وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر هنگام بردن بار وسایل آسیب ببیند

0

اگر هنگام بردن بار وسایل آسیب ببیند

اگر هنگام بردن بار وسایل آسیب ببیند

بابری هم در گذشته و هم امروزه بسیار کاربرد داشته و احتمال آسیب و خسارت دیدن نیز برای وسایل یا وسیله ی نقلیه ای که بار را جابه جا می کرده نیز همیشه بوده است. حل منازعات در این میان یکی از وظیفه های فقه اسلامی می باشد که در ادامه نظر مراجع بیان می شود البته مثال به حیوان باربری از باب نمونه و مثال هست و خصوصیتی ندارد. بر همین اساس امروزه که از کامیونت ها یا کامیونهای ویژه باربری استفاده می کنند، با داشتن شرایط در حکم بار با حیوان یکسان هستند که در ادامه می توانید مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل معاملات

مسأله 2203 اگر حیوانی را برای بردن بار شکستنی اجاره دهد چنانچه آن حیوان بلغزد، یا رم کند و بار را بشکند صاحب حیوان ضامن نیست. ولی اگر بواسطه زدن (1) و مانند آن (2) کاری کند که حیوان زمین بخورد و بار را بشکند ضامن است.

این مسأله، در رساله آیات عظام: (اراکی) و (بهجت) نیست

(1) (سیستانی): اگر بواسطه زدن به مقدار غیر معمول..

(2) (مکارم): یا کوتاهی در هدایت حیوان از راه مورد اطمینان حیوان به زمین خورد و بار را بشکند ضامن است، همچنین در مورد چپ شدن اتومبیلها و تلف شدن بارها اگر تخلفات یا کوتاهی او، سبب تلف گردد ضامن است، امّا اگر اتومبیل سالم به علتی بعضی از قسمتهایش بشکند و چپ شود و بار تلف گردد ضامن نیست.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1663: آیا مؤسسه حمل و نقلی که با دریافت اجرت معیّنی اقدام به حمل و رساندن کالا به مشتری می‏کند در صورتی که کالا در راه بر اثر سرقت یا آتش سوزی تلف شود و یا خسارت ببیند، ضامن کالاست؟
ج: اگر مؤسسه‏ ای که برای حمل و رساندن کالا به مقصد اجير شده، مبادرت به حفظ آن کالا به‌طوری که در حمل و نقل آن متعارف است، نموده باشد و در اين زمينه مرتکب هيچ‌گونه تعدّی و تفريطی نشده باشد، تا زمانی که شرط ضمان نشده ضامن نيست و الا ضامن است.

اجوبه الاستفتائات.

 

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/ZdN66f

حتما بخوانيد



کلید: اگر هنگام بردن بار وسایل آسیب ببیند اگر هنگام بردن بار وسایل آسیب ببیند اگر هنگام بردن بار وسایل آسیب ببیند اگر هنگام بردن بار وسایل آسیب ببیند اگر 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.