم ربا را دارند؟

ج: اشتراط عضويت يا سکونت در آن محله و شرطهای ديگری که باعث محدوديت پرداخت وام به اشخاص می‏شوند اشکال ندارد و شرط بازکردن حساب پس‌انداز در صندوق هم اگر به اين امر برگردد که اعطای وام اختصاص به آن اشخاص پيدا کند، بدون اشکال است، ولی اگر به اين برگردد که وام گرفتن از صندوق در آينده مشروط است به اينکه متقاضی وام قبلاً مبلغی پول در بانک گذاشته باشد، اين شرط منفعت حکمی در قرض است که باطل می‏باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

واگذاری امتیاز وام در قبال مبلغی از وام

پرسش : بانکی در ازای سپرده گذاری چندماهه به سپرده گذار به شرط ارائه سند ملکی وام پرداخت می کند. نفر اول مقدار پول سپرده را دارد ولی سند ملکی ندارد و شخص دوم سند ملکی دارد ولی پول سپرده را ندارد. اگر نفر اول سپرده گذاری کند و هنگام سررسید پرداخت وام از سوی بانک، به شرط دریافت درصدی از مبلغ وام ، وام را به شخص دوم (صاحب سند) واگذار کند، حکم شرعی عمل شخص اول و وام تعلق گرفته به شخص دوم چیست؟

پاسخ : در صورتیکه مقررات اجازه دهد و گیرندگان وام عینا وام را در همان مصرفی که با بانک قرارداد بسته اند صرف کنند مانعی ندارد ولی اگر در غیر آن مصرف شود حرام است.

حکم مسدودی سپرده بعد از تسویه وام

پرسش : وام بانکی گرفته بودم و مبلغی از سپرده مرا مسدود کرده بودند تا زمان تسویه؛ حالا بعد از سه سال پرداخت اقساط ، تمام پول باقیمانده را یکجا داده ام و تسویه حساب کرده ام ولی همچنان پول مسدود شده خودم را نمیدهد . پس از مجادله فراوان، مبلغی از آن سپرده مسدود شده را کم کرده اند و باقیمانده را به من داده اند. آیا شرعا این کار حرام و ربا نیست؟

پاسخ : در صورتی که تسویه حساب کرده اید باید وجه شما را بازگردانند مگر اینکه در قرارداد اولیه شرط شده باشد. در ضمن توجه داشته باشید هیچ بانکی حق ندارد برای وام دادن وجهی را بطور مسدودی شرط کند زیرا این نوعی رباخواری است مگر اینکه از قبیل صندوق قرض الحسنه باشد که از بعضی می گیرند و به دیگران وام می دهند.

شرط سپرده گذاری در مؤسسات قرض الحسنه برای اعطای تسهیلات

پرسش : الان در شهر اصفهان قرض الحسنه های زیادی تاسیس شده اند که وامهای سنگین با اقساط طولانی خیلی بهتر از بانکها به مردم می دهند ( البته با کارمزدهائی خیلی کمتر از بانکها ) .
اما تمام این وامها با این شرط است که متقاضی می بایست مدتی معین وجهی را در حساب خود در آن قرض الحسنه نگهدارد و هر چه این سپرده گذاری طولانی تر شود مقدار وام هم به تناسب بیشتر می گردد. نظر حضرتعالی در مورد حکم این گونه وامها چیست ؟
در صورت اشکال با چه شرط یا شروطی می توان چنین وامهائی را داد و یا گرفت؟

پاسخ : هرگاه این شرط برای اعطای تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان وام باشد (نه استفاده صاحبان صندوق) اشکالی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: در صورتیکه پولی را در قرض الحسنه بگذارند و هدف این باشد که بعد از مدتی دو برابر آن را وام بگیرند آیا درست می باشد ؟

پاسخ: قرض دادن به موسسه قرض الحسنه که بعدا قرض ازش بگیرد (قرض به شرط قرض) است و جایز نیست.
بله می تواند پول را به نیت حفظ یا نگهداری و یا حفاظت از تلف شدن، در بانک بگذارد و اگر موسسه دولتی یا مشترک باشد می تواند مبلغ وام را به عنوان مال مجهول المالک بردارد وسپس آن را قرض از سوی معظم له حساب کند و ایشان این وکالت را به همه مؤمنین داده اند و سپس مبلغی که متعهد شده به بانک بدهد.

