وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آیت الله العظمی جوادی آملی: رعایت آداب اجتماعی جامعه را مزكی و مطهر می کند

0

آیت الله العظمی جوادی آملی: رعایت آداب اجتماعی جامعه را مزكی و مطهر می کند

 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه جمعه بیان داشتند: ذات اقدس الهی چگونگی طهارت مال را نیز مشخص كرده است؛ فرمود كسی كه وابسته به مال باشد مخصوصاً مالی كه برای او نیست این شخص طاهر نیست! اگر كسی حقوق مالی‌اش مثل زكات را نپرداخت طاهر و مزكّی نیست نه اینكه این مال پاك نیست خود این شخص پاك نیست.

ایشان ادامه دادند: نه تنها در مسئله مال این‌طور است، در برابر آداب اجتماعی هم اگر كسی آداب اجتماعی را رعایت نكند و حقوق مردم را حرمت ننهد و حقّ دیگران را گرامی نشمارد مطهّر و مزكّی نیست یعنی غرور و خودخواهی برای ما آلودگی می‌آورد و ما را آلوده می‌كند.

معظم له با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه نور اذعان داشتند: خداوند در آیه 26 به بعد سوره مباركه نور می‌فرماید بدون سلام و اذن قبلی وارد جایی نشوید، اگر كسی در خانه نبود و در بسته بود كه برگردید اما اگر كسی بود و شما چون وقت قبلی نگرفتید به شما گفتند برگردید ما الآن فرصت دیدار نداریم به شما برنخورد و ناراحت نشوید؛ «فَلاَ تَدْخُلُوهَا حَتَّی یؤْذَنَ لَكُمْ وَإِن قِیلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَی لَكُمْ». اگر اینگونه آداب اجتماعی را رعایت كنید جامعه می‌شود جامعه مزكّی و مطهّر.

ایشان خاطرنشان کردند: در آیه سی سوره مباركه نور مسائل پاكدامنی را هم مشخص كرد كه عفاف باعث حفظ جامعه است، اگر كسی خدای ناكرده گِله‌ای از مسئول یا نظام یا جای دیگر دارد این رابطه‌اش را با دین به هم نزند، مبادا به این بهانه ها کسی این روسری كه برای پوشاندن سر و گردن است را كنار بزند! اگر كسی مشكلی دارد یا با او بدرفتاری شده است، نباید این را معاذ الله به حساب دین بیاورد و این روسری را كنار بگذارد، با این کار این شخص با آیه قرآن مقابله كرده است و به خودش آسیب می‌رساند. قرآن می فرماید این مرزها را از هم جدا كنید، كارهای دینی كه رابطه بین شما و خدای شماست را محترم بشمرید چون با او زنده‌اید و با او محشور می‌شوید، حساب‌ها را مخلوط نكنید «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكَی لَهُمْ» در نتیجه حساب ما با خدایمان همیشه باید محفوظ بماند، حال اگر با دیگران مشكلی داریم آن را از راه دیگر باید حل كرد.

منبع :هدانابرگرفته از پایگاه اطلاع رسانی اسراء

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.