وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شرکت در نماز جماعت اهل‌ سنت

0

شرکت در نماز جماعت اهل‌ سنت

فهرست این نوشتار:

حکم شرعی نماز پشت سر اهل سنت را از اینجا کلیک کنید و بخوانید

نماز جماعت اهل‌سنت

 

سوال این است: اولاً، آیا این حدیث و روایت صحیح است یا خیر؟ ثانیاً، آیا علمای وهابیت از اهل‌سنت محسوب می‌شوند؟

 

نکته:

روایتی است از حضرت امام جعفر الصادق(علیه السلام) که فرموده‌اند هرکس در نماز جماعت به امام جماعت اهل‌سنت اقتدا کند، از ثواب اقتدا به رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) بهره‌مند خواهد شد.

 

 امام صادق(علیه السلام) در روایتی که از حیث (سند) صحیح و معتبر است  می‌فرماید:

«مَنْ صَلَّی مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ کَانَ کَمَنْ صَلَّی خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله و سلم)»[378]؛ «هرکس با اهل‌سنت، در صف اوّل آنها نماز بگزارد، مانند کسی است که پشت سر رسول‌اللّه(صلی الله علیه و آله و سلم) در صف اوّل نماز گزارده است».

 

مرحوم شیخ حر عاملی :

نیز در کتاب وسائل الشیعه بابی را به روایات داله بر استحباب شرکت در نماز جماعت اهل‌سنت و شرکت در صف اول نماز آنها اختصاص داده است.[379]

هدف از جواز این عمل و استحباب و فضیلت آن این است که این عمل موجب جلب دوستی اهل‌سنت و موجب وحدت کلمه و اتحاد بیشتر مسلمانان می‌گردد.

 

امام خمینی (ره) :

طبق روایاتی که در این باب آمده به تقیه مداراتی با اهل‌سنت حکم کرده است.[380] تقیه مداراتی یکی از اقسام تقیه است که در این نوع تقیه ترس از ضرر مالی و جانی مطرح نیست؛ بلکه تقیه‌ای است که برای جلب دوستی و ایجاد وحدت با اهل‌سنت مدارا می‌گردد.

اما در خصوص سؤال پایانی شما باید بگوییم که امام جماعت مساجدی مانند مسجدالحرام و مسجدالنبی نیز گرچه جزء علمای وهابی هستند. اما از این روایات خارج نیستند و چه بسا در مورد این‌ها اهمیت بیشتری هم وجود داشته باشد.

 

در روایات نقل شده که امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) پشت سر مروان بن حکم نماز می‌خواندند.[381]

مروان بن حکم همان کسی است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) وی را ملعون بن ملعون[382] نامیده بود. وی بعد از صلح امام حسن با معاویه از سوی معاویه والی و حاکم مدینه شده بود. امامت جمعه و جماعات در صدر اسلام از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده است به طوری که معمولاً حاکمان و والیان هر شهر این منصب مهم را در اختیار خود داشته و با حضور دائم خویش از این منصب محافظت می‌کردند.

 

مرحوم امام می‌فرمایند:

در وقتی که در مسجدالحرام یا مسجد النبی نماز جماعت منعقد شد مومنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند.

 

مقام معظم رهبری:

نیز نماز جماعت پشت سر اهل تسنن را جایز و صحیح می‌دانند.[383]

[378]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1407 ه ق، ج 3، ص 380.
[379]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال 1409 هـ.ق، ج 8، ص 299.

[380]. امام خمینی، کتاب الطهارة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1422ق، ص 522.
[381]. عَلِیُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِی کِتَابِهِ عَنْ أَخِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ( ع) قَالَ: صَلَّی حَسَنٌ وَحُسَیْنٌ خَلْفَ مَرْوَانَ وَنَحْنُ نُصَلِّی مَعَهُم .( شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال 1409 هـ.ق، ج 8، ص 301).

علی بن جعفر در کتاب خود از برادرش امام موسی کاظم(علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: «امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)  پشت سر مروان نماز خوانده اند و ما نیز با آنها نماز می خوانیم.»
[382]. علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، سال 1404 هـ ق، ج 62، ص 237.
[383]. اجوبه الاستفتاءات, تهران: الهدی, 1381, س 599, ص 197.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها « شیعه و اهل سنت »

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی و فرقه های مذهبی

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.