نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ایReviewed by مهدي يوسف وند on May 18Rating: 5.0

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای

1-در نوشتار قبل تعریف پورسانت را مطرح کردیم، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2-گلایه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از تصویب بازاریابی شبکه ای در شورای نگهبان را حتما از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

بروز رسانی:  بهمن/ 1395

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

آيت الله العظمی مكارم شيرازي

پرسش شفاهی از محضر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته):

پس از جلسه درس خارج حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته، از حضرت استاد درباره حکم بازاریابی شبکه ای همراه با بیان توضیحاتی، پرسش کردیم، ایشان فرمودند:

اگر درآمد بصورت شبکه ای باشد، حرام است و این معاملات اشکال دارد و اما در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد.

استفتاء شفاهی توسط حجت الاسلام یوسف وند/ اردیبهشت 1395

صوت پاسخ به سه سوال درباره بازاریابی شبکه ای توسط  حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) :

سه سؤال در مورد بازاریابی شبکه ای نکته ای باقی مانده است که قبل از بحث قسمت، آن را مطرح می کنیم.

سؤال اول این است که بعضی می گویند: کسانی که عضو این شبکه ها هستند مقداری از مالشان از باب اکل مال به باطل است و ما بقی اموالی که به دست می آورند حلال است بنا بر این اموالشان مخلوط به حرام می باشد. آنچه دست اول می گیرند اکل مال به باطل نیست.

اما گردانندگان و صاحبان شرکت ها، هیچ یک از اموالشان حرام نیست زیرا تمام اموالی که به دست می آورند از باب فروش جنس است زیرا بازاریاب ها اجناس آنها را می فروشند و آنها درآمد خود را دارند. اینکه در این بازاریابی هرمی بخشی از مال به عنوان اکل به باطل محسوب می شود به آنها ارتباطی ندارد.

پاسخ این است که وقتی این برنامه ی بازاریابی شبکه ای ضرر و زیان بر مسلمان دارد و مشمول «لا ضرر» می باشد، کل آن حرام می باشد و در آن نمی توان قائل به تجزیه شد. این برنامه باید رأسا تعطیل شود و تمامی درآمدهای آن حرام است حتی اگر جنس را با واسطه بفروشد.

سؤال دوم: بعضی عضو این شبکه ها بودند و خود را کنار کشیدند و سؤال می کنند که درآمدهایی که داشته اند حکمش چیست و با اموالی که به دست آورده اند چه کار کنند؟

پاسخ این است که این اموال مجهول المالک است و مالک آنها همان اعضای شبکه ها می باشند. بنا بر این مجهولی المالکی است که در دایره ی شبکه ی بازاریابی دور می زند. اگر بتوانند صاحبان آن را پیدا کنند باید آن را به صاحبان آن بدهند و اگر نتوانند، باید به آنهایی که در آخر شبکه قرار می گیرند و جزو مال باختگان هستند بدهند و مقداری از زیان آنها را جبران کنند. اینجا جایی نیست که حکم کنیم این مال را به فقراء بدهند. بنا بر این مال را باید به عنوان صدقه از طرف مالک اصلی بدهند ولی نباید آن را در خارج از دایره ی شبکه مصرف کنند. اگر هم خودش مال باخته است می تواند به اندازه ی ضرر، از آن پول بردارد.

سؤال سوم این است که آیا لازم است کسانی که آنها را به این کار تشویق کرده بود از این کار منصرف کند و به آنها بگوید که این کار شرعا درست نیست؟

پاسخ این است که اگر انسان کار خلافی کرده است و عده ای را گمراه کرده توبه ی آن به این نیست که خودش استغفر الله بگوید بلکه باید مشکلی که ایجاد کرده است را نیز اصلاح کند. البته ممکن است حرف او در آنها اثر نگذارد ولی او بیش از این مقدار تکلیفی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از درس خارج فقه آیت‌الله مکارم شیرازی،کتاب الشرکة، 95/11/06

استفتاء سايت هدانا از دفتر حضرت آيت الله مكارم شيرازي دامت بركاته
کد رهگیری: ۹۴۰۵۱۴۰۰۲۰
سلام عليكم -نظر حضرت آيت الله مكارم شيرازي را نسبت به بازار يابي شبكه اي بفرماييد ؟
– آيا پورسانت دريافتي از زير مجموعه اگر به عنوان حق آموزش داده شود اشكال دارد؟

پاسخ: تنها در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد و غير آن، اشکال دارد. البته ممکن است در طرح هاي جديد، بعضي از اشکالات اين کار برطرف شده باشد ولي هنوز اشکال اصلي که استفاده بازارياب هاي بالواسطه مي باشد و نوعي اکل مال به باطل است وجود دارد.


