وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان

0

ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان

ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان

رساله توضیح المسائل تقلید

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ارث بردن مسلمان از کافر و بلعکس]

مسأله 2783 مسلمان از کافر ارث می‌برد ولی کافر اگر چه پدر یا پسر میت باشد (1) از او ارث نمی‌برد (2).

(1) (خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): اگر چه پدر یا پسر میت مسلمان باشد..

(2) (بهجت): ولی اگر میت مسلمان پسر کافری دارد و او پسری مسلمان دارد، آن پسر مسلمان از جدّ خود ارث می‌برد و همچنین اگر پسر میت ِ مسلمان، کافر باشد ولی عموی میّت یا برادر میت مسلمان باشد ارث به آن‌ها می‌رسد، و در صورت کافر بودن این دو، پسران مسلمان عمو و برادر ارث می‌برند.

(فاضل): مسأله اگر میّت کافر باشد:

الف: اگر تمام ورثه او هم کافر باشند ورثه طبق احکام ارث از او ارث می‌برند.

ب: اگر بعضی از ورثه او مسلمان باشند و بعضی کافر فقط ورثه مسلمان او ارث می‌برند و به ورثه کافر ارث نمی‌رسد.

ج: اگر همه ورثه او مسلمان باشند همه آنها طبق احکام ارث از او ارث می‌برند.

اگر میّت مسلمان باشد:

الف: اگر همه ورثه او مسلمان باشند، همه طبق احکام ارث، از او ارث می‌برند.

ب: اگر بعضی از ورثه مسلمان باشند و برخی از آنها کافر باشند تنها ورثه مسلمان از او ارث می‌برند.

ج: اگر همه ورثه او کافر باشند هیچ یک از آنها از او ارث نمی‌برند و تمام مال میّت مسلمان در اختیار مجتهد جامع الشرائط قرار می‌گیرد.

مسائل اختصاصی

(بهجت): مسأله 2260 اسلام آوردن وارث قبل از تقسیم کردن ارث، در صورت ِ تعدّد ورثه مسلمان، مثل اسلام آوردن آن وارث قبل از مردن آن میّت است پس اگر قبل از تقسیم مال اسلام آورد، در استحقاق ارث مانند بقیه ورثه است، پس اگر طبقه او مقدّم است بر طبقه بقیه، تمام ارث مال او خواهد بود چه میّت کافر باشد یا مسلمان. و اگر اسلام آوردن ِ او بعد از تقسیم بخشی از مال باشد، نسبت به بقیه اموال ارث می‌برد و از آن بخش که تقسیم شده ارث نمی‌برد.

(بهجت): مسأله 2261 افراد تمام مذاهب مختلفی که محکوم به اسلام هستند، همه از یکدیگر ارث می‌برند، چه حق باشند چه باطل، مگر غُلاه و خوارج و نواصب و مُنکرین ضروری ِ دین، که محکوم به کفرند و از مسلمان ارث نمی‌برند ولی مسلمان از آنها ارث می‌برد چنانکه از کافر ارث می‌برد.

(بهجت): مسأله 2263 مرد و زن زناکار و خویشان آنها از فرزندی که از زنا به دنیا آمده ارث نمی‌برند، ولی اولاد چنین فرزندی و شوهر یا زن او، از او ارث می‌برند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/vNRUjL

حتما بخوانيد



کلید: ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان ارث بردن مسلمان از کافر و کافر از مسلمان[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.