وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار

0

گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار

فهرست این نوشتار:

وضو گرفتن با دست و پا شکسته و بسته شده را از اینجا کلیک کنید و مطالعه کنید

رساله توضیح المسائل طهارت

شرط یازدهم (1): آن که شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد (2)، یا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او کمک نماید، وضو باطل است (3).

(1) (سیستانی:) شرط نهم.. (مکارم:) شرط دهم «مباشرت» است، یعنی:..

(2) (فاضل:) و یا کمک کند وضو باطل است. [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][پایان مسأله]

(3) (زنجانی:) و کمک کردن در مقدمات وضو مکروه است بنا بر این اگر کسی آب در کف دست انسان بریزد و انسان با آن آب وضو بگیرد وضو باطل نیست.

(بهجت:) و منظور، کمک در اصل شستن و مسح کردن است ولی اگر در مقدّمات این‌ها کمک بگیرد مثل این که دیگری آب را به صورت او بریزد ولی شخص، خودش صورت را بشوید مانعی ندارد. (مکارم:) ولی کمک در مقدّمات وضو اشکال ندارد.

[کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد]

مسأله 286 کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد (1) باید نایب بگیرد که او را وضو دهد. و چنانچه مزد هم بخواهد، در صورتی که بتواند (2) باید بدهد. ولی باید خود او نیت وضو کند (3) و با دست خود مسح نماید و اگر نمی‌تواند، باید نایبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگر این هم ممکن نیست باید از دست او رطوبت بگیرند و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کنند (4) و احتیاط واجب (5) در صورت امکان ضم ّ تیمم است (6).

(1) (زنجانی:) کسی که به تنهایی نمی‌تواند وضو بگیرد باید با کمک دیگری وضو بگیرد و اگر این مقدار نیز نمی‌تواند..

(2) (خوئی، تبریزی:) و مُضرّ به حالش نباشد..

(3) (فاضل:) باید بنا بر احتیاط واجب خود او و نائب، هر دو نیّت وضو کنند..

(4) (گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، زنجانی، نوری:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(مکارم:) ولی در این صورت احتیاط واجب این است که تیمّم هم بکند.

(5) (فاضل:) احتیاط مستحب..

(6) (بهجت:) أحوط این است که تیمّم هم بنماید اگر در تیمّم کردن محذوری نبوده یا محذور کمتری باشد.

(سیستانی:) مسأله کسی که نمی‌تواند خود وضو بگیرد باید از دیگری کمک بگیرد هر چند شستن و مسح کشیدن با مشارکت هر دو باشد و چنانچه مزد هم بخواهد در صورتی که بتواند و مضرّ به مالش نباشد باید بدهد ولی باید خود او نیت وضو کند و با دست خود مسح نماید، و اگر مشارکت خود شخص ممکن نباشد باید از شخص دیگر بخواهد که او را وضو بدهد و در این صورت احتیاط واجب آن است که هر دو نیّت وضو نمایند و اگر ممکن نباشد باید نائبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگر ممکن نباشد باید نائب از دست او رطوبت بگیرد و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کند.

[هر کدام از کارهای وضو را که می‌تواند به تنهایی انجام دهد]

مسأله 287 هر کدام از کارهای وضو را که می‌تواند به تنهایی انجام دهد، نباید در آن کمک بگیرد.

[اگر وظیفه او تیمّم است]

مسأله 711 اگر وظیفه او تیمّم است و نمی تواند تیمّم کند، باید نائب بگیرد. و کسی که نائب می شود، باید او را با دست خود او تیمّم دهد (1) و اگر ممکن نباشد (2) باید نائب، دست خود را به چیزی که تیمّم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستهای او بکشد.

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (اراکی:) باید دست او را بر چیزی که تیمّم صحیح است بزند و بر پیشانی و دستهایش بکشد و اگر زدن ممکن نباشد، دست او را بر چیزی که تیمّم صحیح است بگذارد و او را تیمّم دهد.. (2) (مکارم:) باید نائب بگیرد یعنی کسی دستهای او را بر زمین بزند، یا اگر ممکن نیست بر زمین بگذارد و بعد با دست خودش او را تیمّم دهد، اگر این هم ممکن نباشد..

(سیستانی:) مسأله اگر وظیفه او تیمّم است و نمی تواند به تنهایی تیمّم کند باید از دیگری کمک بگیرد تا دستهای او را بر چیزی که تیمّم با او صحیح است بزند و سپس آنها را بر پیشانی و دستهای او بگذارد تا خود او در صورت امکان کف دو دست را بر پیشانی و بر پشت دستها بکشد و اگر این ممکن نبود باید نائب او را با دست خود او تیمّم دهد و اگر ممکن نباشد باید نائب، دست خود را به چیزی که تیمم به آن صحیح است بزند و به پیشانی و پشت دستهای او بکشد، و در این دو صورت، بنا بر احتیاط لازم باید هر دو نیّت تیمّم را نمایند ولی در صورت اول، نیّت خود مکلّف کافی است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 116: شخصی که قادر بر وضو گرفتن نیست، فرد دیگری را برای انجام وضو به نیابت می گیردو خودش نیت نموده و با دست خود مسح می‌کند و اگر قادر بر مسح نباشد نایب دست او را گرفته و با آن مسح می‌نماید. اگر از این کار هم عاجز باشد، نائب از دست او رطوبت گرفته و مسح می‌کند. حال، اگر این شخص دست نداشته باشد، چه حکمی دارد؟

ج: اگر این شخص کف دست نداشته باشد، برای مسح، رطوبت از ساعد او گرفته می‌شود، و اگر ساعد هم نداشته باشد، رطوبت از صورت او گرفته شده و سر و پا با آن مسح می‌شوند. اجوبه الاستفتائات.

 

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/1URXbK

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید:  گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار گرفتن نایب و کمک در وضو و غسل بیمار [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.