وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر تشهد نماز فراموش شود

پرسش : چنانچه نمازگزار تشهد نماز را فراموش نماید، نمازش چه حکمی دارد و وظیفه ی او چه می باشد؟

3

اگر تشهد نماز فراموش شود

فهرست این نوشتار:

 رساله توضيح المسائل نماز[ اگر تشهد را فراموش کند]

اشاره

مسأله 1102 اگر تشهد را فراموش کند و بایستد و پیش از رکوع یادش بیاید که تشهد را نخوانده، باید بنشیند و تشهد را بخواند و دوباره بایستد و آن چه باید در آن رکعت خوانده شود بخواند و نماز را تمام کند (1) و اگر در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را (2) تمام کند و بعد از سلام نماز تشهد را قضا کند (3)، و بنا بر احتیاط واجب (4) برای تشهد فراموش شده دو سجده سهو به جا آورد (5).

(1) (گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی:) و بنا بر احتیاط واجب ((زنجانی، سیستانی:) و بنا بر احتیاط مستحب) بعد از نماز برای ایستادن بی جا، دو سجده سهو به جا آورد..

(بهجت:) باید بنشیند و تشهد را بخواند و بقیه نماز را مطابق معمول بخواند سپس بعد از اتمام نماز دو سجده سهو برای ایستادن بی جا و دو سجده سهو برای قرائت یا تسبیحات زیادی در صورتی که خوانده باشد نیز به جا آورد..

(2) (بهجت:) مطابق معمول..

(3) (خوئی، تبریزی:) بنا بر احتیاط واجب تشهّد را قضا کند..

(سیستانی:) بنا بر احتیاط مستحب تشهّد را قضا کند..

(زنجانی:) بعد از سلام نماز، دو سجده سهو به جا آورد که با آن، تشهد فراموش شده نیز قضا می گردد.

(4) (سیستانی:) و باید..

[عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیات عظام: اراکی، گلپایگانی، خوئی، تبریزی، فاضل و صافی نیست] (5) (مکارم:) اگر در رکوع یا بعد از آن یادش بیاید، نمازش صحیح است و برگشتن واجب نیست، ولی احتیاط آن است که بعد از نماز تشهّد را قضا کند و دو سجده سهو نیز به جا آورد.

مسأله اختصاصی

(مکارم:) مسأله 988 اگر شک کند که تشهّد را خوانده یا نه، در صورتی که وارد رکعت بعد شده اعتنا نکند و اگر هنوز برنخاسته باید آن را بخواند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: اگر تشهد را فراموش کرديم چه کنيم؟
ج) اگر تشهد را فراموش کرديد و قبل از رکوع يادتان آمد، برگرديد و تشهّد را بجا آوريد والا بعد از پايان نماز، آن را قضا کنيد و دو سجده سهو بجا آوريد.

فراموش کردن تشهد

💠 سؤال: اگر در رکعت دوم به نماز جماعت ملحق شویم اما در رکعت سوم امام که رکعت دوم ماست فراموش کنیم تشهد را به جا آوریم و همراه امام برای رکعت بعد بلند شویم، بعد از نماز وظیفه ما چیست؟ اگر هم قضای تشهد و هم سجده سهو را باید انجام دهیم ترتیب درستشان چیست؟

✅ جواب: اگر قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شوید، باید بنشینید و تشهد را بخوانید و نماز را ادامه دهید و اگر بعد از رکوع یا در رکعت بعد به یاد بیاورید، باید بعد از سلام دو سجدۀ سهو انجام دهید، اما بنابر احتیاط واجب، باید قبل از سجدۀ سهو ابتدا تشهد فراموش شده را بخوانید.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازيحضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم تشهد فراموش شده

پرسش :چنانچه نمازگزار تشهد نماز را فراموش نماید، نمازش چه حکمی دارد و وظیفه ی او چه می باشد؟

پاسخ :چنانچه تشهد فراموش شود احتیاط مستحب این است که بعد از نماز قضای آن را به جا آورند و بعد از آن بنابر احتیاط واجب سجده ی سهو به جا آورند، البته تشهد سجده ی سهو کفایت از سجده ی فراموش شده می کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

سجده سهو چگونه است



کلید: اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود ر اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود اگر تشهد نماز فراموش شود

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

3 نظرات
  1. سوال می گوید

    سلام
    یعنی اینکه بعد سلام نماز دوباره تشهد بخونیم و سلام بدیم و بعد سجده سهو بریم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بعد از پايان نماز، تشهد را قضا کنيد و دو سجده سهو بجا آوريد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. سید مهدی می گوید

    سلام علیکم
    متشکرم؛ استفاده کردم.