وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دیدگاه جامعه شناس شهیر فرانسوی درباره تاثیر عمیق شیعه در جوامع دیگر با وجود در اقلیت بودن/پاسخ سید حسن نصرالله به خبرنگار رویترز

سید حسن نصر الله: ما شاگردان مکتب روح الله(ره) و سربازان قائدنا سید علی حفظه الله هستیم. ما پیرو آن امامی هستیم که درس چگونه زیستن و چگونه مردن را به ما آموخت و به انتظار ظهور موعودی لحظه شماری می نماییم.

دیدگاه جامعه شناس شهیر فرانسوی درباره تاثیر عمیق شیعه در جوامع دیگر با وجود در اقلیت بودن/پاسخ سید حسن نصرالله به خبرنگار رویترز

«ژئوپلتیک شیعه» عنوان کتابی است که شش سال قبل توسط یکی از جامعه شناسان شهیر فرانسوی به نام “فرانسوا توال” به رشته تحریر درآمده و اخیرا در ایران توسط خانم کتایون باصر ترجمه و توسط انتشارات ویستار منتشر گردیده است. این جامعه شناس برجسته فرانسوی، در دیباچه کتاب خود آورده است: “هدف از تالیف کتاب ژئوپلتیک شیعه، یافتن پاسخ برای این سوال اساسی است که چرا علی رغم پیوند غیرقابل انکار تاریخی شیعه با در اقلیت بودن، تحمل فشار و سختی، زندان، تبعید، آوارگی و اعدام های دسته جمعی، این فرقه مذهبی نه تنها توانسته است به حیات خود ادامه دهد بلکه تاثیری عمیق و گسترده بر فرهنگ و اجتماع جامعه مسلمین و حتی دیگر جوامع گذاشته است.

نویسنده کتاب، حاصل سال ها تحقیق و پژوهش خود را این گونه به رشته تحریر درآورده است: “رمز مانایی و پویایی شیعیان، اعتقاد به سه اصل اساسی است:

۱-مرجعیت و اجتهاد: شیعیان با تمسک به اصل اجتهاد، حیاتی پویا و زنده را به نمایش گذاشته اند. جامعه ای که برای هر پرسشی، پاسخی دارد و سکان هدایت آن هم به دست عالمی است که آگاه ترین و باتقواترین افراد آن جامعه به شمار می آید.

۲-مهدویت: براساس اعتقاد شیعه به اصل مهدویت، آنان هیچ گاه به وضع موجود تن در نمی دهند و افق نگاه خود را معطوف آرمان شهری نموده اند که حاکم آن مردی الهی و پیام آور صلح، عدالت و امنیت می باشد. بنابراین تلاش برای فراهم آوردن زمینه های ظهور آن منجی الهی، شیعه را وادار به تلاش و پشتکار مضاعف نموده است.

۳-اعتقاد به عاشورا: این جامعه شناس شهیر فرانسوی، برخورداری شیعیان از مکتبی به نام عاشورا که براساس آن در راه تحقق آرمان های الهی و مبارزه با ظلم و ستم جائران، چه بکشی و چه کشته شوی را عاملی حیاتی در پویایی و ماندگاری مکتبی دانسته که تعالیم الهام بخش آن، این روزها مرزهای بسیاری از کشورها را درنوردیده است.

*شاگردان روح الله پس از عقب نشینی ذلت بار رژیم صهیونیستی از خاک لبنان در ماه مه ۲۰۰۰، انبوهی از عکاسان و خبرنگاران رسانه های خارجی در مقر حزب الله لبنان گردهم آمدند تا سوالات خود را از سیدحسن نصرالله پرسیده و جواب های دبیر کل حزب الله لبنان را به سراسر جهان مخابره نمایند.

