وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گلایه آیت الله مکارم شیرازی از تصویب بازاریابی شبکه ای در شورای نگهبان

گلایه آیت الله مکارم شیرازی از تصویب بازاریابی شبکه ای در شورای نگهبان

1-حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته): تعجب است چگونه شوراى محترم نگهبان در این مسأله که وظیفه او نیست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده کرده و بر اساس آن مجوزها را صادر کرده است.

2- در نوشتار قبل به صورت جامع نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی را درباره بازاریابی شبکه ای مطرح کردیم، از اینجا کلیک کنید و در تکمیل بحث حاضر بخوانید.

 

نظر شورای نگهبان درباره بازاریابی شبکه ای

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سوال:

اخیراً مؤسسات بازاریابى هرمى تغییر نام داده و با همان اهداف به نام شبکه بازاریابى وارد میدان شده و مشغول تخریب جوانان هستند. متاسفانه اطلاعات نادرستى به شوراى محترم نگهبان در این زمینه داده شده و آنها فتوا به جواز آن داده‌اند.وزارت صنعت و معدن به گمان اینکه از این طریق شغلى براى جمعى از جوانان پیدا مى‌شود و آمار بیکارى پایین مى‌آید، متاسفانه مجوزهاى متعددى صادر کرده و گروهى از جوانان را گرفتار این شغل کاذب زیان‌بار کرده است. آیا شرکت در این شبکه‌ها شرعاً براى ما جایز است؟

پاسخ:

اوّلاً با پیگیرى‌هاى ریشه‌اى و دقیقى که در این زمینه کرده‌ایم ثابت شده که این کار به یقین شرعاً حرام است و «اکثر مراجع محترم تقلید» نیز به حرمت آن فتوا داده‌اند.

ثانیاً تعجب است چگونه شوراى محترم نگهبان در این مسأله که وظیفه او نیست وارد شده و فتوا داده و وزارت صنعت سوءاستفاده کرده و بر اساس آن مجوزها را صادر کرده است.

انتظار مى‌رود شوراى محترم نگهبان در محدوده‌اى که قانون اساسى براى آن‌ها معین کرده و ما آن را محترم مى‌شمریم، گام بردارد و در قلمرو مراجع ورود نکند. مردم مقلد آنها نیستند، مقلد مراجع خویش هستند و اگر این رویه ادامه یابد، مرجعیت که از ارکان مذهب ماست، به خطر مى‌افتد. امیدواریم این تذکر خیرخواهانه را فراموش نفرمایند. تاریخ انتشار: « 1395/11/25 »

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

مجموعه احكام بازاريابي شبكه اي در سايت هدانا

حكم آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

فتوای مراجع عظام تقلید درباره ي بازاریابی شبکه ای

نظر آيت الله هاشمی شاهرودی(عضو فقیه شورای نگهبان) درباره ي بازار یابی شبکه ای

حكم شرعي بازاريابي شبكه اي

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

حكم نتورک مارکتینگ (Network Marketing) و کوئست (QI International)

نظر شوراي نگهبان نسبت به شركتهاي هرمي 



کلید: نظر شورای نگهبان درباره بازاریابی شبکه ای نظر شورای نگهبان درباره بازاریابی شبکه ای نظر شورای نگهبان درباره بازاریابی شبکه ای

4 نظرات
  1. مرتضی برزگر می گوید

    سلام برادر، من یک روحانی هستم. سایت شما را دیدم و تصمیم گرفتم هر روز مطالب آن را ببینم. خدا قوت
    برداشتی که حقیر از فتوای امام خامنه ای داشتم این است که ایشان حلیت بازاریابی شبکه ای را اعلام نکرده اند بلکه فرموده اند : چنانچه بازاریابی شبکه ای مطابق آیین نامه ای که مورد تایید شورای نگهبان هست باشد اشکالی ندارد.
    نکته اینجاست که چنین آیین نامه ای با این وصف (یعنی تایید شورای نگهبان) وجود ندارد.
    تاییدیه قبلی شورای نگهبان در مورد بند ب و ج ماده یک آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی و ماده یک دستورالعمل تاسیسی و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های بازاریابی شبکه ای است.
    خلاصه : مواد قانونی بازاریابی شبکه ای، در سالهای قبل توسط مجلس بررسی و تصویب میشد. اینها آمدند یک نامه زدند به شورای نگهبان که حالا اگر خود وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیاید مواد قانونی بازاریابی شبکه ای را تصویب و ابلاغ کند اشکالی دارد؟ شورای نگهبان هم گفت این کار فی نفسه اشکال ندارد. معنای این حرف این نیست که حالا آقایان هر چه مصوب کردند مورد تایید شرع باشد که.
    حالا حضرت آقا فرموده اند چنانچه بازاریابی شبکه ای مطابق آیین نامه ای باشد که آن آیین نامه مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد اشکالی ندارد.
    چنین آیین نامه ای هنوز به مهر شورای محترم نگهبان، ممهور نشده است.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      از حسن توجه شما نسبت به سایت خدا را شاکریم و از اینکه سایت رو می بینید تشکر می کنیم.
      آیین نامه شورای نگهبان در وبسایت رسمی شورای نگهبان منتشر شده و رسمی هست و ما پیگیر همین قضیه هم بوده اید.شما ظاهرا آیین نامه قبل را دیده اید، جدیدا منتشر شده.
      درباره فی نفسه هم عرض کنم، دیوان عدالت در همان نامه اشاره به مواردی می کند، و بحث حرمت را هم اشاره می کند، متاسفانه با وجود همین مطلب آقایان می فرمایند اشکال ندارد، ما پیگیر همان جلسه هم بوده اید، ظاهر برخی از فقهای شورای نگهبان هم فرموده اند اشکال دارد، که انشاالله همین را به صورت رسمی منتشر می کنیم.
      در هر حال نظر شورا منتشر شده، و برداشت شما صحیح نیست!. خود ما از حضرت استاد آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته جویای همین جریان بودیم، حتی ایشان تلفنی تذکر هم داده بودند!. در هر حال بقیه جریانات بماند. اگر برداشت شما صحیح بود معظم له چنین واکنش نشان نمی دادند.
      نظر رهبری هم در سایت منتشر شده است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. حسین ندیمی می گوید

    سلام چرا جواب سخنگوی شورای نگهبان را رادر جواب آ حضرت قا ننوشتین .این رسم امانت داری نیست …

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هدانا سایت فقهی هست!، چه امانتی! مگر ما نظر شورای نگهبان را اشتباه نقل کرده ایم که این توقعات را دارید!، مگر ما وظیفه نشر تمام اخبار کشور را داریم…!. اگر نظر مرجع را کم یا زیاد منتشر کرده ایم، آنگاه بفرمایید امانت!، ما بررسی می کنیم.

      ثانیا جواب سخنگو با وجود نظرات مراجع عظام تقلید، اعتبار فقهی برای وبگاه هدانا و برای ما ندارد!، وظیفه ما نشر احکام و استفتائات مراجع هست! حوزه کاری ما هم با این توضیح مشخص می شود. جوابشان هم مطرح کردن نظر سابق بود، چیز جدیدی را مطرح نکردند!، مطابق نظر اکثر مراجع چنین استنباط و ورودی به حوزه مباحث فقهی از سمت آن نهاد با وجود فتاوای مشخص مرجعیت اشتباه بود!.

      وفقکم الله لکل الخیر

نظرات بسته شده است.