وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فرزند پدر و مادر مسلمان و کافر چه حکمی دارد

0

فرزند پدر و مادر مسلمان و کافر چه حکمی دارد

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اگر پدر و مادر و جدّ بچّه نابالغ کافر باشند]

مسأله 108 اگر پدر و مادر و جدّ (1) بچّه نابالغ کافر باشند (2) آن بچه هم نجس است (3) و اگر یکی از اینها مسلمان باشد بچه پاک است.

(1) (اراکی، گلپایگانی، خوئی، تبریزی، سیستانی، فاضل، بهجت، صافی:) جدّ و جدّه..

(2) (نوری:) اگر پدر و مادر و جدّ و جدّه بچه نابالغ، کافر غیر اهل کتاب باشند،..

(3) (خوئی، تبریزی:) مگر در صورتی که ممیّز و مظهر اسلام باشد..

(سیستانی:) مگر در صورتی که ممیّز و مظهر اسلام باشد که در این صورت پاک است و اگر از پدر و مادر خود رو گردان و به مسلمانها تمایل داشته باشد و یا در حال تحقیق و بررسی باشد، حکم به نجاستش مشکل است و اگر پدر و مادر و جدّ و جدّه، یکی از اینها مسلمان باشد به تفصیلی که در مسأله [اختصاصی 210، صفحه 128] خواهد آمد بچه پاک است.

(زنجانی:) مسأله طفل ممیّز اگر اظهار کفر کند، کافر و اگر اظهار اسلام کند، مسلمان است. و طفل غیر ممیّز و طفل ممیّزی که نه اظهار کفر کرده و نه اظهار اسلام، چنانچه پدر و مادر و نیز جدّ و جدّه نزدیک وی کافر باشند، آن بچّه هم نجس است و اگر یکی از آنان مسلمان باشد، بچّه پاک است.

(مکارم:) مسأله بچّه های کفّار به حکم آنها هستند، و بچّه های مسلمانان حتی بچّه ای که فقط پدرش مسلمان است، پاک است، امّا اگر فقط مادرش مسلمان باشد احتیاط، اجتناب است.

[کسی که معلوم نیست مسلمان است یا نه]

مسأله 109 کسی که معلوم نیست مسلمان است یا نه (1) پاک می‌باشد (2) ولی احکام دیگر مسلمانان را ندارد، مثلًا نمی‌تواند زن مسلمان بگیرد (3) و نباید در قبرستان مسلمانان دفن شود.

(1) (فاضل:) اگر چنانچه مسلمان یا کافر بودن آن در گذشته نیز معلوم نباشد..

(سیستانی:) و نشانه‌ای هم بر اسلامش نباشد..

(2) (تبریزی:) و جایز است در قبرستان مسلمانان دفن شود و واجب است مثل سایر مسلمانها غسل داد و نماز خواند و دفن کرد.

(3) (گلپایگانی، صافی:) اگر اماره‌ای بر اسلام او نباشد و در بلاد اسلام هم نباشد، احکام دیگر مسلمانان را ندارد، مثلًا زن مسلمان نمی‌تواند با او ازدواج کند..

(زنجانی:) مسأله کسی که معلوم نیست مسلمان است یا نه، چنانچه سابقاً کافر بوده، نجس است و چنانچه سابقاً مسلمان بوده پاک بوده و سایر احکام مسلمان را داراست و چنانچه حالت سابقه او معلوم نباشد، پاک می‌باشد ولی احکام دیگر مسلمان را ندارد، مثلًا نمی‌تواند زن مسلمان بگیرد و باید در قبرستان مسلمانان دفن نشود، مگر آن که در سرزمین اسلام باشد که ظاهراً تمام احکام مسلمان بر وی بار می‌شود.

(مکارم:) مسأله کسی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کند و از اعتقادات او خبر نداریم، پاک است و جستجو و تفتیش لازم نیست و نیز در جوامع غیر اسلامی چنانچه افرادی باشند که معلوم نباشد مسلمان هستند یا کافر، پاکند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 کفر یا اسلام بچه های غیر بالغ غیر ممیز [احکام غرب نشینان]

پرسش : در مورد بچه های غیر بالغ که هنوز به فهم درستی نرسیده اند از نظر کفر و اسلام مشهور این است که ملحق به اشرف ابوین هستند؛ یعنی اگر یکی هم مسلمان بود محلق به اوست آیا از نظر شما همین است؟

پاسخ : اگر پدر او مسلمان باشد چنین است و حکم مسلمان را دارد ولی اگر فقط مادر او مسلمان باشد احتیاط آن است که از او اجتناب کنند تا خودش مستقل شود و به فهم برسد.

طهارت نوزاد کافری که تحت حضانت والدین مسلمان درآمده [احکام کفار]

پرسش : آیا زن و مرد مسلمان می توانند نوزاد کافر که نجس است را نگهداری کنند؟

پاسخ : در صورتی که حضانت و تربیت او به آنها واگذار شود در طهارت تابع آنها است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ویژه نامه کفار و بلاد کفر و احکام غرب نشینان

ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان

كافر كيست

ازدواج با کافر

دادن قرآن به کافر چه حکمی دارد

آيا بهائي ها كافر و نجس هستند

خمس معامله یا دریافت مال از کافر

دزدی از کافر و تصاحب اموال غیر مسلمان چه حکمی دارد



کلید:  فرزند پدر و مادر مسلمان و کافر چه حکمی دارد فرزند پدر و مادر مسلمان و کافر چه حکمی دارد[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.