وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن (حکم نگاه به همجنس)

حکم نگاه به همجنس چیست؟ در ادامه نظر مراجع عظام تقلید را بخوانید.

4

نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن (حکم نگاه به همجنس)

فهرست این نوشتار:

نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن

در نوشتار قبل «احکام جامع نگاه کردن مطابق نظر10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

مرد نباید با قصد لذّت به بدن مرد دیگر نگاه کند، و نگاه کردن زن هم به بدن زن دیگر با قصد لذّت  و يا ترس افتادن در گناه ، حرام است.

نگاه به همجنس

پرسش 25. نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن، تا چه حدودى جايز است؟

همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، مى توانند به تمام بدن يكديگر [به جز عورت] نگاه كنند.[1]

1]. توضيح المسائل مراجع، م2436 و 2438؛ العروة الوثقى، ج2، النكاح م28؛ نورى، توضيح المسائل، م 2432 و 2434؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2445 و 2447 و خامنه اى، استفتاء، س 487.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).


مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

احکام نگاه

1. نگاه به همجنسِ بالغ:
نگاه به عورت جایز نیست و نگاه به غیر عورت مانعی ندارد.

2. نگاه به همجنسِ غير بالغِ ممیز:
نگاه به عورت جایز نیست و نگاه به غیر عورت مانعی ندارد.

3. نگاه به همجنسِ غير بالغِ غیر ممیز:
نگاه کردن به تمام بدن اشکال ندارد.

نکته1
غیر از مورد نگاه به همسر، در تمامي مواردی که نگاه کردن مجاز شمرده شده است، مشروط است به اینکه همراه با قصد لذت و همچنين ترس واقع شدن در حرام‏ نباشد.
نکته2
منظور از مميز کودکي است که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که می تواند نظر شهوانی داشته باشد؛ سن تمییز، به تبع تفاوت اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است.
نکته3
رفت و آمد در اماکن عمومی که زنان نامحرم بدون مراعات حجاب اسلامی حضور دارند، اشکال ندارد، هرچند بداند به صورت اتفاقی نگاهش به آنها می افتد، مشروط به اینکه ترس وقوع درفتنه و فساد نباشد.
نکته4
در تمام مواردی که نگاه حرام است نگاه به فیلمی که به طور مستقیم پخش می شود نیز بنا بر احتیاط واجب حرام است، ولی نگاه به عکس يا فیلمی که غیر مستقیم پخش میشود – مشروط به این که محرک شهوت نباشد – اشکال ندارد.
البته نگاه به فیلم یا عکس زن نامحرم (که حجاب شرعی ندارد و بی موالات نسبت به حجاب هم نیست) و مرد او را می شناسد، بنابر احتياط واجب جایز نیست، هر چند محرک شهوت نباشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۴۵۶ ـ مرد نباید با قصد لذّت به بدن مرد دیگر نگاه کند، و نگاه کردن زن هم به بدن زن دیگر با قصد لذّت حرام است، و همچنین است در هر دو مورد اگر خوف وقوع در حرام باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستاني.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 449- بجز زن و شوهر، نگاه کردن هر انسانى به فرد دیگر، اگر براى لذّت بردن باشد حرام است، خواه همجنس باشد مانند نگاه مرد به مرد دیگر، و یا غیر همجنس باشد مانند نگاه مرد به زن، و خواه از محارم باشد و یا غیرمحارم و به هر جاى بدن باشد همین حکم را دارد.

مسأله 450- پسرها و مردان مى توانند به آن مقدار از بدن زنانى که محرم هستند نگاه کنند که معمولاً آن را در برابر محرم نمى پوشانند.

مسأله 451- پسرها و مردان نمى توانند به بدن و موى زن نامحرم نگاه کنند، ولى نگاه کردن به دستها تا مچ و صورت به مقدار گردى صورت، اگر به قصد لذّت بردن نباشد، اشکال ندارد.

مسأله 452- دخترها و بانوان مى توانند بدون قصد لذّت به سر و صورت و گردن مردنامحرم به مقدارى که بطور متعارف نمى پوشانند، نگاه کنند.

