وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حيا زن و شوهر برای هم خوب است يا بد؟

0

حيا زن و شوهر برای هم خوب است يا بد؟

حيا به معناى شرم داشتن از ارتكاب محرمات و مذمومات است كه از نظر شرعى و عقلى و عرفى براى زن و مرد پسنديده است و با خجالت نيز فرق دارد زيرا خجالت اعم از آن است و گاه به امور غير مذموم بلكه به واجبات نيز تعلق مى گيرد و در اين صورت به شرك خفى مبدل مى شود مانند شرم از انجام غسل جنابت و يا شرم زن در برابر شوهر.

در برخى از نصوص چنين خجالتى را حياى احمقانه خوانده اند چنان كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند:

الحياء حيائان: حيائ عقل و حياء حمق، فحياء العقل هو العلم و حياء الحُمق هو الجهل «(1).

اما آن حيايى كه خانم ها بيشتر به آن سفارش شده اند منظور شرم داشتن از برخورد و معاشرت با مرد نامحرم است و اين مسائله به جهت جذابيت و شرايط جسمى و روحى خانم ها است تا هم مورد سوء استفاده ديگران و استفاده ابزارى قرار نگيرند و هم ايمان و روحيه شخصى خويش را بهتر حفظ نمايند و واضح است كه اين مسائله گرچه براى مردان نيز ممدوح است ولى در اين مسائله مردان به اهميت خانم ها نيستند.

براى آگاهى بيشتر ر. ك: علم اخلاق اسلامى، ج 1- 3 (ترجمه جامع السعادات)، مولى مهدى نراقى، ترجمه: دكتر سيد جلال الدين مجتبوى.

تذكر اين نكته ضرورى است كه انچه در ارتباط زن و شوهر مهم است در خدمت تمام خواسته هاى همديگر بودن است و هيچ چيزى اعم از حيا و يا چيز ديگر نمى تواند مانع در خدمت همديگر بودن شود چون اجابت نياز همسرى بر تمام امور بايد مقدم شود و هيچ چيزى مانع ان نبايد شود

(1) (اصول كافى، باب حياء)

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.