وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم اسراف چیست

2

حکم اسراف چیست

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله 318ـ اسراف و تلف کردن مال و دارایی دو رفتار بسیار بدی هستند که خدا سبحانه و تعالی آنها را سخت مورد نکوهش قرار داده و او که برتر از هر گوینده است فرمود: بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خدا اسراف کننده گان را دوست نمی دارد.

و در نکوهش تلف کنندگان و ریخت و پاش کنندگان اموال، فرمود:

“انّ المبذّرین کانوا اخوان الشّیاطین و کان الشّیطان لربّه کفورا”: همانا آنان که اهل تبذیر و ریخت و پاش هستند همانها برادران شیطان هستند و شیطان برای پروردگارش، بسیار ناسپاس است.

و امیر مؤمنان در نامه ای به زیاد درباره نکوهش اسراف از جمله چنین نوشت: راه اقتصاد و صرفه جویی پیش بگیر و اسراف را رها کن و در هر روز، فردا را یاد بیاور و از مال به اندازه لازم و ضروری، نگاهدار و مازادی برای فردای نیازمندت، ذخیره کن و پیش فرست، آیا تو امید آن داری که خدا برای توپاداش فروتنان عطا کند در حالی که تو نزد او از مستکبران می باشی و طمع به لطف و پاداش تصدیق کنندگان داری در حالی که در میان نعمت ها غرق می باشی اما ضعفا و بیوه ها را از آن باز می داری ؟ جز این نیست هر انسانی به آنچه پیش فرستاده و بر آنچه که قبلاً فراهم آورده است پاداش و جزا می بیند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. معصومه می گوید

    سلام خسته نباشید، پیشاپیش رسیدن ماه مبارک رمضان رو تبریک میگم، ببخشید یه سوال داشتم،ما شب ها قبل از خواب چندتا لامپ رو روشن میزاریم که خونه خیلی تاریک نشه و لامپ های داخل حیاط رو هم روشن میزاریم،میخاستم بدونم وقتی صبح از خوب بیدار میشیم، حتی اگه صبح خیلی زود باشه و توی خواب و بیداری باشیم، باید از خوابمون بگذریم بریم برق هارو خاموش کنیم که اسراف نشه؟ یا میتونیم وقتی کامل از خواب بیدار شدیم خاموششون کنیم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      طبیعتا روشنایی به میزان درست در شب و بین الطلوعین مناسب و درست است. اما بیش از این اگر اسراف بشود اشکال دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر