وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شروط آب برای پاک کردن نجاست

0

شروط آب برای پاک کردن نجاست

رساله توضیح المسائل طهارت

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][آب با چهار شرط چیز نجس را پاک می‌کند]

مسأله 149 آب (1) با چهار شرط، چیز نجس را پاک می‌کند (2):

اول: آن که مطلق باشد، پس آب مضاف مانند گلاب و عرق ِ بید (3)، چیز نجس را پاک نمی‌کند. دوم: آن که پاک باشد. سوم: آن که وقتی چیز نجس را می‌شویند، آب مضاف نشود (4) و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. (5) چهارم: آن که بعد از آب کشیدن چیز نجس، عین نجاست (6) در آن نباشد (7). و پاک شدن چیز نجس با آب قلیل، یعنی آب کمتر از کر، شرطهای دیگر هم دارد که بعداً گفته می‌شود.

 (1) (فاضل:) آب کُر..

 (2) (زنجانی:) برای تطهیر با آب چهار شرط در همه موارد لازم است:..

(3) (زنجانی:) مانند هندوانه و گلاب..

(4) (بهجت:) مگر این که قبل از مضاف شدن، چیز نجس پاک شده باشد..

(5) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) در شستنی که بعد از آن، شستن ِ دیگر لازم نیست باید بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد، و در غیر آن شستن، تغییر ضرر ندارد، مثلًا چیزی را با آب کُر یا قلیل بشویند و دو دفعه شستن در او لازم باشد، در دفعه اوّل اگر چه تغییر کند و در دفعه دوّم به آبی تطهیر کند که تغییر نکند، پاک می‌شود..

شاید این مطالب را هم بپسندید:

(زنجانی:) سوم: آن که وقتی چیز نجس را می‌شویند، از مطلق بودن خارج نشود و بنا بر احوط در شستنی که بعد از آن، شستن دیگر لازم نیست، باید بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه نجاست تغییر نکند و در غیر آن شستن، تغییر ضرر ندارد، مثلًا اگر چیزی را با آب کُر یا قلیل بشوید و دو دفعه شستن در آن لازم باشد، در دفعه اوّل اگر چه تغییر کند چنانچه در دفعه دوم با آبی تطهیر کند که تغییر نکند پاک می‌شود.. (فاضل:) آب بو یا رنگ یا مزه نجاست نگیرد..

 (6) (بهجت:) یا چیزی که نجس شده و پاک نشده است.. (سیستانی:) اجزاء کوچک عین نجاست..

(7) (زنجانی:) و در برخی موارد در تطهیر آب شرایط دیگری نیز لازم است که در مسائل بعد گفته می‌شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/pvw0cK

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. آب مطلق و مضاف چیست
  2. فرق آب كر با آب قليل در چيست
  3. آب جاری چیست
  4. احکام آب باران چیست
  5. احکام آب چاه چیست
  6. طهارت و نجاست آب مطلق و مضاف
  7. نجس شدن آب کر و قلیل
  8. شک در نجاست و پاکی آب
  9. تغییر رنگ یا بو یا طعم آب
  10. نجس شدن آب قلیل با جریان بالا به پایین
  11. آب کر چند لیتر است


کلید:  شرشروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست وط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست شروط آب برای پاک کردن نجاست [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.