اولین سوال را خبرنگار رویترز پرسید. وی از نصرالله سوال کرد رهبر جنبش حزب الله لبنان کیست و این جنبش از چه اساسنامه و مانیفستی در راه مبارزه با اسرائیل پیروی می نماید؟

نصر الله با صلابت و اقتداری که در چشم ها و آهنگ صدایش موج می زد، گفت: “ما شاگردان مکتب روح الله(ره) و سربازان قائدنا سید علی حفظه الله هستیم. ما پیرو آن امامی هستیم که درس چگونه زیستن و چگونه مردن را به ما آموخت و به انتظار ظهور موعودی لحظه شماری می نماییم که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.”

*ریشه های شکل گیری حزب الله در ششم ژوئن ۱۹۸۲ (خرداد ۱۳۶۱) ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی از زمین و هوا و دریا به لبنان حمله ور شد. در این عملیات که دو سوم نیروهای نظامی و شبه نظامی رژیم صهیونیستی فراخوانده شده بودند، تنها در روز اول حمله ۳۰۰ فروند هواپیمای بمب افکن مناطق وسیعی از خاک لبنان را بمباران کردند. این عملیات که با هدف تسخیر کامل بیروت طراحی شده بود با مقاومت ۴۲ روزه جوانانی شیعه که شعار “الله اکبر” سر داده و با اسلحه های سبک و نیمه سنگین در مدخل منطقه خلده و ورودی جنوب بیروت مقاومت می کردند، به شکست انجامید.

این جوانان که از دل مساجد و حسینیه های بیروت برخاسته بودند، با نمایش ده ها تانک و نفربر منهدم شده و به غنیمت گرفته شده از ارتش مغرور رژیم صهیونیستی، خود را پیروان امام خمینی(ره) می نامیدند.

در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۸۲ (۲۵ شهریور ۱۳۶۱) ارتش رژیم صهیونیستی به تلافی شکست خود در بیروت، ساکنان اردوگاه سه هزار نفری صبرا و شتیلا را در جنوب لبنان قتل عام کردند. در پاسخ به این عملیات و حشیانه، احمد قصیر در جلوی دوربینی حاضر شده و با تاکید بر پیروی از انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام خمینی(ره) در عملیاتی شهادت طلبانه، مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی را در شهر صور با خاک یکسان و ۷۶ افسر و سرباز اسرائیلی را به هلاکت رساند.

چند روز پس از این عملیات غرورآفرین، بیانیه ای با عنوان “مقاومت اسلامی زنده است” توسط گروهی از جوانان که خود را پیروان “حزب الله” می نامیدند، منتشر شد و به همه نیروهای نظامی مستقر در خاک لبنان هشدار دادند هر چه سریعتر خاک این کشور را ترک نمایند. یک ماه پس از این اعلام موجودیت، نیروهای آمریکا، انگلیس، اسپانیا و فرانسه رسما نیروهای خود را از لبنان خارج کردند و ارتش رژیم صهیونیستی نیز با رعب و وحشت هر چه تمام از حومه بیروت تا شمال شهر صیدا عقب نشینی کرد.

*هسته اولیه حزب الله

هسته اولیه حزب الله و ساختار تشکیلاتی آن متشکل از اسلام گرایان، نیروهای حزب الدعوه به رهبری علامه سید محمدحسین فضل الله، شاخه دانشجویی حزب الدعوه، مسئولان جنبش امل، اعضای جنبش فتح به رهبری ابوجهاد (خلیل الوزیر) و تمام گروه ها و جریان هایی که از انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام خمینی(ره) تاثیرگرفته بودند، شکل گرفت. سیدعباس موسوی که در حمله هلی کوپترهای اسرائیلی به خودرو حامل وی در سال ۱۹۹۲ به شهادت رسید-، شیخ صبحی طفیلی، شیخ راغب حرب، شیخ عبدالکریم عبید، سیدحسین موسوی، سیدحسن نصرالله، سید ابراهیم امین السید، شیخ حسین الکورانی، شیخ نعیم قاسم، شیخ محمد یزبک، حسین خلیل، محمد رعد و محمد فنیش از جمله افرادی بودند که از حزب الدعوه و جنبش امل وارد حزب الله شدند.

