وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات

2

فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات

فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1656: همراه دلاّلی برای دیدن منزلی رفتیم که پس از بازدید، از خرید آن منصرف شدیم، سپس با شخص دیگری به دیدن همان منزل رفتیم و بدون اینکه دلاّل توسط فروشنده یا خریدار مطلع شود خانه را معامله کردیم، آیا دلاّل در این رابطه حقّی دارد یا خیر؟
ج: دلاّل حق دارد در برابر راهنمايی و همراهی کردن مشتری برای نشان دادن منزلی که در معرض فروش گذاشته شده، مطالبه اجرت کند، ولی در صورتی که واسطه در انجام معامله نباشد و در اين ارتباط نقشی نداشته باشد، حق مطالبه اجرت در برابر تحقّق معامله بين فروشنده و خريدار را ندارد و اگر در اين زمينه قانون ومقرّراتی وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.

س 1657: شخصی برای فروش منزل خود به بنگاه معاملات ملکی مراجعه نموده و با کمک بنگاه موفق به یافتن مشتری و تعیین قیمت خانه شده است، ولی مشتری برای فرار از پرداخت حق دلاّلی، معامله را بدون واسطه با خود فروشنده انجام داده است، آیا پرداخت اجرت دلاّل بر عهده مشتری و فروشنده است؟
ج: مجرّد مراجعه به دلاّل موجب استحقاق او برای گرفتن اجرت معامله نمی‏شود، ولی اگر اقدام به انجام عملی برای هر يک از دو طرف معامله نموده باشد، مستحق گرفتن اجرةالمثل آن عمل از کسی که کار را برای او انجام داده می‏باشد.اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرداخت حق الزحمه بنگاه معاملاتی

پرسش : این جانب بنگاه معاملات املاک دارم، مدّتى قبل آقاى زید جهت خرید منزلى براى برادرشان به بنگاه مراجعه کردند و بنده منزل فروشى را به ایشان و برادر محترمشان نشان دادم و ایشان منزل را بازدید کرده و مورد پسندشان واقع شد. پس از مدّت کوتاهى خریدار و فروشنده بدون مراجعه به بنگاه منزل را قولنامه کرده و معامله کردند و در حال حاضر این دو برادر که به عنوان خریدار مراجعه کرده اند قبول نمى کنند که حقّ بنده را بدهند. سؤال این است که آیا شرعاً باید بنگاه را در جریان مى گذاشتند تا قولنامه نوشته شود و حقّ الزحمه بنگاه را بپردازند (ناگفته نماند که ما هم باید مالیات بپردازیم و اگر قرار باشد به هرکس خانه اى معرفى کنیم و خودش برود و معامله کند پس ما از کجا تأمین شویم)؟
پاسخ : حقّ بنگاه دار را شرعاً باید بپردازند و نمى توانند با این کار حقّ او را از بین ببرند. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/PZohJI

حتما بخوانيد



کلید: حق کمیسیون مشاورین املاک حق کمیسیون مشاورین املاک حق الزحمه مشاورین املاک فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات فرار از پرداخت مزد دلال و بنگاه معاملات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    پرسش : این جانب بنگاه معاملات املاک دارم، مدّتى خانه ی شخصی آقایی را اجاره دادم که خودش هم املاک دارد و وی می گوید که چون خودش املاک دارد نباید به بنده کمیسیون بدهد در صورتی که مستاجر رو بنده معرفی کرده ام و قرارداد اجاره هم من نوشتم میخواستم از نظر شرعی ایشان باید کمیسیون به بنده بدهد یا خیر؟ ممنون

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شما مستاجری را معرفی کرده اید، مطابق قانون باید عمل کنید و ایشان باید حق قانونی تنظیم قرار داد را شرعا به شما بدهد.
      اما توصیه می کنیم چون از دوستان و همکاران شماست در این قضیه با مدارا و اخلاق اسلامی باهم کنار بیایید. در هر حال حق شما شرعا محفوظ و ایشان مدیون شماست از نظر شرعی و قانونی.
      وفقکم الله لکل الخیر