آيا بدار براى معذورين از طهارت جایز است
آيا بدار براى معذورين از طهارت جایز است
جواز و عدم جواز بدار
2/ 602- آيا بدار براى معذورين از طهارت مائيّه و نيز ديگر معذورين جايز است يا نه؟ و بر فرض جواز اگر قبل از انقضاى وقت عذرش برطرف شد اعاده لازم است يا نه؟[1]
[1] ( 1). آيةاللَّه بهجت: جايز است مگر علم به برطرف شدن عذر داشته باشد.
آيةاللَّه تبريزى: اگر مأيوس بود بدار جايز است و در تيمم براى نماز در اينصورت اعاده واجب نيست و در غير نماز و تيمم آن در صورت رفع عذر در وقت اعاده لازم است. واللَّه العالم.
آيةاللَّه خامنه اى: بعد از دخول وقت عمل مشروط به طهارت، بدار جايز است حتى با رجاء ارتفاع عذر در اثناى وقت اگرچه احوط در صورت اخير ترك بدار است، و در هر صورت اگر عمل را انجام داد و بعداً اتفاقاً عذر در اثناى وقت برطرف شد، اعاده واجب نيست، ولى با علم به ارتفاع عذر در اثناى وقت بدار صحيح نيست و بايد تا ضيق وقت منتظر بماند.
آيةاللَّه سيستانى: بدار در صورت يأس جايز است و اعاده لازم نيست هرچند در وقت، عذر برطرف شود.
آيةاللَّه صافى: در فرض سؤال اگر اميد زوال عذر در آخر وقت را داشته باشند احتياط در تأخير است. واللَّه العالم.
آيةاللَّه فاضل: معذور چنانچه بداند تا آخر وقت عذرش برطرف نمىشود مىتواند به مجرد ورود اعمال را با وضو يا غسل جبيرهاى يا تيمم انجام دهد. اما چنانچه اميد دارد تا زمانى كه در مكه است عذرش برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر تا آخر وقت عذرش برطرف نشد طبق وظيفه معذور عمل كند. و چنانچه بعد از عمل بهوظيفه معذور عذرش برطرف شد چنانچه علم داشته عذرش برطرف نمىشود اعاده واجب نيست، ولى اگر اميد داشته كه عذرش برطرف مىشود بنابر احتياط بايد اعمال را با غسل و وضو اعاده كند.
آيةاللَّه مكارم: بدار براى ذوى الاعذار بنا بر احتياط واجب جايز نيست مگر اينكه يقين داشته باشد كه تا آخر وقت، عذر برطرف نخواهد شد؛ و در صورتى كه تا آخر عذر برطرف شود بنابر احتياط اعاده لازم است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.