وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نکات کلیدی قبل خواستگاری

0

نکات کلیدی قبل خواستگاری

معيار انتخاب

پرسش 30 .  براى شروع به ازدواج (از زمان قبل خواستگارى) بايد چه اقداماتى را انجام دهم و چه طور خود را آماده كنم تا در زندگى موفق شوم؟

 

 

لازم است بدانيم كه؛ ازدواج يكى از مهم ترين حوادث زندگى است و  نقش بسيار زيادى در همه ابعاد زندگى انسان دارد بنابراين موفقيت در امر ازدواج باعث موفقيت در جنبه هاى ديگر زندگى نيز مى شود و ناكامى در ازدواج و يا شكست در ازدواج موجب مشكلات جدى در ساير مسائل مربوط به زندگى مى شود.

 

علاوه بر آمادگى جنسى – عاطفى ويژگى هاى ديگرى نيز لازم است كه فرد از هر جهت آماده ازدواج باشد:

1. رشد عقلى؛ يعنى دختر و پسر لازم است درك صحيحى از ازدواج و زندگى مشترك داشته باشند و ازدواج را صرفا در مسائل جنسى خلاصه نكنند.

2. تناسب جسمى و سنى؛ پسر و دختر خوب است از جهت جسمى مانند: قد و هيكل و از جهت اختلاف سنى حدود 2 تا 6 با يكديگر تناسب داشته باشند. البته با توجه به شرايط و امتيازات ديگر اين ويژگى ها قابل تعديل است.

3. رشد اجتماعى؛ زيرا اولين بنيان اجتماعى خانواده است و از اين رو زوجين بايد درك اجتماعى لازم را براى تشكيل اين واحد اجتماعى مقدس داشته باشند.

4. شناخت لازم از زندگى مشترك؛ زيرا زندگى ابعاد گوناگونى مانند: بُعد اجتماعى، اقتصادى، عاطفى، فرهنگى و خانوادگى دارد و علاوه بر اين ،زندگى مشترك فراز و نشيب هايى دارد و فرد بايد خودش را آماده پذيرش اين مسائل كند.

 

همين طور فرد بايد به اين بلوغ فكرى رسيده باشد كه انسان ها با هم متفاوتند و توقع نداشته باشد كه همسرش و خانواده او 100 درصد مطابق ميل او باشند كما اين كه او و خانواده اش نيز 100درصد مطابق ميل همسر  نيستند. درك وجود تفاوت هاى فردى نقش بسيار مؤثرى در تعامل و سازگارى زوجين دارد. البته احراز اين شرايط نسبى است و لازم نيست كه انسان در اين ابعاد 100 درصد رشد يافته باشد همين كه توجه به اين مسائل زندگى داشته باشد كافى است و بعد از ازدواج نيز به تدريج تجربه كسب مى كند و خودش را 100درصد آماده يك زندگى مشترك مى كند. بنابراين آمادگى جنسى – عاطفى و رشد عقلى و اجتماعى و توجه به تفاوت هاى فردى از شرايط لازم براى ازدواج است.

 

 

5. مشورت با افراد باتجربه؛ با افراد با تجربه، دلسوز و مورد اعتمادتان در اين مورد مشورت كنيد و از تجارب آنها (موفقيت ها و شكست هاى آنها) استفاده كنيد. مطمئنا شكست ها و يا عدم موفقيت هاى آنان را مى توانيد فراروى خود قرار دهيد تا مجددا شما تجربه نكنيد تا دچار حسرت و خسران شويد البته بهترين افرادى كه در اين زمينه مى توانند به شما كمك كنند در درجه اول والدين شما هستند.

 

 

گفتنى است كه بسيارى از معيارها و ملاك هايى كه بايد مورد توجه قرار داد و در فرد مورد نظر دنبال مى كنيم، چه بسا در مرحله تحقيق و انتخاب نتوانيم خوب تشخيص و يا گزينش كنيم. زيرا برخى از آنها دست نايافتنى است و على رغم دقت هاى زياد مخفى مى ماند و يا فرد مورد نظر از تمام آن ويژگى ها به شكل كامل دارا نيست زيرا كه انسان ناقص است و در زمينه اى يا زمينه هاى مختلف ضعف و كمبود دارد همان طور كه خود انسان دچار نقص و ضعف هايى است و بايد به طور نسبى در يك جمع بندى كلى به يك انتخاب دست زد و نبايد انتظار داشت فرد مورد نظر از تمام معيارهاى مورد نظر آن هم به شكل  كامل و تمام برخوردار باشد. پس بايد انعطاف به خرج داد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.