وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد

0

خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

سوال: معامله چک به‌صورت نقد به قیمتی کمتر از مبلغ آن که امروزه رایج است، چه حکمی دارد؟

جواب: فروش چک مدت‌دار به دیگری به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در چک جایز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جایز نیست این است که مبلغی از کسی قرض بگیرد و در برابر آن چک مدت‌دار به مبلغ بیشتر از مبلغ قرض به او بدهد این عمل قرض ربوی است و حرام است اگر چه بعید نیست اصل قرض صحیح باشد.

س 1951: آیا چک به منزله پول نقد است به‌طوری که اگر بدهکار آن را به طلبکار بدهد برئ‏الذمّه می‏شود؟

ج: چک به منزله پول نقد نيست و تحقق ادای دين يا ثمن با دادن آن به طلبکار يا فروشنده متوقف بر اين است که عرفاً قبض چک، قبض مبلغ آن محسوب شود و اين با تفاوت موارد و اشخاص تفاوت پيدا می‏کند.

احکام چک و سفته

س: خريد و فروش چک (مدّت‌دار) در چه صورتى جايز است؟

ج) فروش چک به شخص ثالث به مبلغ کمتر جايز نيست ولى فروش آن به بدهکار اشکال ندارد.

س: آيا کسر کردن بخشى از مبلغ چک مدت‌دار و نقد کردن آن جايز است؟
ج) اگر با خود شخصى که صاحب چک بوده و به شما بدهکار است چنين کارى انجام دهيد (يعنى مبلغى کم کنيد و بقيه را نقد بگيريد)، اشکال ندارد ولى با ديگرى جايز نيست.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ثمره فروش چک معامله به قیمت بالاتر

پرسش : فرموده اید: ” در صورتي که چک مربوط به معامله اي باشد، و سند بدهکاري محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خريد و فروش آن به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در آن مانعي ندارد.” سوال این است: فروش چک به مبلغ بالاتر چه اثر شرعی و یا عرفی دارد که معامله آن صحیح است؟
پاسخ : در برخی از موارد مصداق عرفی دارد (مثلا جایی که نگهداری پول نقد خطراتی داشته باشد و یا چک مربوط به شخصیتی باشد که مهر و امضای آن شخصیت، ارزش معنوی داشته باشد) که در این صورت فروش آن به قیمت بالاتر مانعی ندارد.

فروش چک به خود بدهکار

پرسش : فروش چک به خود بدهکار یا دیگری فرق می کند؟
پاسخ : اشکالی ندارد.

سؤال 723 ـ خرید و فروش چک و سفته چه حکمى دارد؟

جواب: خرید و فروش چک یا سفته اى که سند بدهکارى کسى مى باشد به کمتر یا بیشتر مانعى ندارد.

سؤال 724 ـ آیا خرید و فروش اسکناس صحیح مى باشد؟ در صورتى که جواب منفى است آیا احکام رباى معاملاتى در آن جارى است؟

جواب: اسکناس جزء معدودات است، و حکم ربا در خرید و فروش آن جارى نمى شود; ولى در این جا مشکل دیگرى وجود دارد و آن این که در عرف عقلا اسکناس همیشه ثمن واقع مى شود و جنبه مثمن ندارد، هیچ کس در عرف بازار نمى گوید: «من ده هزار تومان پول نقد را به یازده هزار تومان که یک ماه دیگر تحویل بدهى، به شما فروختم» مگر کسانى که بخواهند آن را حیله فرار از ربا قرار دهند; یعنى در واقع نوعى وام ربوى است که نام آن را بیع مى گذارد و این گونه حیله ها به فتواى ما اعتبارى ندارد، تنها دو مورد استثنا در این مسأله وجود دارد:

الف) نخست خرید و فروش ارزهاى مختلف که مثلاً دلار را با اسکناس مبادله کنند، که چنین معامله اى صحیح است.

ب) دیگر معامله نقدى اسکناسهاى کوچک و بزرگ، یا نو و کهنه با تفاوت مختصر به خاطر استفاده از نو بودن اسکناس یا حجم کم پول بزرگ در مسافرت و مانند آن; در غیر این دو صورت اشکال دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: آیا فروش چک با مبلغ پایین تر از بهای آن مثلا ً چند ماه آینده آن اشکال شرعی ندارد و آیاحلال است یا حرام؟
پاسخ: اگر چک به اِِِِِِِِِِِزاء طلبی باشد که صاحب چک از دیگران دارد فروش آن به نقد اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی


 

آيت الله نوري همداني
آيت الله نوري همداني

س562: ايا فروش چكى كه مربوط به ديگرى است به فردى به كمتر از مبلغ چك صحيح است؟

ج: اگر اين چك در مقابل جنسى است كه قبلاً فروخته شده و قيمت آن در ذمه مانده است اشكال ندارد.

س‏563: آيا صحيح است كه انسان چك يا سفته به فردى بدهد و به وى بگويد مبلغ اين مقدار قرض به من بده، بعد از وصول چك يا سفته طلب خود را بردار و اين مبلغ هم بابت حق الزحمه خودت كه چك را از بانك گرفته‏اى باشد؟

ج: اگر چك صورى است و يا وسيله‏اى براى رباخوارى است اشكال دارد.

س‏564: شخصى مراجعه و اظهار مى‏دارد يك فقره چك از شخصى دارم كه براى مدّت 3 ماه ديگر است لذا مى‏خواهم آن را به قيمت كمتر نقد بفروشم و شخصى كاسب اين كار را انجام مى‏دهد. آيا اين عمل شرعى است يا خير؟

ج: اگر آن چك در برابر كالائى است كه به آن شخص داده است و نيز تبانى قبلى براى رباخوارى نباشد اشكال ندارد.

س‏565: آيا خريد و فروش سفته به كمتر از مقدار آن صحيح است؟

ج: در صورتى كه سفته و چك صورى نيست و در مقابل دينى است كه در ذمّه ثابت است و تبانى قبلى نيز كه وسيله رباخوارى احياناً مى‏شود در بين نباشد خريد و فروش به كمتر از مقدار آن جائز است.

س‏566: در ميان مردم خريد و فروش چك يا خرد كردن آن به كمتر از مبلغ چك رايج است، مثلاً گاهى شخصى داراى حساب بانكى است – چكى  دارد – بنا به دلايلى صاحب چك ناچار است از كسى قرض نمايد، آيا مى‏تواند مبلغ مورد نياز را يكساله يا كمتر و بيشتر از طرف مقابل به زيادتر از موجودى چك بخرد و چك را براى يكساله بعد بنويسيد و به او بدهد؟ و اضحتر عرض كنم افرادى هستند شغلشان هيمن است كه چك خرد كنند و ثرت زيادى از اين طريق هم جمع كرده‏اند سؤال اين است كه، از نظر شرعى ربا محسوب مى‏شود و حرام است؟ يا اينكه راههايى وجود دارد كه اين را از عنوان ربا خارج كند؟

ج: خريد و فروش پول و چك جائز نيست. بلى اگر كسى در ذمه شخصى طلب دارد، متاعى فروخته و از او چك گرفته، در اين صورت مى‏تواند آن چك را كه حاكى از ما فى الذمه است بفروشد و در مورد اخير نيز نبايد با تبانى قبلى باشد كه موجب ربا باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی نوری همدانی.


آيت الله وحيد خراساني
آيت الله وحيد خراساني

خرید و فروش چک

سؤال ۵۳۲. آیا خرید و فروش چک مدّت‌دار یا اسکوند آن به این صورت که مقداری از مبلغ آن را کم نموده و نقداً مبلغ آن را بپردازند جایز است؟

جواب) در صورتی‌که چک مذکور صوری بوده و واقعیتی نداشته باشد یعنی به ازاء طلبی نباشد، خرید و فروش آن به کمتر یا بیشتر جایز نیست و در صورتی‌که چک مذکور واقعی بوده و حکایت از یک بدهی واقعی داشته باشد (یعنی امضاء کننده، مبلغ ذکر شدة در چک را حقیقتاً به صاحب چک بدهکار باشد و چک مذکور سند بدهکاری او باشد) در این صورت خرید و فروش دینی که چک حکایت از آن می‌کند به کمتر یا بیشتر به دو شرط اشکال ندارد، شرط اول اینکه مبلغ چک و پولی که بابت آن می‌پردازند اختلاف در جنس داشته باشند مثلاً چک به تومان باشد و پولی که بابت آن می‌دهند به دینار یا دلار، و شرط دوم اینکه پولی که بابت چک می‌پردازد نسیه نباشد (یعنی پولی را که بابت چک می‌پردازد به عنوان دین مدت دار بر ذمّة او نباشد) ولی اگر پولی را که بابت چک می‌دهد نسیه بوده و دین باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

و در صورت عدم اختلاف در جنس مثل اینکه مبلغ چک به تومان بوده و به مقدار کمتر یا بیشتر به تومان فروخته شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست، ولی اگر مصالحه بر هبه نمایند اشکالی ندارد، مثلاً مالک چک مدت‌دار یک میلیون تومان بگوید مصالحه می‌کنم با تو بر اینکه من این چک را بر تو ببخشم و تو هم این ۹۵۰ هزار تومان را به من ببخشی.

(منهاج ۲/ مستحدثات م ۲۱ و منهاج ۳/م ۲۲۱) (رساله/۲۸۶۸ و ۲۸۶۹).

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی.

حتما بخوانيد

حكم خريد اكانت بازي كلش اف كلنز

خريد مستقيم از شركت بازاريابي شبكه اي

حكم خريد و فروش و معاوضه طلا

محاسبه خمس اجناس به قيمت روز يا خريد

حکم خرید و استفاده از ظرف طلا و نقره

آیا وام بانکی خمس دارد



کلید: خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی داردخريد و فروش چك مدت دار خرید و فروش چک و سفته، چه حکمی دارد؟ حکم خرید و فروش چک چیست  ریدار چک مدت دار خرید چک مدت دار فروش چک برگشتی فروش دسته چک فروش چک به بانک خرید و فروش چک مدت دار چک فروشی شرخر چک حکم شرعی فروش چک به قیمت کمتر خرید و فروش چک و سفته، چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی داردخريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی داردخريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دار

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.