وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نذر مادر حضرت مريم

0

نذر مادر حضرت مريم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تفسیر نذر مادر حضرت مریم

پرسش :انسان نمی تواند با نذر کردن کاری را بر دیگری واجب کند مثلاً نذر کند اگر بچه ام شفا گرفت خادم حرم باشد چنین نذری صحیح نیست. سوال این است چگونه در آیه 35 سوره مبارکه آل عمران مادر حضرت مریم (سلام الله علیها) فرزندش را نذر خدمت به معبد می کند؟

پاسخ :این گونه نذرها مشروط است به رضایت طرف بعد از رسیدن به سن رشد، و مادر مریم مطمئن بود که فرزندش به چنین چیزی افتخار می کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی


 

آيا فرد مى تواند چيزى كه مال خودش نيست را نذر كند اگر پاسخ منفى است چرا مادر حضرت مريم با نذر خود به زندگى مريم مسيرى جبرى داد؟

در پاسخ نكاتى شايان توجه است:

1 احكام در شريعت هاى مختلف- به خلاف اصول- متفاوتند براى مثال، روزه در همه شرايع الهى وجود دارد، اما كيفيت آن متفاوت است. نذر نيز از احكامى است كه در دين اسلام، شرايطى دارد كه شايد اين شرايط در اديان ديگر نباشد.

2 برخى مفسران گفته اند: نذر در زمان حضرت مريم براى خدمت در معبدها اين گونه بوده كه: كودكان از هنگامى كه توانايى بر خدمت داشتند تا سن بلوغ و رشد، اين وظيفه ها را زير نظر پدران و مادران انجام مى دادند و پس از رسيدن به مرحله بلوغ، تعيين سرنوشتشان به دست خودشان بود، اگر مى خواستند به كار خود در معبد پايان داده و بيرون مى رفتند و اگر هم تمايل داشتند به همان وضع، ادامه مى دادند(1)

و در واقع سرپرستى اطفال تا زمان بلوغ نه تنها وظيفه بلكه حق والدين (پدر و مادر) نيز مى باشد كه از آن به حق حضانت ياد مى شود. براساس اين حق هرگاه پدر و مادر براى تربيت فرزندانشان رويه خاصى كه به مصلحت طفل است انتخاب كنند تا زمانى كه طفل به سن بلوغ و رشد برسد، در راستاى همان انجام وظيفه و احقاق حقوقى است كه بر فرزندان دارند.

(1) (تفسير الميزان، علامه طباطبايى، ذيل آيه 35 سوره آل عمران). \vslhk

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.