از جنبش فتح نیز شمار زیادی از نیروها به حزب الله پیوستند که عماد مفنیه از چهره های برجسته امنیتی حزب و ابوحسن سلامه مسئول امنیتی و نظامی حزب که در سال ۱۹۹۱ توسط اسرائیل به شهادت رسید، از جمله این افراد بودند. از حزب کمونیست نیز عبدالهادی حماده که از چهره های فعال امنیتی حزب الله به شمار می آید، به این جنبش پیوست.”مبارزه با اسرائیل” شعاری است که حزب الله توانست با آن وارث احزاب گوناگون اعتقادی، کمونیستی، لائیک و ناسیونالیستی شود. این حزب در سال هایی که تمامی کشورهای عربی گزینه سازش و همزیستی با رژیم صهیونیستی را مطرح می کردند، با شعار ایستادگی، مقاومت و اعتقاد به داشتن توانایی لازم برای شکست اسرائیل و بازپس گیری حق و زمین، توانست جوانان پاک و وفاداری را از دل مساجد و حسینیه ها جذب نماید که بعدها تبدیل به کابوسی هولناک برای اشغالگران صهیونیستی شدند.

*سیدحسن نصرالله کیست؟

سید حسن در سال ۱۹۶۰ در منطقه اشرفیه بیروت به دنیا آمد. در دوران نوجوانی به همراه شهید سیدعباس موسوی عازم نجف گردید تا در مدرسه علوم اسلامی شیعیان به تحصیل علوم دینی بپردازد. در سال ۱۹۷۸، رژیم بعثی این دو را از عراق اخراج کرد. نصرالله برای ادامه تحصیل به قم آمد و پس از کسب درجه اجتهاد به بیروت بازگشت. در سال ۱۹۸۲ و پس از فشارهای جبهه ملی نجات بر جنبش امل جهت برقراری صلح با اسرائیل، نصرالله به همراه شهید سیدعباس موسوی، شهید راغب حرب، شیخ عبید، شیخ صبحی طفیلی، شیخ حسن کورانی و محمدرعد در سال ۱۹۸۲ از جنبش امل خارج شدند و گروه مقاومت اسلامی را که بعدها به حزب الله مشهور شد، در برابر احزاب لائیک تشکیل دادند.

سلسله عملیات های حزب الله در خلال سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ باعث گردید تا ارتش رژیم صهیونیستی اولین شکست رسمی خود را تجربه و تا باریکه کمربند امنیتی عقب نشینی نماید. همزمان با شروع این عقب نشینی از شهر صیدا، حزب الله در یک گردهمایی رسمی در ۱۶ فوریه ۱۹۸۵ با صدور بیانیه ای هویت، استراتژی و برنامه ایدئولوژیک خود را برای اولین بار اعلام و به فعالیت های پنهان خود خاتمه داد. نقش بلامنازع حزب الله در رهبری و سازماندهی مقاومت های مردمی و پرهیز از بزرگنمایی اختلافات میان احزاب رقیب در مواجهه با اسرائیل باعث گردید که اسحاق رابین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آن زمان اعلام کند که حمله نظامی اسرائیل به جنوب لبنان باعث گردید تا غول شیعه از بطری خارج شود. پس از شهادت سیدعباس موسوی دبیر کل حزب الله لبنان در سال ۱۹۹۲، سیدحسن نصرالله در ۳۲ سالگی به عنوان دبیر کل انتخاب و معرفی شد. نصرالله همچون شهید سیدعباس موسوی، محور جذب و آموزش نیروهای حزب الله را در مساجد و حسینیه های لبنان بنا نهاد.

