وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ماه گرفتگی 5 مرداد 1397 و وجوب نماز آیات

ماه گرفتگی ابتدا به صورت جزیی و در ساعت ۲۲ و ۵۴ دقیقه جمعه رخ می‌دهد و در ساعت ۲۴ (نیمه شب) سایه زمین تمام قرص ماه را به طور کامل می‌پوشاند.
در ساعت یک و ۴۳ دقیقه بامداد شنبه ۶ مرداد ماه شروع به خارج شدن از سایه (بازشدن) می‌کند، افزود: برخی از مراجع احتیاط می‌کنند که تا قبل از خارج شدن ماه از سایه نماز آیات خوانده شود.

0

ماه گرفتگی 5 مرداد 1397 و وجوب نماز آیات

در نوشتار قبل شیوه نماز آیات مطابق نظر 10 مرجع مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

وقوع طولانی‌ترین خسوف قرن ۲۰ و ۲۱،در روز جمعه ۵ مرداد گفت: ماه گرفتگی پدیده طبیعی بوده است که از قرار گرفتن ماه در سایه زمین حادث می‌شود.

به دلیل جوی که به دور زمین وجود دارد، ماه در خسوف، قرمز رنگ دیده می‌شود در واقع امواج بلند طیف خورشید که به رنگ قرمز هستند از جو زمین عبور می‌کنند و موجب دیده شدن ماه در ماه گرفتگی به رنگ قرمز می‌شوند.

تماشای طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ طولانی‌ترین خسوف بعدی 87 سال بعد رخ می‌دهد

 

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: اقامه نماز آیات برای ماه گرفتگی پنجم مرداد‏ واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی موحدنژاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به واجب بودن اقامه نماز آیات برای ماه گرفتگی پنجم مرداد‏، گفت: ماه گرفتگی ابتدا به صورت جزیی و در ساعت ۲۲ و ۵۴ دقیقه جمعه رخ می‌دهد و در ساعت ۲۴ (نیمه شب) سایه زمین تمام قرص ماه را به طور کامل می‌پوشاند.

وی با تاکید بر اینکه در ساعت یک و ۴۳ دقیقه بامداد شنبه ۶ مرداد ماه شروع به خارج شدن از سایه (بازشدن) می‌کند، افزود: برخی از مراجع احتیاط می‌کنند که تا قبل از خارج شدن ماه از سایه نماز آیات خوانده شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: ماه گرفتگی تا ساعت ۲ و ۴۹ دقیقه بامداد شنبه ادامه پیدا می‌کند و پس از آن ماه به صورت قبل دیده خواهد شد و پایان خسوف رخ می‌دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: فقها می‌فرمایند «اگر کسی بعد از ماه گرفتگی متوجه این رویداد شود به دلیل کامل بودن خسوف پس از آن که مطمئن شدند این اتفاق افتاده باید نماز آیات را به صورت قضا بخوانند.»

موحدنژاد با اشاره به اینکه ماه گرفتگی در تمام پهنه ایران قابل رؤیت است، گفت: این پدیده در تمام جهان به جز آمریکای شمالی و بخش شمال غربی آمریکای جنوبی دیده خواهد شد.

دانلود
مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم اعلام کرد جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ از ساعت ۲۲ و ۵۴ دقیقه ماه گرفتگی شروع می‌شود.

رأس ساعت ۲۴ (نیمه شب) سایه زمین قرص ماه را می‌پوشاند و ماه گرفتگی کلی آغاز می‌شود.

در ساعت یک و ۴۳ دقیقه بامداد شنبه ۶ مرداد ۹۷ ماه شروع به خروج از سایه (بازشدن) می‌کند و پایان ماه گرفتگی در ساعت ۲ و ۴۹ دقیقه بامداد اتفاق می‌افتد. این گرفتگی کلی در تمام ایران قابل رؤیت خواهد بود. همچنین در اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیا و استرالیا نیز دیده می‌شود.

این گرفتگی در ایسلند و گرینلند، شمال غرب آمریکای جنوبی، تمام آمریکای مرکزی و شمالی، شمال و شمال شرق روسیه غیر قابل رؤیت است.

ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در فاز کامل (بدر) و در حال عبور از بخشی از سایه زمین باشد.

سایه زمین در واقع از دو قسمت مخروطی شکل درست شده است که یکی در داخل دیگری قرار دارد. بخش خارجی یا نیم سایه‌ای منطقه‌ای است که زمین فقط قسمتی از پرتو‌های خورشید را مسدود می‌کند و مانع از رسیدن آن‌ها به ماه می‌شود.

در مقابل بخش درونی یا قسمت سایه، ناحیه‌ای است که زمین مانع از رسیدن تمام پرتو‌هایی می‌شود که از خورشید به ماه می‌رسد.

سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن یک میلیون و ۳۸۰ هزار کیلومتر است.

طول این سایه، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰ هزار کیلومتر نسبت به مبدا متوسط تغییر می‌کند.

خسوف زمانی اتفاق می‌افتد که ماه وارد مخروط سایه زمین شود.

با توجه به جابجایی ماه در مدار، همواره ۲ هفته قبل یا بعد از خورشید گرفتگی امکان گرفتگی ماه هم وجود دارد.

هدانا برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما

 


ماه گرفتگی 5 مرداد و نماز آیات

هدانا- لازم به ذکر است نماز آیات در شهرهایی که ماه گرفتگی کلی یا جزئی باشد واجب است، اما در زمان ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای نماز آیات واجب نیست. بدنبال ماه گرفتگی، خواندن نماز آیات بر مسلمانان واجب می شود.

از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنا بر احتیاط واجب باید به قدری تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.

نماز آیات چگونه خوانده می شود؟

پاسخ حجت الاسلام مهدی يوسف وند:

آسانترین شکل نماز آیات که دو رکعت می باشد اینگونه است. ابتدا پس از نیت و تکبیرالاحرام سوره حمد را می خوانید، بعد یک سوره را 5 قسمت می کنید، مثلا سوره مبارکه قدر،
 توجه: چون برخی از مراجع بسم الله الرحمن الرحیم را یک جزء مستقل از سوره نمی دانند بهتر است اینگونه خوانده شود تا موافق نظر تمام مراجع باشد.

همانند نماز صبح دو رکعت اما هر رکعت 5 رکوع

1️⃣- پس از حمد می گویید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ »
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.

2️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه دوم را می گویید: « وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ »
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.

3️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه سوم را می گویید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر ».
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.

4️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه چهارم را می گویید: « تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْر ».
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.

5️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه پنجم را می گویید: «سَلامٌ هِیَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ».

سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید و بر می خیزید و سپس به سجده رفته و دو سجده انجام می دهید و بعد براى رکعت دوم قيام کنید و رکعت دوم را همانند رکعت اول که دربالا توضیح دادیم می خوانید ودو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخوانید و سلام دهید.

?ضمنا افرادی که نمی توانند تمرکز کنند می توانند با رعایت احترام، قرآن را در سجاده روی رحل قرار بدهند و به آن نگاه کنند.

 


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 712: نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟

ج: به چند صورت مى‏توان آن را بجا آورد:

صورت اول: بعد از نيت و تکبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى رکعت دوم قيام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

 

صورت دوم: بعد از نيت و تکبيرةالاحرام، حمد و يک آيه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان يک آيه خلاف احتياط است) از سوره ‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ‏اى که پيش از هر رکوع، يک آيه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قيام نمايد و حمد و آيه‏ اى از يک سوره را بخواند و به رکوع برود و همين طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به يک آيه از سوره‏اى اکتفا کند، نبايد سوره حمد را بيش از يک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

 

صورت سوم: يکى از رکعت‌ها را به يکى از دو صورت و رکعت ديگر را به نحو ديگر بجا آورد.

 

صورت چهارم: سوره‏اى را که آيه‏اى از آن را در قيام پيش از رکوع اول خوانده، در قيام پيش از رکوع دوم يا سوم يا چهارم تکميل نمايد، که در اين صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قيام بعدى اعاده نموده و يک سوره يا آيه‏اى از آن را اگر پيش از رکوع سوم يا چهارم است، قرائت کند، و در اين صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.