استفتاء منتشر شده سايت حضرت آيت الله مكارم شيرازي + لينك منبع
 بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

حکم فعالیت های بازار یابی شبکه ای با عناوین جدید 

پرسش :نظر حضرتعالی در مورد فعالیت های اقتصادی به صورت بازار یابی شبکه ای که تحت عناوین جدید و با تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟

پاسخ :تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد. البته ممکن است در طرح های جدید، بعضی از اشکالات این کار برطرف شده باشد ولی هنوز اشکال اصلی که استفاده بازاریاب های بالواسطه می باشد و نوعی «اکل مال به باطل» است وجود دارد. لينك منبع.

وظیفه کسی که به واسطه او چند نفر عضو شرکت های هرمی شده اند [ بازاریابى شبکه ای]

پرسش :من در یکی از سازمانهای هرمی مشغول به فعالیت بوده ام و به واسطه من چند نفر به این مجموعه وارد شده اند ولی آلان من از این مجموعه خارج شده ام، سوالی که داشتم این بود که آیا من دینی نسبت به آنها دارم یا نه ؟

پاسخ :اگر به میل و اختیار خودشان عضو شده اند، شما دینی نسبت به آنها ندارید ولی باید مطلب را به اطلاع ایشان برسانید و آنها را نهی از منکر کنید.

دریافت حق الزحمه عرفی در بازاریابی شبکه ای

پرسش : نظر معظم له در مورد بازاریابی شبکه ای این است که این کار خلاف شرع است اما اخیرا در پاسخ به استفتائی فرموده اند که اگر برای تمام مراحل، کاری انجام دهند و مسئله از صورت هرمی خارج شود، اشکالی ندارد؛ آیا این استفتاء مورد تایید می باشد؟
پاسخ : آری مورد تایید می باشد البته باید توجه داشته باشید در صورتی که کار مفیدی انجام شود که در عرف حق الزحمهدارد مانعی ندارد ولی معمولا در برنامه های هرمی نیازی به این مسایل و تشکیل جلسات نیست و بدون آن پورسانت می دهند. لینک منبع

فروش محصول از طریق Network Marketing [ بازاریابى شبکه ای]

پرسش :با توجه به وضعیت نامناسب بازار کار آیا کار از طریق Network Marketing که هدف آن حذف دلال ها و واسطه ها است و به ازای فروش محصول پولی هم به بازاریاب می دهند ایرادی ندارد؟

پاسخ :هرگاه بازاریابی ها به صورت زنجیره ای ادامه نیابند اشکالی ندارد.

عدم مشروعیت فعالیت های شرکت “پالینور” [ بازاریابى شبکه ای]

پرسش :شرکتی به نام «پالینور» که فعالیت شبکه ای دارد اقدام به درج و سوء استفاده از فتوای جضرتعالی در راستای حلال بودن فعالیت این شبکه نموده است. خواهشمند است صریحاً نظر خود را در این خصوص اعلام فرموده و تایید یا تکذیب خود را به اطلاع عموم هموطنان برسانید.

پاسخ :بارها گفته ایم و نوشته ایم که هرگونه فعالیت اقتصادی شبکه ای هرمی به هر شکلی که باشد باطل و حرام است. اگر فتوایی از ما خلاف این نقل شده دروغ است.

معرفی سرمایه گذار به شرکتها و گرفتن دستمزد [ بازاریابى شبکه ای]

پرسش :معرفی سرمایه گذار به شرکتهای سرمایه گذاری و دریافت دستمزد بابت این کار حلال است؟

پاسخ :اگر از شرکت های هرمی باشد جایز نیست.

عدم مشروعیت معاملات فارکس [ بازاریابى شبکه ای]

پرسش :فرموده بودید فارکس احکام معاملات شرعی را ندارد می خواستم بدانم کدامیک از موارد آن را ندارد؟

پاسخ :این معاملات در واقع نوعی اَکل مال به باطل و کلاهبرداری است، زیرا هیچ آدم عاقلی در مقابل یک دلار نود و نه دلار وام بدون سود نمی دهد و آنها می دانند که در پایان سرمایه های گروه زیادی را با این شگرد می ربایند، بنابراین یک معامله عقلایی جدی محسوب نمی شود.