تربیت حجم انبوهی از نیروهایی که برای شهادت و انجام عملیات های استشهادی لحظه شماری می کنند از ابتکارات ویژه نصرالله در از پای درآوردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی است. الگویی که نصرالله از جوانان شهادت طلب ایرانی در طول سال های دفاع مقدس گرفته بود تا بعدها به الگوی جوانان فلسطینی نیز تبدیل گردد. در سال ۱۹۹۷، سیدحسن فرزند ارشد خود یعنی سیدهادی را برای انجام عملیاتی استشهادی به وسیله کایت به داخل پادگان نظامیان صهیونیستی فرستاد.

در آن عملیات غافلگیرکننده که منجر به هلاکت درجه داران و سربازانی از رژیم صهیونیستی گردید، سیدهادی به همراه یکی از همرزمان خود به شهادت رسید تا دوربین های تلویزیونی رژیم صهیونیستی بی خبر از آنکه یکی از این شهدا فرزند نصرالله است، چهره این مجری عملیات استشهادی را برای جهانیان مخابره کرد. ساعاتی بعد، مردم لبنان و بسیاری از کشورهای منطقه با شناسایی چهره سیدهادی به خیابان ها ریختند و به سیدحسن نصرالله تبریک و تهنیت گفتند. نمایش چهره سیدهادی ۱۹ ساله که ساعاتی قبل از عملیات از زیرقرآنی که پدر بالای سر او گرفته بود عبور کرده و برای لحظاتی در آغوش گرم نصرالله آرمیده بود، زلزله ای در مناطق صهیونیست نشین برپا کرد.

روزنامه های اسرائیلی از فردای این عملیات، لیست بلندبالایی از مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی همچون شارون را منتشر کردند که فرزندان و همسران آنان از ترس کشته شدن در آمریکا و کشورهای اروپایی زندگی می کنند اما فرزند دبیر کل حزب الله خود را به جمع سربازان این رژیم می رساند تا الفبای مقاومت و پایداری را به رخ سردمداران رژیم اشغالگر قدس بکشاند.

*ایران محورخاورمیانه جدید

با پیروزی “رونالد ریگان” در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گروهی با عنوان “نومحافظه کاران” در عرصه سیاسی آمریکا پا به عرصه وجود گذاشت. به اعتقاد این گروه، ایالات متحده آمریکا به عنوان منبع خیر و نیکی در جهان هستی باید بر تمام منابع ثروت جهان سیطره داشته و حاکمیت ارزش های آمریکایی به عنوان ارزش های برتر، در تمام کشورها فراگیر و تثبیت شود. این گروه در بهار سال ۱۹۹۷ سازمانی تحت عنوان “پروژه ای برای قرن آمریکایی نو” تاسیس و بیانیه ای را به عنوان مانیفست کاری خود صادر کردند که در فرازهایی از آن آمده بود: “ما برخاسته ایم که برای تامین رهبری آمریکا بر جهان چاره ای اندیشیده و همکاران و پشتیبانان این طرح را گردهم آوریم. به نظر می رسد ما عوامل اساسی موفقیت دولت ریگان در فروپاشی امپراتوری شیطانی (اتحاد جماهیر شوروی) و پایان جنگ سرد را از یاد برده ایم.

باید یک نیروی نظامی قوی و آماده رویارویی با چالش های حال و آینده را تدارک ببینیم و خود را برای ترویج بی باکانه و آگاهانه اصول و ارزش های آمریکایی در خارج آماده سازیم. ایالات متحده آمریکا مسئولیت جهانی حفظ صلح و امنیت را در جهان برعهده دارد که در این میان، نقش آمریکا در حفظ صلح و امنیت اروپا، آسیا و خاورمیانه، نقشی حیاتی و غیرقابل انکار است.” افرادی همچون فرانسیس فوکویاما، برنارد لوئیز، پل وولفوویتز، ریچارد پرل، دیک چنی، انتونی کردزمن، داگلاس فیث، دنیس رایس، مارتین ایندیک، مایکل لدین و لوئیس لیبی از امضاکنندگان این بیانیه بودند. فوکویاما در تشریح این بیانیه و اهداف آن گفته است: “پس از فروپاشی نظام دوقطبی، سیاست بازدارندگی کارایی خود را از دست داده و باید جای خود را به سیاست پیشگیرانه در برخورد با چالش ها بدهد. حوادث قرن بیستم باید به ما آموخته باشد که شکل دهی به اوضاع قبل از این که بحران فرا رسد، حائز اهمیت است و این نیز حائز اهمیت است که با تهدیدها، باید قبل از آنکه دهشتناک شود، رودر رو شویم.

