وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عمل نکردن اهل سنت به حدیث ثقلین!

0

عمل نکردن اهل سنت به حدیث ثقلین!

آيا حديث غدير خم و ثقلين در اسناد اهل سنت پذيرفته شده است ؟

قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: «ايها الناس انى تاركم فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى فانهما لن يفترقا حتى يراد عى الحوض، فانظروا كيف تخلفونى فيهما.»

اى مردم: (من دو چيز گرانبها در بين شما مى گذارم. كتاب خدا و اهل بيتم. به درستى كه آن دو هيچ گاه از هم جدا نمى شوند تا اينكه در كنار حوض (حوض كوثر در قيامت) بر من وارد شوند پس بنگريد چگونه با اين دو برخورد

مى كنيد (1)

اين روايت در بسيارى از كتب شيعه و سنى. با اختلاف كمى در الفاظ ثبت شده و متواتر است و بزرگان اهل سنت اعتراف دارند كه منظور از اهل بيت. پيامبر و على و فاطمه و حسن و حسين «عليهم السلام» هستند.

اين حديث در اسناد اهل سنت مى باشد ولى به هيچ يك از اين دو تمسك نكرده اند هر دو را به كنارى گذاشته و دنباله رو كسانى شده اند كه بر خلاف قرآن و سنت عمل كرده اند. اما در مورد قرآن كه موارد متعددى دارد. از جمله عمل نكردن به آياتى كه دلالت بر ولايت بلا فصل امير مؤمنان على «عليه السلام» دارد. عده اى از آنان نيز گاه برخى آيات را طبق نظر خود تفسير مى كنند چنانكه در آيه وضوء چنين آمده است «و امسحو بروسكم و ارجلكم الى الكعبين.» اهل سنت به جاى مسح پا آنها را مى شويند در حاليكه عطف «ارجلكم بروسكم» از نظر قواعد ادبى امرى ضرورى است (2)

در مورد اهل بيت نيز كوتاهى كرده از آنها پيروى نكرده اند چنانكه مى بينيم برخى از بزرگان آنها از نادرترين و بى اهميت ترين افراد حديث نقل كرده اند ولى از اول معصوم پيامبر حتى يك حديث نقل نكرده اند مانند بخارى در صحيح خود از امامان معصوم نقل نكرده ولى از انسانهاى بى مايه اى چون عمران بن حطان رئيس خوارج حديث نقل كرده است

پس سؤال كننده محترم اين حديث در اسناد اهل سنت نقل شده است ولى بدان تمسك نكرده اند. با اينكه بزرگان آنها اعتراف كرده اند كه منظور اهل بيت پيامبر، على، فاطمه حسن و حسن مى باشد.

در مورد حديث غدير هم اينگونه مى باشد

در مورد حديث غدير هم اينگونه مى باشد اگر شما به كتاب ارزشمند الغدير مراجعه نمائيد مى بينيد كه اين حديث را چقدر از اهل سنت نقل كرده اند و آنرا در حد متواتر هم نقل نموده اند و در كتابهاى خود پذيرفته اند ولى بدان تمسك نكرده اند و با شبهاتى گوناگون و بى ارزش آنرا در مورد ولايت و سر پرستى قبول نكرده اند و فرموده اند كه پيامبر در آنجا فرموده «هر كس من دوست اويم على هم دوست اوست» در واقع مولى اين حديث را به معناى دوست بيان نموده اند و غيره از شبهاتى كه در اين حديث نموده اند و به راحتى اين حديث شريف را كه پيامبر در روز غدير نقل فرمود كه «الست اولى با لمومنين من انفسهم؟ قالوا: بلى: فمن كنت مولاه فهذا على مولاه، اللهم و ال من والاه و عاده من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله…….. خلاصه اينكه نقل نموده اند ولى تمسك نكرده اند و اين حديث شريف را در حق ولايت على «عليه السلام» نپذيرفته اند چرا كه اگر مى پذيرفتند شيعه مى شوند. (3)

دكتر تيجانى كه ايشان از علماى اهل سنت بوده چندين كتاب در حقانيت در منابع اهل سنت شيعه نوشته مطالعه شود

منابع:

1) صحيح مسلم، ج 4425، مسند احمد بن حنبل، ج 11135، سنن دارمى، ج. 3182

2) تفسير كبير، فخر رازى ذيل آيه 6 مائده مساله. 38

(3) الغدير، علامه امينى، ج 1، تمام آن مطالعه شود كه خيلى از اين زمينه مفيد مى باشد. حتماً به كتاب شريف الغدير در مباحث امامت رجوع نمائيد.

(4) تاريخ بغداد للخطيب بغدادى، ج 8، ص. 290 به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى .

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.