شرکتهایی که به صورت مشترک عضو گیری می کنند [ بازاریابى شبکه ای]

پرسش :اخیراً طرح اقتصادى مشکوکى، که ظاهراً از کشورهاى اروپایى اقتباس شده، با مجوّز رسمى از سوى دولت در برخى از نقاط کشور اجرا مى شود. طرح مذکور بدین شکل است:
شخصى که قصد شرکت در این طرح را دارد برگه اى دریافت مى دارد، که در پشت این برگه نام هفت نفر با مشخّصات کامل و شماره حساب بانکى آنها، به همراه شماره حساب بانکى مجریان طرح درج شده است. گیرنده برگه براى شرکت در این طرح باید مبلغ پانصد تومان به حساب مجریان طرح و 200 تومان به حساب نفراتى که در پشت برگه آمده واریز کند و سپس برگه فوق را به همراه قبض رسید بانکى وجوهى که واریز کرده، به آدرس دفتر طرح مذکور ارسال کند. پس از مدّتى از سوى آن دفتر هفت برگه دیگر براى او ارسال مى شود که نام خود او در ردیف اوّل پشت برگه است. او موظّف است برگه هاى مذکور را بین هفت عضو فعّال و پرکار توزیع کند، و دریافت کنندگان برگه ها، نیز به ترتیب فوق عمل مى کنند، و این جریان به همین شکل ادامه پیدا مى کند. آنها مدّعى هستند در نهایت به هر شرکت کننده مبلغ 000/400/681/1 ریال خواهد رسید، و ده درصد وجوهى که به حساب دفتر طرح ریخته مى شود صرف امور خیریّه مى گردد. لطفاً نظر مبارک خویش را در مورد این مسأله بیان فرمایید.

پاسخ :جواب: همه اینها از قبیل بخت آزمایى هاى سابق است، و شرعاً اشکال دارد; مگر این که همه افراد از قبیل گروه اوّل باشند; یعنى فقط به نیّت کمک برگه ها را خریدارى کنند. ولى مى دانیم همه افراد چنین نیستند; بلکه بسیارى براى شرکت در قرعه کشى برگه ها را مى خرند، و اگر بدانند که آنها را در قرعه کشى شرکت نداده اند، راضى نیستند. و صَرف درآمد آن در امور خیریّه، ماهیّت مساله را تغییر نمى دهد، و طرح سوال نیز تاثیرى در حلّ این مشکل ندارد. امید است براى کمک به نیازمندان راههایى انتخاب شود که با احکام شرعى، که مصلحت جامعه در آن است، سازگار باشد.

وام قرض الحسنه بصورت عضوگیری شبکه ای [ بازاریابى شبکه ای]

پرسش :صندوق قرض الحسنه اى، با شرایط زیر و با هدف پرداخت وام 700 هزار تومانى به افراد، تأسیس شده است.

1ـ متقاضى بایستى براى ثبت نام اوّلیّه مبلغ سه هزار تومان به عنوان کار مزد به صندوق بپردازد.

2ـ هر متقاضى باید سه نفر دیگر را که نیازمند وام هستند معرّفى کند، و آنها نیز هر کدام مبلغ سه هزار تومان به عنوان کارمزد به صندوق بپردازند.

3ـ این روند بایستى همچنان ادامه پیدا کند تا متقاضى اوّل به ردیف هفتم ارتقا یابد. در آن صورت وى مى تواند براى دریافت وام اقدام نماید.

4ـ یاد آورى مى شود صندوق قرض الحسنه به جز کارمزد یاد شده هیچ گونه بهره و سودى از دریافت کنندگان وام اخذ نمى کند.

عملیّات اقتصادى مذکور از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

پاسخ :این کار در واقع شبیه به نوعى قمارو لا تار پیچیده است، و ریشه آن متاسّفانه از غرب مى باشد، و نتیجه آن این است که در مرحله اوّل بیش از شش میلیون تومان کارمزد دریافت مى شود، و هفتصد هزار تومان وام داده مى شود، که آن هم به کیسه موسّسه بر مى گردد! کارمزد عبارتست از حق الزّحمه عادلانه کسانى که در آن موسّسه کارى انجام مى دهند، که به مقدار کارشان باید به آنها مزدى داد. و نام کارمزد بر شش میلیون تومان گذاشتن در یک مرحله نوعى فریب است. و حتماً شما عزیزان مایل نیستید آلوده این مساله غیر مشروع شوید. لينك منبع.