امروز جهان گرایی و تلاش برای نهادینه کردن ارزش های آمریکایی یک فضیلت است. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ایدئولوژی کمونیسم، لیبرال دمکراسی پایان تکامل ایدئولوژیکی سبز و شکل نهایی حکومت است. پایان جنگ سرد، پیروزی دولت ایده آل و موفقیت سرمایه داری آزاد را به عنوان یک الگوی بی هماورد و نقطه پایانی توسعه سیاسی و اقتصادی نوع بشر را به منصه ظهور رساند.” یکی از افرادی که در تنظیم بیانیه ۱۹۹۷ نقشی کلیدی و اساسی داشت، “برنارد لوئیز” است که از وی به عنوان پدرخوانده نومحافظه کاران نام می برند.

وی انگلیسی الاصل و استاد دانشگاه پرینستون است که بیش از ۲۰ کتاب درباره اسلام و خاورمیانه نوشته و از پیشکسوتان نظریه تغییر در خاورمیانه به شمار می آید. وی در دهه ۱۹۸۰ در مرکز موشه دایان در تل آویو مشغول به کار بوده است. لوئیز در مقاله ای که در سال ۱۹۹۹ در نشریه فارن افرز به چاپ رسیده، راهبرد نومحافظه کاران را در عرصه سیاست خارجی چنین تبیین می کند: “پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا باید بیشترین سرمایه گذاری خود را در خاورمیانه انجام دهد. برای تثبیت نظم نوین جهانی نیازمند “خاورمیانه نوین” هستیم و این خاورمیانه با اقدامات جسورانه ما شکل خواهد گرفت.”

فارس.

🔗 لینک کوتاه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

4 نظرات
  1. مریم می گوید

    باسلام دختری ۱۷ساله هستم خیلی وقته دچار وسواس شدم. خصوصا درطهارت مثلا هنگامی که به دسشویی میروم. بیشتر اوقات شک میکنم که ادرارم پاشیده یا نه یا هنگامی که خنده ی زیاد میکنم احساس میکنم کمی از ادرارم خارج شده وگاهی اوقات بعد از دسشویی احساس میکنم ادرارم خارج میشه یا مثلا هنگامی که یک خوابی که کمی شهوت انگیز است یا مثلا مطلبی میبینم شک میکنم که ایا بر من غسل جنابت واجب شد. ودر غسل های واجبم بسیار شک میکنم که ایا این مانع روی پوستم باعت باطل شدن غسل شده یانه. در وضو هم همینطور با توجه به کمبود اب خودم خیلی ناراحت میشم که مجبورم اب زیادی مصرف کنم ترخدا جوابم را بدهید چکارکنم

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به اینهمه شک و وسواس نیست، اعتنا نکنید. هرگاه در جنابت شک کردید و به ارگاسم نرسیده بودید بنا را بر عدم ارگاسم و وجوب غسل جنابت بگذارید.
      وضو و غسل را مطابق سایر افراد عادی انجام بدهید و مراقب اسراف باشید.
      حتما با یک مشاور و روانشناس درباره راه های مقابله با وسواس مشورت کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. حجت الاسلام حامد جوارانی می گوید

