وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

قنوت نماز

0

قنوت نماز

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

قُنوت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ در تمام نمازهای واجب و مستحب پیش از رکوع رکعت دوم]

مسأله 1117 در تمام نمازهای واجب و مستحب پیش از رکوع رکعت دوم، مستحب است قنوت بخواند (1)، و در نماز وتر با آن که یک رکعت می باشد، خواندن قنوت پیش از رکوع مستحب است (و نماز جمعه در هر رکعت یک قنوت دارد (2)) و نماز آیات پنج قنوت و نماز عید فطر و قربان (3) در رکعت اول پنج قنوت و در رکعت دوّم چهار قنوت دارد.

(1) (مکارم:) ولی احتیاط آن است که در نماز شفع قنوت را ترک نماید..

(سیستانی:) ولی در نماز شفع باید آن را رجاءً آورد..

(بهجت:) بلکه احتیاط در این است که قنوت را در نمازهای واجب ترک نکند..

(2) (گلپایگانی، صافی:) نماز جمعه دو قنوت دارد؛ یکی پیش از رکوع رکعت اول و یکی بعد از رکوع رکعت دوم..

(فاضل، زنجانی، بهجت، نوری:) یکی پیش از رکوع رکعت اوّل و یکی بعد از رکوع رکعت دوّم.. [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه مکارم نیست]

(3) (سیستانی:) در دو رکعت چند قنوت دارد، به تفصیلی که در محل ّ خود خواهد آمد.

[اگر بخواهد قنوت بخواند]

مسأله 1118 اگر بخواهد قنوت بخواند به احتیاط واجب باید (1) دستها را بلند کند و مستحب است دستها را تا مقابل صورت بلند نماید و کف دستها را رو به آسمان قرار دهد و به قصد رجاء، انگشتان دستها را به جز ابهام به هم بچسباند و هر دو کف دستها را پهلوی هم متّصل به هم قرار دهد و نگاهش هنگام قنوت به کف دستهایش باشد.

(1) (اراکی:) مستحب ّ است..

گلپایگانی، خوئی، (تبریزی، سیستانی، صافی، زنجانی:) مسأله مستحب ّ است در قنوت دستها را مقابل صورت و کف آنها را رو به آسمان و پهلوی هم نگهدارد و غیر شست، انگشتهای دیگر را به هم بچسباند و به کف دستها نگاه کند (سیستانی: بلکه بنا بر احتیاط واجب بدون دست بلند کردن، قنوت صحیح نیست مگر در مورد ضرورت ).

(مکارم:) مسأله در قنوت، ذکر و دعای مخصوصی شرط نیست، هم چنین بلند کردن دستها، ولی بهتر آن است دستها را تا مقابل صورت بلند کند به طوری که کف دست رو به آسمان باشد و آنها را به یکدیگر بچسباند و ذکر خدا بگوید و یا دعا کند.

(بهجت:) مسأله اگر بخواهد قنوت بخواند خوب است دستها را مقابل صورت بلند کند بلکه احتیاط در این است که در غیر موقع تقیه، آن را ترک نکند؛ و مستحب ّ است که کف آنها را رو به آسمان و پهلوی هم نگهدارد.

(نوری:) مسأله اگر بخواهد قنوت بخواند احتیاطاً باید دستها را مقابل صورت بلند کند و به قصد رجاء کف آنها را رو به آسمان و پهلوی هم نگهدارد و غیر از شست، انگشتهای دیگر را به هم بچسباند و به کف دستها نگاه کند.

(فاضل:) اگر بخواهد قنوت بخواند باید دستها را مقابل صورت بلند کند و سزاوار نیست که ترک بشود و مستحب است..

[در قنوت هر ذکری بگوید]

اشاره

مسأله 1119 در قنوت هر ذکری بگوید، اگر چه یک «سُبحان َ اللّه» باشد، کافی است و بهتر است بگوید (1): «لَا إِله َ الَّا اللّه ُ الحَلِیم ُ الکَرِیم ُ لَا إِله َ إِلَّا اللّه ُ العَلِی ُّ العَظِیم ُ سُبحان َ اللّه ِ رَب ِّ السَّماوات ِ السَّبع ِ وَ رَب ِّ الأَرَضِین َ السَّبع ِ وَ ما فِیهِن َّ وَ ما بَینَهُن َّ وَ رَب ِّ العَرش ِ العَظِیم ِ وَ الحَمدُ للّه ِ رَب ِّ العالَمِین َ» (2).

(1) (مکارم:) بهتر است دعاهایی مانند دعای زیر را بخواند..

(2) (مکارم:) و حوائج دنیا و آخرت را از خدا طلب کند.

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 922 أظهر، جواز قنوت به غیر عربی است؛ و باید به هر لغتی که می خواند، صحیح بخواند تا وظیفه قنوتی را انجام داده باشد؛ و هم چنین بنا بر احتیاط واجب باید دعا خواندن به صورت غلط را در هر جای نماز که باشد، ترک کند.

[مستحب است انسان قنوت را بلند بخواند]

مسأله 1120 مستحب است انسان قنوت را بلند بخواند، ولی برای کسی که نماز را به جماعت می خواند، اگر امام جماعت صدای او را بشنود، بلند خواندن قنوت مستحب نیست (1).

(1) (زنجانی:) بلکه مکروه است.

(مکارم:) مسأله مستحب است قنوت را کمی بلندتر بخواند ولی در نماز جماعت طوری نخواند که امام جماعت صدای او را بشنود.

[اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد]

مسأله 1121 اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد و اگر فراموش کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید، مستحب است بایستد و بخواند و اگر در رکوع یادش بیاید، مستحب است بعد از رکوع قضا کند و اگر در سجده یادش بیاید، مستحب است بعد از سلام نماز، قضا نماید (1).

(1) (بهجت:) و احتمال دارد، هر جای نماز که یادش آمد بتواند قنوت را به جا آورد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز قنوت نماز

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.