 

اطلاعات کلی درباره بازاریابی شبکه ای 

پرسش :اخیراً مؤسّساتى تشکیل شده که مقدارى سکّه هاى مخصوص یا الماس یا اشیاء دیگر به افراد با قیمت نسبتاً بالایى مى فروشند و به هر مشترى توصیه مى کنند که براى آنها بازاریابى کنند و چند مشترى دیگر پیدا نمایند و در برابر معرفى هر مشترى جدید مبلغى به حساب شخص بازاریاب ریخته مى شود و گاه این وجوه که به حساب ریخته شده به میلیون ها یا دهها میلیون مى رسد آیا این نوع معاملات و بازاریابى شرعاً صحیح است و این پول حلال، و اگر نیست تکلیف آنها که درآمدى از این طریق پیدا کرده اند چیست؟

پاسخ :این موسّسات به ظاهر اقتصادى که گاه چهره واقعى خود را زیر پوشش هاى ایجاد اشتغال یا تخصیص قسمتى از درآمد خود به مراکز خیریّه پنهان مى کنند موسّسات مرموز و خطرناکى هستند که کار آنها شبیه به نوعى قماریا لاتار است کلاه از سر عدّه زیادى بر مى دارند و بر سر عده معدودى مى گذارند و قسمت عمده درآمد را خودشان مى برند و غالباً به خارج منتقل مى کنند بى آن که هیچ گونه کار مثبتى انجام داده باشند و عمل آنها مصداق بارز اکل مال بباطل است که قرآن مجید با صراحت از آن نهى کرده است.

2– این موسسات نخست به نام «پنتاگونو» در بعضى از شهرها آشکار شد و هنگامى که مقامات قضایى و اطّلاعاتى متوجّه کارهاى خلاف آنها شدند جلوى آن را گرفتند سپس به نام «گلدگوییست» در بعضى شهرهاى دیگر شروع به فعّالیّت کردند و آن هم بعد از کارشناسى مقامات قضایى ممنوع شد و اخیراً به صورت «معامله الماس» همان برنامه به شکل تازه اى دنبال مى شود و در هر جا ممکن است به صورتى درآید نشانه همه آنها بازاریابى هاى زنجیره اى با درآمدهاى کلان است.

3– چند قبل که این موسّسات استعمارى در خارج شروع به فعّالیّت کرده بودند بعضى از مسلمانان خارج سوالى به این صورت براى حضرت آیه الله العظمى مکارم شیرازى فرستادند که در کشور اتریش به عنوان «بدون دردسر صاحب 30.000.000 دلار شوید» فرم هاى خاصّى که به صورت زنجیره اى مشترى معرفى مى شود در اختیار متقاضیان قرار مى داد و آن را به طور مشروح در سوال خود بیان کرده بودند ایشان در جواب نوشتند: «شرکت در این کار حرام و پول عاید از آن مباح نیست و در واقع نوعى کلاهبردارى مرموز براى تصاحب اموال دیگران است». این سوال و جواب در کتاب استفتایات جدید معظم له، جلد اوّل، صفحه 150 آمده است. اکنون مى بینیم که همان ها به اشکال دیگر در کشورهاى اسلامى ظاهر شده است.

4– مسلمانان باید به هوش باشند و آلوده این پول هاى حرام نشوند و ثروت مسلمین را به باد ندهند. و اگر کسانى نادانسته پولى از این طریق به دست آورده اند چنانچه صاحبان آن را مى شناسند به آنها برسانند یا لااقل به مالباخته هاى ردیف هاى آخر بدهند و اگر نمى شناسند به اشخاص نیازمند صدقه بدهند.  لينك منبع

 …………………
توضیح یک استفتاء از حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=12384
 

مجموعه احكام بازاريابي شبكه اي در سايت هدانا

حكم آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

فتوای مراجع عظام تقلید درباره ي بازاریابی شبکه ای

حكم شرعي بازاريابي شبكه اي

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

حكم نتورک مارکتینگ (Network Marketing) و کوئست (QI International)

نظر شوراي نگهبان نسبت به شركتهاي هرمي 



كليد: نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه اینظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه اینظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه اینظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه اینظر آیت الله مکارم شیرازی درباره بازاریابی شبکه ای نظر آيت الله مكارم درباره ي بازار یابی شبکه ای نظر آيت الله مكارم درباره ي بازار یابی نظر آيت الله مكارم درباره ي بازار یابی نظر آيت الله مكارم درباره ي بازار یابی نظر آيت الله مكارم درباره ي بازار یابی نظر آيت الله مكارم درباره ي بازار یابی نظر آيت الله مكارم درباره ي بازار