      سلام علیکم
      ضمن عمل و توجه به توصیه های برادر گرامی جناب یوسف وند توصیه های زیر را هم مد نظر قرار دهید:
      ۱-هنگام رفتن به دستشویی و قبل از ادرار کردن مقدار کمی اب به دو پای خود بپاشید و بعد از ادرار اگر شک کردید که پایتان خیس شده ان خیسی ها را همان خیسی هایی که به پایتان پاشیدید بدانید
      ۲ـ بدانید که وسواس حرام و تبعیّت از ابلیس است. لذا هنگام حمام و دستشویی رفتن ذکر « اعوذ بالله من الشّیطان الرجیم » را بر زبان آرید و با خود عهد کنید که مطیع ابلیس نخواهید بود.
      ۳ ـ هنگام در آوردن لباس برای استحمام ، حتماً ذکر « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم » را بر زبان جاری نمایید تا شیاطین جنّ از اطرافتان پراکنده گردند.
      ۴ـ بدانید که اسراف حرام می باشد ؛ و خداوند متعال در حقّ اسراف کنندگان فرموده اند: «إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً ــــ همانا اسرافکاران ، برادران شياطينند؛ و شيطان در برابر پروردگارش، بسيار ناسپاس بود » (الإسراء:۲۷). پس بدانید که نباید زیاده از حدّ متعارف آب مصرف نمایید. در روایت است که رسول خدا (ص) بعد از شستن محلّ نجاسات از بدنشان ـ که نهایتاً یک آفتابه آب می برد ـ با سه کاسه آب غسل می نمودند. لذا مجموع آبی که آن حضرت برای غسل مصرف می نمودند ، حتّی به دو آفتابه آب هم نمی رسید. آنچه آدمی را از جنابت پاک می کند ، آب نیست بلکه اطاعت از خداست در نحوه ی اغتسال. لذا در صورت نبود آب ، این پاکی با تیمم هم حاصل می گردد.
      ۵ ـ همواره ذکر « لا اله الّا الله » را بر زبان داشته باشید که در درمان وسواس ، مجرّب می باشد. هر چه بیشتر بهتر. هنگام گفتن این ذکر ملتفت باشید که وسواس یعنی معبود قرار دادن شیطان و نفس. پس توجّه نمایید که با این ذکر باید معبودیّت ابلیس و نفس را کنار بگذارید. اگر خدا گفته رسیدن آب به بدن و خشک نماند بدن کافی است برای صحّت غسل از همین اطاعت نمایید و زیاده از آن را فرمان ابلیس و نفس بدانید.
      آنچه در غسل معتبر است این است که آب به اعضای غسل برسد و اندکی بر آن جاری شود ؛ مثلاً اندازه ی دو میلیمتر جاری شود کافی است. لذا حتّی با یک ابر خیس یا پارچه ی خیس نیز می توان غسل نمود ؛ و لازم نیست که آب در سطح بدن جریان شدید داشته باشد. جاهای مخفی بدن مثل سوراخ گوش و بینی نیز لازم نیست شسته شوند. چربی طبیعی بدن نیز مشکلی برای غسل ایجاد نمی کند. پینه ی کف پا و امثال آن نیز مشکلی برای غسل ایجاد نمی کند. دست کشیدن به اعضای وضو نیز لزومی ندارد ؛ لذا در این کار نباید افراط نمود ؛ مهمّ رسیدن آب است به اعضای غسل ؛ که این امر در زیر دوش حمام به طور طبیعی اتّفاق می افتد.
      ۶ ـ اگر حالاتی چون غمگینی ، افسردگی ، خمودی و خستگی دارید و اگر بخصوص در زیر دنده ها و بخصوص دنده ی راست ، گهگاه احساس درد می کنید ، یا اگر چاق هستید یا صبحها احساس تلخی در دهان می کنید ، بهتر است با یک متخصّص کبد مشورت نمایید. چون گاه نارسایی های جزئی کبدی مثل چرب بودن کبد می تواند علائمی چون وسواس را در پی داشته باشد. مصرف هفته ای سه حبّه سیر می تواند برخی عوامل جسمانی وسواس را از بین ببرد. برخی مشکلات روده نیز می توانند حالت اضطراب و وسواس را موجب شوند. برای این منظور ، خوردن روزانه مقداری انجیر و زیتون و سبزیجات مفید می باشد.
