وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا خداوند برخی از انسان‌ها را نابینا یا کر و لال آفرید

0

چرا خداوند برخی از انسان‌ها را نابینا یا کر و لال آفرید

آفرینش ناقص الخلقه

چرا خداوند برخی از انسان‌ها را نابینا یا کر و لال آفرید؟ اگر پدر و مادر مشکل داشتند فرزند چه گناهی کرده است؟!

 

نخست باید دانست؛ این‌گونه تفاوت‌ها که شخصی سالم و شخصی مثلاً فلج باشد، به دلیل قانون‌مندی و نظام‌مندی جهان است. بدیهی است نباید انتظار داشت کسی که مراقبت کرده و برای حفظ سلامتی تلاش کرده با کسی که خودآگاه یا ناخودآگاه شرایط آسیب دیدگی را فراهم آورده در سلامتی و بیماری یکسان باشند. بنابراین آسیب دیدگی مانند کوری و فلج شدن یا ناشی از کوتاهی و بی‌احتیاطی خود فرد است و یا نتیجه بی‌احتیاطی و کوتاهی پدر و مادر و دیگر شرایط است. از این رو لازم است پدر و مادرها و تک تک انسان‌ها با شرایط حفظ سلامتی ودوری از انواع بیماری‌ها و پیشگیری از انتقال عوارض ژنتیکی به نسل بعد آشنا باشند و نظام سلامت از سوی فرد و جامعه به گونه‌ای رعایت گردد که بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از آن کم شود.

 

هم‌اینک با نگاهی کلان به جهان و زندگی انسان‌ها به خوبی مشاهده می‌شود که خداوند جهان را به‌گونه‌ای آفریده است که نسیم‌های صبحگاهی و شبانگاهی روزانه از تندبادها و طوفان‌های هرچندگاه بیشتر است و چشمه‌ها و آب رودخانه‌ها و دریاها با فاضلاب‌ها قابل مقایسه نیست و کشت و کارها و آبادانی‌ها نسبت به ویرانی‌های تجاوزگران و ستمگران بسیار فراوان‌تر است و خداوند در میان انسان‌ها عقل و اندیشه و توانمندی‌ها را به‌گونه‌ای قرارداده است که رعایت احتیاط‌ها بسیار از بی‌احتیاطی‌ها بیشتر است و بیماران نسبت به افراد سالم اندک هستند و روزی‌های کار و تلاش و خوشی در برابر ناسازگاری‌ها و ناخوشی بسیار نمایان‌تر است. بنابر آنچه گفته شده درباره وجود برخی مشکلات طبیعی و ناکامی‌ها و بیماری‌ها در زندگی بشری، اشاره به چند نکته مهم شایان توجه است:

نخست آن‌که شرور طبیعی -نسبت به خیرات جهان- بسیار کم و ناچیز است. اگر آماری گرفته شود و افراد نابینا، ناشنوا، فلج و… شمارش گردند، نسبت به افرادی که از سلامت کامل جسمی برخوردارند، بسیار اندک‌اند و این نیز از لطف خداوند است که در جهان مادی که اقتضاء امتزاج خیر و شر دارد، شرور طبیعی کمتر از خیرات طبیعی باشد.

دوم آن‌که، برخی شرور طبیعی برای کیفر اعمال انسان‌ها است؛ مانند نزول عذاب الهی بر قوم عاد، لوط، فرعون، اصحاب ایکه و حجر و…[231].

چنان‌که درباره فرعونیان می‌خوانیم:

<وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَ نَقْصٍ مِنَ الَّثمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ>[232]؛

«و در حقیقت ما فرعونیان را به خشکسالی و کمبود محصولات دچار کردیم، باشد که عبرت گیرند».

سوّم آن‌که، بر اساس آیات قرآن و روایات، برخی از شرور طبیعی که نتیجه کوتاهی یا بی‌احتیاطی دیگران و یا شرایط خاص است برای امتحان و آزمایش انسان است؛ همچنان‌که می‌فرماید:

<وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الَّثمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرِینَ>[233]؛

«و قطعاً شما را به چیزی از [قبیل] ترس و گرسنگی، و کاهش در اموال و جان‌ها و محصولات می‌آزماییم؛ و مژده ده شکیبایان را».

چرا که گوهر اصلی انسان در امتحانات هویدا می‌شود.

از دیدگاه احادیث نیز، خداوند در مقابل رنج‌ها، دردها و مصایبی -که برخی از انسان‌ها ناخواسته دچار آنند – در دنیا و آخرت به نوعی دیگر جبران می‌کند و جزای برتری اعطا می‌فرماید:

1. امام صادق (در توجیه نقص‌های بدنی مانند نابینایی و ناشنوایی) تأکید می‌فرماید که:

«خداوند در آخرت به چنین اشخاصی در صورت بردباری و صبر، چنان پاداشی اعطا می‌کند که اگر میان بازگشت به دنیا و تحمل دوباره همین مصایب و باقی ماندن در آخرت مخیّر باشند، بازگشت به بلایا را انتخاب می‌کنند، تا اجرشان افزوده گردد».[234]

2. امام رضا می‌فرمایند:

«بیماری مؤمن موجب پاک شدن او از گناهان و لغزش‌ها و رحمت الهی در حق مؤمن است و برای کافر عذاب و لعن است. بیماری در حالت مؤمن پایدار است تا این‌که گناهان او پاک گردد».[235]

دان که نَبْوَد فعل هم‌رنگ جزا
هیچ خدمت نیست هم‌رنگ عطا
مزد مزدوران نمی‌ماند به کار
کان عرض وین جوهر است و پایدار
آن همه سختی و زور است و عرق
وین همه سیم است و زرّ است و طبق
[236]

[231]. نگا: اعراف (7)، آیه 136 ؛ هود (11)، آیه 82 ؛ فیل (105)، آیه 4 و….
[232]. نگا: المیزان، ج 14، ص 287.
[233]. بقره (2)، آیه 155.
[234]. بحارالانوار، ج 3، ص 71.
[235]. محمدبن علی‌صدوق، ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال، ترجمه و تصحیح علی‌اکبر غفاری،ص 429.
[236]. مثنوی، دفتر سوم، ابیات 3445 – 3447.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، خداشناسى / مؤلف محمدرضا كاشفى

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.