وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد

0

اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد

در نوشتار قبل « شرایط سیزده گانه وضو مطابق نظر 10 مرجع » مطرح شد از اینجا حتما کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

شرط دوازدهم (1): آن که استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد (2).

 (1) (مکارم:) شرط یازدهم.. سیستانی (:) شرط دهم..

(2) (بهجت:) چنانکه در مسائل تیمّم خواهد آمد.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][کسی که می‌ترسد که اگر وضو بگیرد مریض شود]

مسأله 288 کسی که می‌ترسد که اگر وضو بگیرد، مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، نباید وضو بگیرد (1). ولی اگر (2) نداند که آب برای او ضرر دارد (3) و وضو بگیرد (4) و بعد بفهمد که ضرر داشته (5)، وضویش صحیح است، اگر چه احتیاط مستحب ّ آن است که با آن وضو نماز نخواند و تیمم کند و چنانچه با آن وضو نماز خوانده دوباره آن را اعاده نماید (6).

(1) (گلپایگانی، صافی:) و باید تیمّم کند.. (سیستانی:) وظیفه ندارد که وضو بگیرد..

(فاضل:) چنانچه وضو بگیرد، وضویش بنا بر احتیاط واجب باطل است..

(2) (گلپایگانی، صافی، سیستانی:) و اگر.. (نوری:) بلکه اگر..

(3) (بهجت:) و ترس از استعمال آب هم نداشته باشد و وضو بگیرد، اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته، وضوی او صحیح است. و اگر ترس ضرر را داشت ولی به امید ضرر نداشتن، وضو گرفت و بعد فهمید ضرر نداشته، وضویش صحیح است.

(4) (خوئی، تبریزی:) اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته، ولی ضرر به حدّی که شرعاً حرام است نبوده باشد وضوی او صحیح است. [پایان مسأله] (سیستانی:) اگر واقعاً ضرر داشته وضوی او باطل است. [پایان مسأله]

(5) (گلپایگانی، صافی:) احتیاط واجب آن است که علاوه بر وضو تیمّم نیز بنماید و اگر با آن وضو نماز را به جا آورده تیمّم نیز بنماید و نماز را اعاده کند و اگر بعد از وضویی که با جهل به ضرر گرفته ضرر رفع شد، احتیاطاً دوباره وضو بگیرد.

(نوری:) احتیاط واجب آن است که تیمم کند و با آن وضو نماز نخواند و اگر با آن وضو نمازی به جا آورده، دوباره آن را انجام دهد.

(6) (فاضل:) احتیاط مستحب آن است که دوباره آن را اعاده نماید.

(مکارم:) مسأله اگر خوف ضرر دارد، یا می‌ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، باید تیمم کند. هر گاه وضو بگیرد بعد بفهمد آب برای او ضرر داشته، وضوی او صحیح است.

(زنجانی:) مسأله کسی که می‌ترسد که اگر وضو بگیرد تشنه بماند نمی‌تواند وضو را ترک کند و احتیاط مستحب آن است که تیمم هم بنماید بلی اگر می‌ترسد که اگر وضو بگیرد مبتلا به مرض صعب العلاج شود، نباید وضو گرفته و باید تیمم کند و چنانچه به این حد نرسد، ولی وضو برای او مشقتی داشته باشد که متعارف ِ مردم آن را تحمل نمی‌کنند، می‌تواند وضو را ترک کرده تیمم کند اما اگر مشقت را تحمل نمود و وضو گرفت وضوی او صحیح است و اگر نداند که وضو برای او ضرر شدید دارد و وضو بگیرد و بعد بفهمد ضرر شدید داشته، صحت وضوی او محل اشکال است.

[اگر آب  مقدار کم ضرر نداشته باشد]

مسأله 289 اگر رساندن آب به صورت و دستها به مقدار کمی که وضو با آن صحیح است ضرر ندارد و بیشتر از آن ضرر دارد، باید با همان مقدار وضو بگیرد (1).

(1) (مکارم:) یا مثلًا اگر آب سرد ضرر دارد باید آب را گرم کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/7L3gsn

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید:  اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد اگر در استفاده از آب برای وضو مانعی باشد[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.