      ۷ ـ آب سیب را گرفته مقداری آب لیمو ترش ـ حدّ الامکان تازه ـ را به آن افزوده ، روزی دو لیوان میل بفرمایید. این کار را تا درمان کامل انجام دهید.
      ۸ ـ پنجاه گرم بادام درختی را چندین ساعت در آب خیس کنید تا پوست آن به راحتی کنده شود. بعد از کندن پوست ، آنها را در مخلوط کن ریخته و سه لیوان آب همراه با سه قاشق عسل به آن اضافه نمایید. مخلوط کن را روشن نمایید و بگذارید ۵ دقیقه کار کند. مخلوط حاصله شیری سفید رنگ خواهد شد به نام شیر بادام. روزانه چند لیوان از این مخلوط میل نمایید تا درمان کامل. این معجون بسیاری از عوامل جسمی وسواس را ـ که در کبد و روده ها و مغز و شبکه عصبی است ـ از بین می برد. به این معجون می توانید موز هم اضافه کنید.
      ۹ ـ برای مدّتی عدس ، ماست ، دوغ ، ترشی ، شور ، نوشابه ، نمک زیاد ، شکلاتها و شیرینی های مصنوعی ، غذای تند ، غذاهای مانده ، غذای چرب ، سرخ کردنی و غذاهای کارخانه ای را نخورید. اگر می توانید چای را هم کنار بگذارید.
      ۱۰-دعای عاجزانه از خداوند متعال و مهربان و توسل عاجزانه از محضر اهل بیت علیهم السلام و صدقه روزانه را فراموش نکنید
      ۱۱ ـ همه ی آنچه گفته شد زمینه سازند تا شما بزرگوار وسواس خود را کنار بگذارید ؛ لکن تیر خلاص را اراده خود حضرت عالی می زند. پس اراده کنید که مثلاً بیش از ۱۵ دقیقه در حمام نخواهید ماند. ۵ دقیقه برای استفاده از صابون و شامپو ، ۵ دقیقه برای تمیز نمودن اثرات صابون و شامپو ؛ و ۵ دقیقه نیز برای غسل کردن و خشک نمودن بدن. اگر کار اضافه ای نیز دارید برای آن هم زمان اضافه کنید.
      وقتی این تصمیم را گرفتید ، ابداً به حالتهای روحی خود توجّه نکنید و بدانید که غسل شما در هر حال صحیح می باشد. چون افراد وسواسی حتّی اگر ظنّ قوی هم داشته باشند که غسلشان درست نیست ، به حکم شرع ، غسلشان درست می باشد و شرعاً حقّ ندارند به ظنّ و گمان خود اعتنا کنند. بلکه بعد از انجام عمل به صورت متعارف ، حتّی اگر یقین هم بکنند که غسلشان نادرست بوده باید اعتنا نکنند. و اگر اعتنا کردند مرتکب حرام شده اند. اگر دیدید که نفستان اصرار دارد که از حکم شرع و اراده ی خودتان اطاعت نکند ، استعاذه کنید و ذکر « لا اله الّا الله » را در زبان و از عمق قلب تکرار نمایید. اگر مدّتی این رویه را پیش بگیرید ان شاء الله بهبودی حاصل خواهد شد.
      موفق باشید

    3. حجت الاسلام حامد جوارانی می گوید

      +فایل صوتی زیر را تهیه کنید و روزانه یک صوت گوش کنید:
      -وسوسه و وسواس= http://yon.ir/ck3Ch
      +کتاب های زیر را مطالعه بفرمایید:
      -کتاب خدایا با وسواس چه کنم = http://yon.ir/l5pjV
      -راهکارهای عملی درمان وسواس= http://yon.ir/KDqCq