وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش

0

گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[در سجود باید به مقدار ذکر واجب بدن آرام باشد]

مسأله 1050 در سجود باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد (1) و موقع گفتن ذکر مستحب هم (2)، اگر آن را به قصد ذکری که برای سجده دستور داده اند بگوید، آرام بودن بدن لازم است (3).

 (1) (بهجت:) و اگر نتوانست به اندازه ذکر واجب، آرامش بدن داشته باشد، اصل وجوب ذکر ساقط نمی شود؛ و اگر به هیچ وجه بدنش آرام نمی گیرد أحوط این است که نماز دیگری هم بخواند و سجده آن را با اشاره انجام دهد و منظور از آرامش بدن، توقف و مکث بین سر گذاشتن و برداشتن است.

(زنجانی:) برای تحقق سجده باید پس از رسیدن پیشانی به مُهر بدن آرام بگیرد و در حال ذکر واجب آن باید بدن آرام باشد..

(2) (فاضل:) بنا بر احتیاط..

 (3) (زنجانی:) بنا بر احتیاط واجب.

(مکارم:) و امّا اگر به قصد ذکر مطلق باشد که در هر جای نماز جایز است، حرکت مانعی ندارد.

(خوئی:) موقع گفتن ذکر مستحب هم آرام بودن بدن با قصد خصوصیّت، أحوط است.

(تبریزی:) در موقع گفتن ذکر مستحب هم آرام بودن بدن بهتر است.

(سیستانی:) مسأله در حال سجود باید بدن نمازگزار آرام باشد و نباید بدن خود را به اختیار طوری حرکت دهد که از حال آرام بودن خارج شود حتّی بنا بر احتیاط اگر مشغول به ذکر واجب هم نباشد.

[ اگر پیش از آن که پیشانی به زمین برسد و بدن آرام بگیرد]

مسأله 1051 اگر پیش از آن که پیشانی به زمین برسد و بدن آرام بگیرد (1) عمداً ذکر سجده را بگوید (2)، یا پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.

(1) (زنجانی:) با علم و عمد ذکر سجده را بگوید یا بدون ذکر یا قبل از تمام شدن آن سر از سجده بردارد یا در حال ذکر واجب یا ذکر مستحبی که به قصد ورود می گوید بدن را حرکت دهد، نمازش باطل است و این امر در ذکر مستحب بنا بر احتیاط وجوبی است.

(2) (سیستانی:) نماز باطل است، مگر این که ذکر را دوباره در حال آرامش بگوید و اگر پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.

(تبریزی:) باید دوباره ذکر را بعد از گذاشتن پیشانی و آرام شدن تکرار کند و بنا بر احتیاط نماز را نیز اعاده نماید و اگر پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله اگر پیش از آن که پیشانی به زمین برسد یا پیش از آن که بدن آرام بگیرد عمداً ذکر سجده را بگوید، باید بعد از رسیدن پیشانی به زمین و آرام گرفتن بدن دوباره ذکر را بگوید و بنا بر احتیاط لازم نماز را پس از اتمام، اعاده نماید و اگر به همان ذکر اوّل اکتفا نماید نماز باطل است و هم چنین اگر پیش از تمام شدن ذکر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.

(مکارم:) مسأله هر گاه پیش از آن که بدن آرام بگیرد، ذکر سجده را شروع کند، نماز باطل است، هم چنین اگر قسمتی از آن را هنگام بلند شدن از سجده بگوید، امّا اگر سهواً باشد مانعی ندارد و اگر قبل از برداشتن سر از سجده متوجّه شود باید ذکر را اعاده کند.

[ اگر پیش از آن که پیشانی به زمین برسد]

مسأله 1052 اگر پیش از آن که پیشانی به زمین برسد و بدن آرام گیرد (1)، سهواً (2) ذکر سجده را بگوید و پیش از آن که سر از سجده بردارد، بفهمد اشتباه کرده باید دوباره در حال آرام بودن، ذکر را بگوید (3).

 (1) [عبارت «و بدن آرام گیرد» در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست]

 (2) (زنجانی:) یا به جهت ندانستن مسأله..

(3) (سیستانی:) باید آرام بگیرد و دوباره ذکر را بگوید ولی اگر پیشانی به زمین رسیده باشد و سهواً پیش از آرامش ذکر را بگوید تکرار لازم نیست. (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله (1051).

[مسأله 1053 اگر بعد از آن که سر از سجده برداشت]

مسأله 1053 اگر بعد از آن که سر از سجده برداشت، بفهمد (که پیش از آرام گرفتن بدن، ذکر را گفته (1) یا (2)) پیش از آن که ذکر سجده تمام شود سر برداشته نمازش صحیح است.

 این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم نیست

 (1) (زنجانی:) بفهمد که ذکر نگفته یا در حال گفتن ذکر، بدنش آرام نبوده..

 (2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، تبریزی و سیستانی نیست]

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


         طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

             حضرت آیت الله مکارم شیرازی

وظيفه کسي که در حال حرکت ذکر گفته [کلیات واجبات نماز ]

پرسش : اگر به نیت ذکر مطلق در حال حرکت ذکر بگوید چه حکمی دارد؟

پاسخ :

هرگاه در حال حرکت بدن ذکر بگوید مثلًا موقع رفتن به رکوع یا در حال رفتن به سجده تکبیر آن را بگوید نمازش صحیح است ولی کار خلافی کرده است مگر آن که قصدش مطلق ذکر باشد، یعنى نه آن تکبیر مخصوصى که مثلًا قبل از سجده در حال ایستادن گفته مى‏شود، بلکه از آنجا که ذکر خدا در هر جاى نماز خوب است تکبیر مى‏گوید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش گفتن ذکر سجده در حال حرکت یا آرامش

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.