وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پاک بودن اعضای وضو

0

پاک بودن اعضای وضو

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل « شرایط سیزده گانه وضو مطابق نظر 10 مرجع » مطرح شد از اینجا حتما کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

شرط ششم (1): آن که اعضای وضو موقع شستن و مسح کردن، پاک باشد (2).

(1) (مکارم:) شرط پنجم.. (سیستانی:) شرط چهارم..

(2) (بهجت:) مگر این که به وسیله وضو گرفتن و شستن صورت و یا دستها، اعضای وضو خود به خود پاک شود.

(سیستانی:) هر چند در حال وضو آن را قبل از شستن یا مسح کردن تطهیر کند، و اگر شستن با آب کُر و مانند آن باشد تطهیر قبل از شستن لازم نیست.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اگر پیش از تمام شدن وضو]

مسأله 276 اگر پیش از تمام شدن وضو، جائی را که شسته یا مسح کرده نجس شود، صحیح است (1).

(1) (خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی، تبریزی، بهجت، زنجانی:) وضو صحیح است.

(مکارم:) مسأله اگر بعد از تمام شدن وضوی یک عضو، همان عضو نجس شود وضو صحیح است.

[اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد]

مسأله 277 اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد وضو صحیح است. ولی اگر مخرج را از بول یا غائط تطهیر نکرده باشد اولی آن است (1) که اوّل آن را تطهیر کند بعد وضو بگیرد.

(1) (آیات عظام:) احتیاط مستحب آن است.. (فاضل:) بهتر آن است..

[ اگر یکی از اعضای وضو نجس باشد]

مسأله 278 اگر یکی از اعضای وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پیش از وضو آنجا را آب کشیده یا نه (1)، چنانچه (2) در موقع وضو ملتفت پاک بودن و نجس بودن آن جا نبوده، وضو باطل است. (3) و اگر می‌داند ملتفت بوده (4) یا شک دارد که ملتفت بوده یا نه، وضو صحیح است (5). و در هر صورت جایی را که نجس بوده باید آب بکشد.

(1) (سیستانی:) وضو صحیح است ولی جایی را که نجس بوده باید آب بکشد. [پایان مسأله] (مکارم:) وضوی او صحیح است، ولی باید برای نماز آن را آب بکشد و اگر چیزی با آن ملاقات کرده تطهیر کند. [پایان مسأله]

(2) (اراکی، زنجانی:) چنانچه بداند..

(3) (تبریزی:) بنا بر احتیاط وضو باطل است..

(بهجت:) وضو باطل است بنا بر أحوط، در صورتی که با وضو گرفتن و یا غیر آن به طور اتّفاقی پاک نشده باشد؛ و اگر ملتفت بوده، یا شک ّ دارد که ملتفت بوده یا نه، وضو صحیح است و در هر صورت باید بنا بر احوط برای نماز و مانند آن، جایی را که نجس بوده آب بکشد.

(4) (زنجانی:) یا اصلًا مسأله را نمی‌دانسته وضو باطل است و اگر مسأله را می‌دانسته و می‌داند که ملتفت رعایت آن بوده یا شک کند که ملتفت بوده یا نه و مسأله را نیز می‌دانسته وضویش صحیح است و در هر صورت جایی را که نجس بوده بنا بر احتیاط باید آب بکشد.

(5) (صافی:) مگر آن که بداند در صورتی که پیش از وضو آن را آب نکشیده باشد، با شستن وضویی آب کشیده شده است.

[ اگر در صورت یا دستها بریدگی یا زخمی است]

مسأله 279 اگر در صورت یا دستها بریدگی یا زخمی است که خون آن بند نمی‌آید و آب برای آن ضرر ندارد (1)، باید در آب کر یا جاری فرو برد (2) و قدری فشار دهد که خون بند بیاید (3)، بعد به دستوری که گفته شد وضوی ارتماسی بگیرد (4).

(1) (گلپایگانی:) چنانچه در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید، بعد به نیّت وضو از آب بیرون بیاورد وضو صحیح است.

(صافی:) چنانچه در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید سپس به نیت وضو دست یا انگشت خود را روی آن بگذارد و به پایین بکشد که آب بر آن جریان پیدا کند و شرایط دیگر مختل نشود، وضویش صحیح است.

(2) (مکارم:) یا زیر شیر آب بگیرد..

(خوئی، سیستانی، تبریزی:) باید بعد از شستن اجزاء صحیحه آن عضو، با رعایت ترتیب موضع زخم یا بریدگی را در آب کُر یا جاری فرو برد..

(3) (خوئی، سیستانی:) و انگشت خود را روی زخم یا بریدگی در زیر آب از بالا به پائین بکشد تا آب بر آن جاری شود و (سیستانی: سپس مواضع پایین‌تر از آن را بشوید) وضو صحیح است.

(نوری، تبریزی:) و (تبریزی: احاطه آب بر آن موضع قطع شود و بعد) انگشت خود را روی زخم یا بریدگی در زیر آب از بالا به پایین بکشد تا آب بر آن جاری شود.

(4) (بهجت:) و اگر بعد از بند آمدن، دو مرتبه خون جاری شد وضو به طور ارتماسی صحیح است و اگر خون جاری نشد به صورت ترتیبی هم می‌شود وضو گرفت.

(مکارم:) امّا اگر آب ضرر دارد باید به دستور وضوی جبیره که بعداً می‌آید، عمل کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/Cqau5T

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. شستن صورت در وضو
  2. شستن صورت در وضو با دست چپ
  3. چند بار شستن دست و صورت در وضو
  4. نحوه شستن دستها در وضو
  5.  محل مسح سر و مقدار مسح در وضو
  6. مسح پا چگونه است
  7. وضوی ارتماسی 
  8. دعای وضو
  9. وضو با آب نجس و مضاف
  10. آب وضو مباح باشد
  11. وضو گرفتن با آب غصبی
  12. شرایط ظرف آب وضو
  13. پاک بودن اعضای وضو


کلید: پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو پاک بودن اعضای وضو[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.