سؤال 112. بوسیدن و لمس کردن همجنس (مثل این که زنى، زن دیگرى را ببوسد) اگر موجب لذّت شود، یا مصداق ریبه باشد، چه حکمى دارد؟

جواب: جایز نیست.

نگاه کردن به چهره زیبای همجنس 

پرسش :نگاه به صورت زیبای همجنس و لذت از آن چه صورتی دارد ؟ آیا این لذت حتما جنسی است ؟

پاسخ :هر گاه لذت جنسی باشد جایز نیست اما اگر مشکوک است مانعی ندارد و در هر حال بهتر است احتیاط کند در دام شیطان نیفتد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

همجنسگرايي

گرچه در جلد نهم تفسیر «نمونه» (در شرح آیات 81 ـ 83 سوره هود) بحث مشروحى در زمینه زیان هاى این عمل داشته ایم، ولى از نظر اهمیت موضوع باز هم لازم است مطالبى بر آن افزوده شود.

در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: لا یَجِدُ رِیْحَ الْجَنَّةِ زَنُوقٌ، وَ هُوَ الْمُخّنَّثُ!: «بوى بهشت به مشام کسى که مورد همجنس گرائى واقع مى شود نخواهد رسید»!(1)
در حدیث دیگرى از على(علیه السلام) مى خوانیم که: «لواط را در سر حدّ کفر معرفى فرموده است».(2)
و در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) در فلسفه تحریم همجنس گرائى چنین آمده است: 
عِلَّةُ تَحْرِیمِ الذُّکْرَانِ لِلذُّکْرَانِ، وَ الإِنَاثِ لِلاْ ِنَاثِ، لِما رُکِّبَ فِی الإِنَاثِ وَ ما طُبِعَ عَلَیْهِ الذُّکْرَانُ، وَ لِمَا فِی إِتْیَانِ الذُّکْرَانِ لِلذُّکْرَانِ، وَ الإِنَاثِ لِلاْ ِنَاثِ، مِنِ انْقِطَاعِ النَّسْلِ، وَ فَسَادِ التَّدْبِیرِ، وَ خَرَابِ الدُّنْیَا:
«فلسفه تحریم مردان بر مردان و زنان بر زنان این است که: این امر بر خلاف طبیعتى است که خداوند براى زن و مرد قرار داده (و مخالفت با این ساختمان فطرى و طبیعى، سبب انحراف روح و جسم انسان خواهد شد) و به خاطر این است که: اگر مردان و زنان همجنس گرا شوند، نسل بشر قطع مى گردد، و تدبیر زندگى اجتماعى به فساد مى گراید، و دنیا به ویرانى مى کشد».(3)
این مسأله تا به آنجا از دیدگاه اسلام زشت و ننگین است، که در ابواب حدود اسلامى، حدّ آن بدون شک اعدام شمرده شده است، و حتى براى کسانى که مراحل پائین تر همجنس گرائى را انجام مى دهند، مجازات هاى شدیدى ذکر شده، از جمله: 
در حدیثى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: مَنْ قَبَّلَ غُلاماً مِنْ شَهْوَة أَلْجَمَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِلِجَام مِنْ نَار: 
«کسى که پسرى را از روى شهوت ببوسد خداوند در روز قیامت لجامى از آتش بر دهان او مى زند»!.(4)
مجازات کسى که مرتکب چنین عملى شود، از سى تا 99 تازیانه ذکر شده است. 
به هر حال، شک نیست که انحراف جنسى از خطرناکترین انحرافاتى است که ممکن است در جوامع انسانى پیدا شود; چرا که سایه شوم خود را بر همه مسائل اخلاقى مى افکند، و انسان را به انحراف عاطفى مى کشاند.(5)

* * *

1 و 2 ـ «بحار الانوار»، جلد 73، صفحه 67.
3 ـ «بحار الانوار»، جلد 73، صفحه 64.
4 ـ «بحار الانوار»، جلد 73، صفحه 72.
5 ـ در این زمینه بحث مشروحى در جلد 9، صفحه 194 به بعد، ذیل آیه 81 سوره «هود» آورده ایم.

