وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ذکر سلام نماز چیست

نظر به اينكه سلام اول نماز مستحب است حكم دو سلام بعدى چه مى‌باشد؟ آيا گفتن يكى از دو سلام باعث خاتمه يافتن نماز مى‌شود؟

2

ذکر سلام نماز چیست

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[ بعد از تشهد رکعت آخر]

مسأله 1105 بعد از تشهد رکعت آخر نماز مستحب است در حالی که نشسته و بدن آرام است بگوید: «السَّلام ُ عَلَیک َ ایُّهَا النَّبِی ُّ وَ رَحمَهُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُه ُ» (1) و بعد از آن باید بگوید: «السَّلام ُ عَلیکُم» و احوط استحبابی آن است که (2) «وَ رَحمَهُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُه ُ» را اضافه نماید، یا بگوید: «السَّلام ُ عَلَینا وَ عَلَی عِبادِ اللّه الصّالِحِین َ».

(1) (گلپایگانی، فاضل، صافی:) و بعد از آن واجب است بگوید: «السّلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته» یا بگوید: «السّلام علینا و علی عباد اللّه الصّالحین» ولی اگر این سلام را بگوید احتیاط واجب آن است که بعد از آن «السّلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته» را هم بگوید (صافی: چنانکه وجوب گفتن «و رحمه اللّه و برکاته» اضافه بر «السلام علیکم» نیز بنا بر احتیاط است).

(خوئی، تبریزی:) و بعد از آن باید بگوید: «السّلام علینا و علی عِبادِ اللّه الصّالحین» و یا بگوید: «السّلام علیکم» و مستحب ّ است که به جمله «السّلام علیکم» جمله «و رحمه اللّه و برکاته» را اضافه نماید و هر دو صیغه را بگوید.

(سیستانی:) و بعد از آن باید بگوید: «السّلام علیکم» و احتیاط مستحب ّ آن است که جمله «و رحمه اللّه و برکاته» را به آن اضافه کند و یا آن که بگوید: «السّلام علینا و علی عباد اللّه الصّالحین» ولی اگر این سلام را بگوید، احتیاط واجب آن است که بعد از آن «السّلام علیکم» را هم بگوید.

(زنجانی:) و بعد از آن باید بگوید: ” السَّلام ُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللّه ِ الصّالِحین َ ” و یا بگوید: السَّلام ُ عَلَیکُم ” و احتیاط مستحب آن است که به جمله ” السَّلام ُ عَلَیکُم ” عبارت ” وَ رَحمَهُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُه ُ ” را اضافه نماید و به صیغه اول (” السَّلام ُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللّه ِ الصّالِحین َ “) اکتفا نکند و مستحب است هر دو صیغه را بگوید.

(2) (نوری:) بنا بر احتیاط واجب..

(اراکی:) مسأله بعد از تشهّد رکعت آخر نماز در حالی که نشسته و بدن آرام است باید بگوید: «السّلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته» یا بگوید: «السّلام علینا و علی عباد اللّه الصّالحین». و مقدار واجب سلام یکی از این دو است و اگر سلام اوّل را بگوید، دوّمی مستحب ّ است و اضافه کردن «و رحمه اللّه و برکاته» بعد از «السّلام علیکم» واجب نیست گر چه احتیاط مستحب ّ است، و مستحب ّ است پس از تشهّد و قبل از سلام نماز بگوید: «السّلام علیک أیّها النّبی ّ و رحمه اللّه و برکاته».

(مکارم:) مسأله در رکعت آخر تمام نمازها بعد از تشهّد واجب است سلام بگوید، و سلام دارای سه صیغه است: «السّلام علیک أیّها النّبی ّ و رحمه اللّه و برکاته»، «السّلام علینا و علی عباد اللّه الصّالحین»، «السّلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته». سلام واجب همان سلام سوّم است و می تواند به آن قناعت کند ولی اکتفا به سلام دوّم به تنهایی مشکل است و سلام اوّل از مستحبّات است.

(بهجت:) مسأله بعد از تشهد رکعت آخر نماز در حالی که نشسته و بدن آرام است باید سلام نماز را بگوید و مستحب است ابتدا بگوید: «السلام علیک أیها النبی و رحمه اللّه و برکاته» و بعد از آن باید بگوید: «السّلام علینا و علی عباد اللّه الصّالحین» و یا این که بگوید: «السّلام علیکم» و بنا بر اظهر مستحب ّ است، بلکه موافق احتیاط است که بعد از آن بگوید: «و رحمه اللّه و برکاته». و بهتر آن است که هر سه سلام را به ترتیبی که ذکر شد، بگوید.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

سلام واجب نماز

س. نظر به اينكه سلام اول نماز مستحب است حكم دو سلام بعدى چه مى‌باشد؟ آيا گفتن يكى از دو سلام باعث خاتمه يافتن نماز مى‌شود؟

ج. سلام نماز به اين است که بگويد: «السلام عليکم» و بهتر است که اضافه کند: «ورحمة الله وبرکاته» يا بگويد: السلام علينا وعلی عبادالله الصالحين. و مستحب است که پيش از آن بگويد: السلام عليک أيها النبی ورحمة الله وبرکاته.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

تغيير در الفاظ سلام نماز

س. در سلام نماز اگر بجاى كلمه «ايها النبي» بگوييم «يا ايها النبي» اشكال دارد يا نه؟

ج. اگر سهواً بوده اشكال ندارد ولى عمداً نمى‌شود چيزى بر نماز افزود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست ذکر سلام نماز چیست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. بنده خدا می گوید

    سلام، سوالی داشتم. میخواستم بدونم موقعی که میگیم السلام علیکم و رحمت الله و برکاته باید همزمان سرمون رو به راست کمی متمایل کنیم یا باید بعد از این ذکر این کار رو بکنیم یا اینکه وقتی این سلام سوم رو گفتیم همزمان که سرمون رو به راست متمایل میکنیم یک بار دیگر این ذکر رو بگیم؟؟؟
    ممنون میشم اگر واضح پاسخم رو بدید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اصلا نیازی به این نیست که پس از نماز سر را تکان بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر