وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود

اگر کسی فراموش کند در روزه ماه رمضان نیت روزه کند، حکمش چگونه است؟

0

بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود

فهرست این نوشتار:

تذكر: گاهي برخي فكر مي كنند كه نیت روزه را باید بر زبان جاری کنند تا روزه صحیح باشد، وانگهی باید دقت کرد که لازم نیست نیت بر زبان گفته شود همینکه قصد دارد فردا روزه بگیرد، کفایت می کند و همین نیت روزه به حساب می آید.

رساله توضيح المسائل

[کسی که پیش از اذان صبح بدون نیت روزه خوابیده است]

مسأله 1554 کسی که پیش از اذان صبح (1) بدون نیت روزه خوابیده است، اگر پیش از ظهر بیدار شود و نیت کند (2)، روزه او صحیح است (3) چه روزه او واجب باشد چه مستحب. و اگر بعد از ظهر بیدار شود، نمی تواند نیت روزه واجب نماید (4).

(1) (خوئی، تبریزی:) در غیر روزه ماه رمضان.. این مسأله در رساله آیت اللّه فاضل نیست

(بهجت:) در غیر روزه معین واجب مثل روزه ماه مبارک رمضان..

(سیستانی:) در روزه ماه رمضان و هم چنین در روزه واجبی که زمانش معین است..

(2) (بهجت:) در حال اختیار نیت کند..

(3) (سیستانی:) و اگر بعد از ظهر بیدار شود، باید احتیاطاً بقیه روز را به قصد قربت مطلقه امساک کند و روزه آن روز را نیز قضا نماید.

(4) (گلپایگانی، صافی:) ولی در واجب مضیق مثل روزه ماه رمضان احتیاط واجب آن است که رجاءً نیّت روزه بنماید و آن را تمام کند و بعد هم قضای آن را به جا آورد.

(خوئی، تبریزی:) و امّا در ماه رمضان اگر بی نیّت خوابیده باشد، اگر چه پیش از ظهر بیدار شود و نیّت کند صحّت روزه اش محل ّ اشکال است (تبریزی: و لازم است آن روز را امساک کرده، بعد قضا نماید).

(زنجانی:) مسأله اگر عمداً در ماه رمضان بدون نیت روزه بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود، روزه اش باطل است ولی باید در روز از انجام کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری ورزد و اگر در اثر غفلت بدون نیت روزه تا اذان صبح خواب بماند و قبل از ظهر بیدار شود، بنا بر احتیاط واجب روزه آن روز را بگیرد و قضا نیز بنماید و چنانچه بعد از ظهر بیدار شود، نمی تواند نیت روزه کند ولی باید در بقیه روز از مبطلات روزه اجتناب نماید.

(مکارم:) مسأله اگر در ماه رمضان نیّت را فراموش کند، چنانچه تا قبل از اذان ظهر یادش بیاید و فوراً نیّت کند و کاری را که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، روزه اش صحیح است. امّا اگر بعد از ظهر نیّت کند، صحیح نیست.

[ در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است]

مسأله 1688 در چند صورت (1) فقط قضای روزه بر انسان واجب است (2) و کفاره واجب نیست:…سوم: عملی که روزه را باطل می کند به جا نیاورد ولی نیت روزه نکند، یا ریا کند، یا قصد کند که روزه نباشد (6)…

 (1) (سیستانی:) در چند مورد غیر از مواردی که قبلًا به آنها اشاره شد..

(2) (مکارم:) لازم است..

(6) (اراکی، خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی، زنجانی، نوری:) یا قصد کند کاری که (زنجانی: ملتفت است) روزه را باطل می کند انجام دهد..

(سیستانی:) و هم چنین اگر قصد کند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد به تفصیلی که در مسأله [1570] بیان شد..

(مکارم:) [دوّم]: هر گاه کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد ولی نیت روزه نکرده باشد یا قصد کند که روزه خود را بخورد یا با ریا روزه خود را باطل نماید..

[هدانا/تذکر: ادامه مسئله 1688 را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید].

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

۳. کسی که در ماه رمضان، هنگام فرا رسیدن اذان صبح، عمداً نیت روزه نمی‌کند، اگر در اثنای روز نیت روزه کند، روزه‌اش باطل است و در عین حال باید تا غروب آن روز از همه‌ی چیزهای باطل کننده‌ی روزه اجتناب کند و بعد از ماه رمضان هم قضای آن روز را به جا آورد.

۴. کسی که در ماه رمضان از روی فراموشی یا بی اطلاعی، نیت روزه نکرده و در اثنای روز ملتفت شود، در صورتی که کاری که روزه را باطل می‌کند انجام داده باشد، روزه‌ی آن روز باطل است ولی تا غروب از کارهای باطل کننده‌ی روزه خودداری کند، اما چنانچه تا هنگامی که ملتفت روزه می‌شود کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد اگر بعد ازظهر است روزه باطل است، واگر پیش از ظهر است بنابر احتیاط واجب باید نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعداً نیز روزه‌ی آن روز را قضا کند.

۵. اگر برای روزه‌ی واجب غیر ماه رمضان، مانند روزه‌ی کفاره یا قضا تا نزدیک ظهر نیت نکند، چنانچه تا آن وقت کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، می‌تواند نیت کند و روزه‌ی او صحیح است.

۶. روزه‌ی مستحبی را در هر وقت از روز که به فکر روزه بیفتد می‌تواند نیت روزه کند و روزه‌ی او صحیح است، مشروط بر این که تا آن لحظه کاری که موجب باطل شدن روزه است از او سر نزده باشد. رساله آموزشی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

               حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم انصراف از روزه در صورتی که شب نیت کند و تا عصر فردا خواب باشد [نیت روزه]

پرسش : چنانچه فردی شب نیت نماید که فردا روزه بگیرد اما تا بعد از ظهر خواب بماند، آیا می تواند از روزه ی خود انصراف بدهد و آن را باطل نماید؟

پاسخ :

در صورتی که شب نیت کرده است و بعد از ظهر از خواب بیدار شده نمی تواند از ادامه روزه منصرف شود مگر در صورتی که روزه برایش ضرر داشته باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


فراموشی نیت روزه ماه رمضان

آيت الله شبيري زنجاني
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

فراموشی نیت روزه ماه رمضان

982 – اگر کسی فراموش کند در روزه ماه رمضان نیت روزه کند، حکمش چگونه است؟

پاسخ
همینکه از قبل بنا داشته آن روز را روزه بگیرد، کافی است و از قلب گذراندن لازم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1. – شرايط وجوب روزه
  2. – كيفيت نيت روزه چگونه است
  3. – زمان نيت روزه مستحبي تا چه موقع است
  4. – فراموشي نيت روزه
  5. – نيت اول رمضان
  6. – روزه يوم ‏الشك
  7. – نماز اول وقت یا افطار
  8. – به گفته كسي قبل يا بعد از اذان افطار كند
  9. – در چه روز هايي گرفتن روزه حرام است
  10. – چه روز هايي روزه گرفتن مكروه است

کلید: بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و بعد از اذان ظهر بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و در روز بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و بعد از اذان ظهر بیدار شود بدون نیت روزه بخوابد و بعد از اذان صبح بیدار شود

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.