تفسیر نمونه جلد 15

«همجنس گرائى» چه در میان مردان باشد (لواط) و چه در میان زنان (مساحقه) از بدترین انحرافات اخلاقى است، که سرچشمه مفاسد زیادى در جامعه خواهد بود. 
اصولاً طبیعت زن و مرد، آن چنان آفریده شده است که آرامش و اشباع سالم خود را در علاقه به جنس مخالف (از طریق ازدواج سالم) مى بینند، و هرگونه تمایلات جنسى در غیر این صورت، انحراف از طبع سالم انسانى و یک نوع بیمارى روانى است، که اگر به آن ادامه داده شود، روز به روز تشدید مى گردد و نتیجه اش بى میلى به «جنس مخالف» و اشباع ناسالم از طریق «جنس موافق» است.
این گونه روابط نامشروع، در «ارگانیسم بدن انسان» و حتى در سلسله اعصاب و روح، اثرات ویرانگرى دارد: مرد را از یک مرد کامل بودن، و زن را از یک زن کامل بودن، ساقط مى کند، به طورى که چنین زنان و مردان همجنس باز، گرفتار ضعف جنسى شدید مى شوند، و قادر نیستند پدر و مادر خوبى براى فرزندان آینده خود باشند، و گاه قدرت بر تولید فرزند را به کلى، از دست مى دهند.
افراد «همجنس گرا» تدریجاً به انزوا و بیگانگى از اجتماع، و سپس بیگانگى از خویشتن، رو مى آورند، و گرفتار تضاد پیچیده روانى مى شوند، و اگر به اصلاح خویش نپردازند، ممکن است به بیماریهاى جسمى و روانى  مختلفى گرفتار شوند. 
به همین دلیل، و به دلائل اخلاقى و اجتماعى دیگر، اسلام شدیداً «همجنس گرائى» را در هر شکل و صورت، تحریم کرده، و براى آن مجازاتى شدید که گاه به سرحد اعدام مى رسد، قرار داده است. 
موضوع مهم این است که: بى بند و بارى و تنوع طلبى بیمارگونه دنیاى متمدن مادى، بسیارى از پسران و دختران را به سوى این انحراف بزرگ مى کشاند، نخست پسران را تشویق به لباس هاى جلف و زنانه و خودآرائى مخصوص، و دختران را به لباس هاى پسرانه دعوت مى کند، و از اینجا انحراف و همجنس گرائى شروع مى شود تا جائى که به وقیح ترین اعمال در این زمینه، شکل قانونى مى دهند و از هرگونه پیگرد و مجازات برکنار مى دانند که قلم از شرح و وصف آن شرم دارد.(1)

* * * 

1 ـ در زمینه تحریم و فلسفه تحریم «همجنس گرائى در اسلام» بحث مشروحى در جلد نهم، صفحه 192 به بعد (ذیل آیه 81 سوره «هود») داشته ایم.

تفسیر نمونه جلد 16

 حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. گمنام می گوید

    سلام .اگر به صورت و بدن همجنس نگاه کنیم .این نوع لذت .لذت بردن از زیبایی او باشد (لذت جنسی نباشد)آیا باز هم گناه هست؟؟مکارم شیرازی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله اگر لذت دارد، همان لذت جنسی است و حرام است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. ناشناس می گوید

    سلام 1منظور از نگاه با لذت به بدن و صورت همجنس چیست؟2منظور لذت جنسی است؟3 اگر کسی خدای نکرده مرتکب نگاه حرام به همجنس شده باشد برای پاک شدن از گناه چکار کند؟آیا مثلا 100استغفار و توبه واقعی گناه را پاک می کند؟مکارم شیرازی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله منظور لذت جنسی و محرک شهوت است.
      توبه واقعی است و اجتناب از موقعیت هایی که احتمال این گناه است.
      وفقکم الله لکل الخیر