وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شرکت در نماز جماعت اهل‌ سنت

شرکت در نماز جماعت اهل‌ سنت

حکم شرعی نماز پشت سر اهل سنت را از اینجا کلیک کنید و بخوانید

نماز جماعت اهل‌سنت

 

سوال این است: اولاً، آیا این حدیث و روایت صحیح است یا خیر؟ ثانیاً، آیا علمای وهابیت از اهل‌سنت محسوب می‌شوند؟

 

نکته:

روایتی است از حضرت امام جعفر الصادق(علیه السلام) که فرموده‌اند هرکس در نماز جماعت به امام جماعت اهل‌سنت اقتدا کند، از ثواب اقتدا به رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) بهره‌مند خواهد شد.

 

 امام صادق(علیه السلام) در روایتی که از حیث (سند) صحیح و معتبر است  می‌فرماید:

«مَنْ صَلَّی مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ کَانَ کَمَنْ صَلَّی خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله و سلم)»[۳۷۸]؛ «هرکس با اهل‌سنت، در صف اوّل آنها نماز بگزارد، مانند کسی است که پشت سر رسول‌اللّه(صلی الله علیه و آله و سلم) در صف اوّل نماز گزارده است».

 

مرحوم شیخ حر عاملی :

نیز در کتاب وسائل الشیعه بابی را به روایات داله بر استحباب شرکت در نماز جماعت اهل‌سنت و شرکت در صف اول نماز آنها اختصاص داده است.[۳۷۹]

هدف از جواز این عمل و استحباب و فضیلت آن این است که این عمل موجب جلب دوستی اهل‌سنت و موجب وحدت کلمه و اتحاد بیشتر مسلمانان می‌گردد.

 

امام خمینی (ره) :

طبق روایاتی که در این باب آمده به تقیه مداراتی با اهل‌سنت حکم کرده است.[۳۸۰] تقیه مداراتی یکی از اقسام تقیه است که در این نوع تقیه ترس از ضرر مالی و جانی مطرح نیست؛ بلکه تقیه‌ای است که برای جلب دوستی و ایجاد وحدت با اهل‌سنت مدارا می‌گردد.

اما در خصوص سؤال پایانی شما باید بگوییم که امام جماعت مساجدی مانند مسجدالحرام و مسجدالنبی نیز گرچه جزء علمای وهابی هستند. اما از این روایات خارج نیستند و چه بسا در مورد این‌ها اهمیت بیشتری هم وجود داشته باشد.

 

در روایات نقل شده که امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) پشت سر مروان بن حکم نماز می‌خواندند.[۳۸۱]

مروان بن حکم همان کسی است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) وی را ملعون بن ملعون[۳۸۲] نامیده بود. وی بعد از صلح امام حسن با معاویه از سوی معاویه والی و حاکم مدینه شده بود. امامت جمعه و جماعات در صدر اسلام از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده است به طوری که معمولاً حاکمان و والیان هر شهر این منصب مهم را در اختیار خود داشته و با حضور دائم خویش از این منصب محافظت می‌کردند.

 

مرحوم امام می‌فرمایند:

در وقتی که در مسجدالحرام یا مسجد النبی نماز جماعت منعقد شد مومنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند.

 

مقام معظم رهبری:

نیز نماز جماعت پشت سر اهل تسنن را جایز و صحیح می‌دانند.[۳۸۳]

[۳۷۸]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، ۱۴۰۷ ه ق، ج ۳، ص ۳۸۰.
[۳۷۹]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج ۸، ص ۲۹۹.

[۳۸۰]. امام خمینی، کتاب الطهارة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۲۲ق، ص ۵۲۲.
[۳۸۱]. عَلِیُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِی کِتَابِهِ عَنْ أَخِیهِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ( ع) قَالَ: صَلَّی حَسَنٌ وَحُسَیْنٌ خَلْفَ مَرْوَانَ وَنَحْنُ نُصَلِّی مَعَهُم .( شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج ۸، ص ۳۰۱).

علی بن جعفر در کتاب خود از برادرش امام موسی کاظم(علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: «امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)  پشت سر مروان نماز خوانده اند و ما نیز با آنها نماز می خوانیم.»
[۳۸۲]. علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، سال ۱۴۰۴ هـ ق، ج ۶۲، ص ۲۳۷.
[۳۸۳]. اجوبه الاستفتاءات, تهران: الهدی, ۱۳۸۱, س ۵۹۹, ص ۱۹۷.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، پرسش ها و پاسخ ها « شیعه و اهل سنت »

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی و فرقه های مذهبی

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.