۳پرسش: اخیرا قرض الحسنه ها شرطی برای دادن وام قرار داده اند که برای دادن وام معینی باید درآن قرض الحسنه سپرده گذاری شود اینکار چه حکمی دارد ثانیا این قرض الحسنه ها عموما با این سپرده ها فعالیتهای اقتصادی کرده وبه سپرده گذاران هیچ سودی از در آمد های که دارد وندارد وعلاوه برآن کارمزد هم میگیرند آیا شرعا جایز است؟

پاسخ: سپردن مبلغ یاد شده به شرط اینکه صندوق قرض بدهد جایز نیست وعلی أی حال گرفتن قرض از صندوق قرض الحسنه بعد ازآن اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی .


آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

سوده سپرده بانك‎ها

371. چرا با وجود حرام بودن ربا، بانك‎هاي كشور ما وام ربوي مي‎دهند و اسمش راقرض‌الحسنه مي‎گذارند؟

اگر بانك‎ها مطابق قانون بانكداري بدون ربا عمل كنند، وام آنها ربوي نمي‎شود؛ لكن متأسفانه برخي از مسئولان بانك‎ها بدون توجه به قانون، عمل مي‎كنند و مشتريان نيز آگاهي به مسائل شرعي وام ندارند، در نتيجه وام آنها ربوي و حرام مي‎گردد.

37 بعضي از صندوق‎هاي قرض‌الحسنه مي‎گويند: در صورتي وام مي‎دهيم كه مثلاً شش ماه يا يك سال در نزد ما سپرده داشته باشيد، آيا اين شرط صحيح است؟

اگر پول گذاشتن در صندوق، مشروط به قرض دادن پس از شش ماه باشد، حكم ربا دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی.


حضرت آيت الله بهجت

حضرت آيت الله بهجت

شرط افتتاح حساب براى پرداخت وام

607. در برخى صندوق هاى قرض  الحسنه، براى اعطاى وام شرط مى  كنند كه در صورت افتتاح حساب به مدّت شش ماه وام مى  دهند؛ آيا اين شرط صحيح است؟

ج. خالى از اشكال نيست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی بهجت.


 

 

آيت الله شبيري زنجاني
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

سپرده گذاری برای دریافت وام

990 – آياسپرده گذاري در بانک ها و مؤسسات مالی، براي گرفتن وام جايزاست؟

پاسخ:
اگر مجموع قرارداد سپرده گذاری و گرفتن وام عرفاً موجب سود بردن سپرده گذار باشد و وی تحقق معامله دوم را شرط کرده باشد، از حیله های رباست و جایز نیست. در غیر این صورت اگر بانک را وکیل کند که طبق قرارداد شرعی وام پبردازد و مطمئن باشد بانک بر اساس آن عمل می کند، و خود وام گیرنده هم به قرارداد عمل کند، جایز است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

حکم كارمزد بانك چیست

منظور از عقود شرعیه چیست

مصرف کردن وام در غير جهت آن

خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد

احکام رشوه از نظر مراجع

خمس سپرده گذاري در بانك

حکم شرعی کار کردن در بانک چیست

حکم سود سپرده گذاری بانک

پول خمس داده شده و غير آن در حساب بانكي

کلید: حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم وام به شرط سپرده گذاری حکم سپرده گذاری برای چند ماه جهت دریافت وام  خواباندن پول در حساب

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ان می گوید

    طبق نظر اقای سیستانی
    الان میشه پول رو گذاشت و بعدا وام گرفت ؟
    یا باید در دل بگوییم به نیت نگهداری میذارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به نیت وام نگذارید، نیت هم فقط تصور ذهنی نیست، واقعا قصد شما به نیت حفظ یا نگهداری پولتان در بانک باشد، اگر بعدا تسهیلاتی مثل بانک دادند شما می توانید به شیوه ای که در متن هم آمده پول ر دریافت کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر