وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر در نیابت از حج شرط آغاز سفر از شهر خاص شده باشد

0

اگر در نیابت از حج شرط آغاز سفر از شهر خاص شده باشد

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

3- رعايت بلد

غفلت از رعايت بلد

 

155- كسى كه اجير بلدى شده كه از شهر خاصّى- مثلا قم- حج بلدى انجام دهد، بايد از همان‏جا براى حج حركت كند؛ و اگر از موضوع غافل شده و از قم براى كار ديگرى به تهران رفته و از آنجا به حج رفته، اگر مى‏تواند بايد برگردد،[1] و چنانچه- حتى باتمكن- برنگشت و حج را انجام داد، حج صحيح است و بالنسبه استحقاق اجرت دارد.[2]

 

[1] ( 1). آية اللَّه نورى: اگر داعىِ ارتكازى داشته، گرچه اخطارى نبوده و غافل شده، برگشتن لازم‏نيست؛ زيرادرنيت‏خطور لازم‏نيست واگر بالمرّه غافل‏شده و از ارتكاز هم محو شده، بايد برگردد.

آية اللَّه بهجت: لازم نيست برگردد.

آية اللَّه مكارم: مگر اين‏كه نيّت در اعماق ذهنش وجود داشته باشد.
[2] ( 2). آية اللَّه سيستانى: حج او صحيح است مطلقاً، ولى اگر اجاره بر حج بلدى به نحو تقييد باشد مستحق اجرت نيست، و اگر شروع از بلد منوبٌ‏عنه جزو عمل مورد اجاره باشد مستحق اجرت مى‏باشد ولى مستأجر مى‏تواند اجرت المثل آن قسمت را كه به جا نياورده از او بگيرد و مى‏تواند اجاره را فسخ كند ولى بايد اجرت المثل حج او را بدهد، و اگر شروع از بلد از باب شرط ضمن العقد باشد مستأجر فقط مى‏تواند اجاره را فسخ كند و در اين صورت اجرت المثل او را بايد بدهد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.