وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تغییر رنگ یا بو یا طعم آب

0

تغییر رنگ یا بو یا طعم آب

فهرست این نوشتار:

آب قلیل اگر با نجاست برخورد کند هر چند رنگ یا بو یا مزه آن تغییر نکند، نجس می شود البته اگر آب قلیل از بالا به پایین ریخته شود، پایین که با نجاست برخورد کرده نجس و بالا پاک است اما در آب کر پس از برخورد باید این علائم یا یکی از آنها باشد تا نجس شود.

رساله توضیح المسائل طهارت

 [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][آبی که عین نجاست به آن برسد]

مسأله 52 آبی که عین نجاست، مثل خون و بول به آن برسد و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر دهد، اگر چه کر یا جاری باشد نجس می‌شود. ولی اگر (1) بو یا رنگ یا مزه آن، به واسطه نجاستی که بیرون آن است (2) عوض شود، مثلًا مرداری که پهلوی آب است بوی آن را تغییر دهد نجس نمی‌شود (3).

(1) (سیستانی:) بلکه اگر..

(2) (زنجانی:) و به آن متصل نیست..

(3) (سیستانی:) بنا بر احتیاط لازم نجس می‌شود.

(مکارم:) مسأله هر گاه آبی بر اثر مجاورت و نزدیکی با عین نجس، بوی نجس بگیرد پاک است مگر این که عین نجس به آن برسد، در عین حال اجتناب از آن بهتر است.

[ آبی که عین نجاست در آن ریخته شود]

مسأله 53 آبی که عین نجاست مثل خون و بول در آن ریخته و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر داده (1)، چنانچه به کر یا جاری متصل شود، یا باران بر آن به بارد، یا باد، باران را در آن بریزد (2)، یا آب باران در موقع باریدن از ناودان در آن جاری شود و (3) تغییر آن از بین برود پاک می‌شود (4). ولی باید آب باران یا کر یا جاری با آن مخلوط گردد (5).

(1) (زنجانی:) اگر به خودی خود تغییر آن از بین برود پاک نمی‌شود ولی..

(2) (بهجت:) یا آب باران از ناودان در آن جاری شود و تغییر آن از بین برود، پاک می‌شود و اگر قبل از اتّصال به کر یا جاری یا باریدن باران تغییر از بین برود همین قدر که آب کر یا جاری به آن متّصل شود و یا آب باران به آن برسد پاک می‌شود و لازم نیست با آن مخلوط شود.

(3) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) و در تمام این صُوَر..

(4) (اراکی، تبریزی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(5) (گلپایگانی، صافی، فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید آب باران (گلپایگانی، صافی: در حال باریدن) یا کر یا جاری با آن مخلوط گردد.

(خوئی، زنجانی:) بنا بر احتیاط مستحب آب باران یا کر یا جاری با آن مخلوط گردد.

(مکارم:) مسأله هر گاه آبی که بو یا رنگ و یا طعم آن بر اثر نجاست تغییر کرده خود به خود رنگ و بو و طعمش از بین برود پاک نمی‌شود، مگر این که با آب کر یا باران یا جاری مخلوط گردد.

[ اگر نجاستی به آب جاری برسد]

مسأله 30 اگر نجاستی به آب جاری برسد، مقداری از آن، که بو یا رنگ یا مزه‌اش (1) به واسطه نجاست تغییر کرده نجس است، و طرفی که متصل به چشمه است اگر چه کمتر از کر باشد پاک است (2). و آبهای دیگر نهر، اگر به اندازه کر باشد یا به واسطه آبی که تغییر نکرده به آب طرف چشمه متصل باشد، پاک، و گر نه نجس است.

(1) (زنجانی:) به سبب ملاقات با نجاست تغییر کرده نجس است، و آب طرف منبع اگر چه کمتر از کر باشد، پاک است و آب طرف دیگر اگر به اندازه کر باشد یا به واسطه آبی که تغییر نکرده به آب طرف منبع متصل باشد، پاک و گر نه، نجس است.

(2) (مکارم:) ولی طرف دیگر اگر کمتر از کر باشد نجس می‌شود مگر این که با آب تغییر نکرده اتّصال به چشمه داشته باشد.

[ آب چشمه‌ای که جاری نیست]

مسأله 31 آب چشمه‌ای که جاری نیست ولی طوری است که اگر از آن بردارند باز می‌جوشد، (حکم آب جاری دارد (1). یعنی (2) اگر نجاست به آن برسد، تا وقتی بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه نجاست تغییر نکرده پاک است.

(1) (مکارم:) و با ملاقات نجاست نجس نمی‌شود، هر چند کمتر از کر باشد، هم چنین آبهای ایستاده کنار نهرها که متّصل به نهر است.

(سیستانی:) حکم آب جاری را ندارد، یعنی اگر نجاستی به آن برسد و کمتر از کُر باشد نجس می‌شود.

(زنجانی:) آب جاری محسوب می‌شود، یعنی اگر نجاست به آن برسد تا وقتی که بو یا رنگ یا مزه آن به واسطه ملاقات با نجاست تغییر نکرده پاک است، و اگر بو یا رنگ یا مزه‌اش تغییر کرد با از بین رفتن تغییر، پاک می‌شود.

(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه فاضل نیست]

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/RXLyoP

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. آب مطلق و مضاف چیست
  2. فرق آب كر با آب قليل در چيست
  3. آب جاری چیست
  4. احکام آب باران چیست
  5. احکام آب چاه چیست
  6. طهارت و نجاست آب مطلق و مضاف
  7. نجس شدن آب کر و قلیل
  8. شک در نجاست و پاکی آب
  9. آب کر چند لیتر است
  10. تعريف آب راكد چيست
  11. اگر قسمتي از آب كر يخ ببندد


کلید: تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آبتغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب تغییر رنگ یا بو یا طعم آب[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.