فرق آب كر با آب قليل در چيست
فرق آب كر با آب قليل در چيست
فهرست این نوشتار:
1- تعریف آب مطلق و مضاف را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.
2-در نوشتار قبل مقدار آب کر به لیتر مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.
آب کُر
مسأله 16 آب کُر (1) مقدار آبی است که اگر در ظرفی که درازا و پهنا و گودی آن (2) هر یک سه وجب و نیم (3) است بریزند آن ظرف را پر کند. (4) و وزن آن از صد و بیست و هشت من تبریز بیست مثقال کمتر است (5) و به حسب کیلوی متعارف بنا بر أقرب 419/ 377 کیلوگرم میشود.
(1) (بهجت:) بنا بر اقوی. (مکارم:) بنا بر احتیاط واجب..
(2) (گلپایگانی، صافی، مکارم:) در ظرفی که طول و عرض و عمق آن..
(3) (خوئی، تبریزی، بهجت، صافی:) سه وجب..
(4) (صافی:) و احتیاط آن است که هر بُعد آن سه وجب و نیم باشد..
(سیستانی:) آب کُر مقدار آبی است که مساحت ظرف آن سی و شش وجب باشد، و این تقریباً معادل 384 لیتر است. [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][پایان مسأله] (تبریزی:) و بنا بر اظهر وزن اعتباری ندارد. [پایان مسأله] (مکارم:) یا وزن آن 384 کیلوگرم (384 لیتر) باشد و معیار در وجب، وجبهای متوسّط است.
(زنجانی:) و وزن آن بی اشکال 1200 رطل عراقی است ولی در تبدیل این مقدار به اوزان کنونی در بین دانشمندان اختلاف نظر دیده میشود، بنا بر نظر مشهور، مقدار کر 91217 377 (تقریباً 42/ 377) کیلوگرم میباشد، ولی ظاهراً مقدار کر بیشتر از این مقدار است، برخی از بزرگان مقدار آن را تقریباً 77/ 462 کیلوگرم دانستهاند و برخی دیگر 5/ 478 کیلوگرم. بنا بر این اگر مقدار وزن آب 480 کیلوگرم باشد، طبق نظر تمامی دانشمندان آب کر است، حجم این مقدار آب در آب مقطّر در دمای چهار درجه، 48/ 0 متر مکعب و در دمای صد درجه، حدود 5/ 0 متر مکعب و در سایر دماها بین این دو مقدار میباشد و در آب غیر مقطّر از مقدارهای ذکر شده کمتر است.
(5) (گلپایگانی، صافی، فاضل:) بقیه مسأله ذکر نشده.
(خوئی:) که تقریباً 377 کیلوگرم است.
(بهجت:) و کافی است به حسب کیلو 740/ 376 کیلوگرم باشد و به حسب لیتر هم به همین مقدار میباشد.
(نوری:) و احتیاط این است که مقدار 419/ 377 کیلوگرم را در نظر بگیرند.
[اگر عین نجس مانند بول و خون به آب کُر برسد]
مسأله 17 اگر عین نجس مانند بول و خون به آب کُر برسد، چنانچه به واسطه آن، بو یا رنگ یا مزه آب تغییر کند آب نجس میشود، و اگر تغییر نکند نجس نمیشود.
(گلپایگانی، خوئی، تبریزی، بهجت، صافی، سیستانی:) مسأله اگر عین نجس مانند بول و خون یا چیزی که نجس شده است مانند لباس نجس به آب کُر برسد چنانچه آن آب، بو یا رنگ یا مزه نجاست را بگیرد، نجس میشود و اگر تغییر نکند نجس نمیشود.
(زنجانی:) مسأله اگر عین نجس، مانند: بول یا خون، یا چیزی که نجس شده است، مانند: لباس نجس به آب کر برسد، چنانچه بو یا رنگ یا مزه آب به سبب ملاقات نجاست آن چیز تغییر کند، نجس میشود، هر چند آب، بو یا رنگ یا مزه نجاست را نگیرد بلکه به اوصاف دیگری درآید بنا بر این آب کر، اگر به رنگ سرخ خون در نیاید بلکه رنگ آن به سبب ملاقات خون زرد شود، نجس میشود، و اگر هیچ یک از اوصاف سه گانه آب به سبب ملاقات تغییر نکند، آب نجس نمیشود.
مسأله اختصاصی
(مکارم:) مسأله 25 اگر چیزی که نجس شده (مانند لباس و ظرف) در آب کُر بشویند پاک میشود.
[اگر بوی آب کر به واسطه غیر نجاست تغییر کند]
مسأله 18 اگر بوی آب کر (1) به واسطه غیر نجاست تغییر کند، نجس نمیشود (2).
(1) (خوئی، تبریزی، سیستانی، مکارم:) اگر بو یا رنگ یا مزه آب کُر..
(زنجانی:) اگر بو یا رنگ یا مزه آب.. (فاضل:) اگر یکی از اوصاف آب کُر..
(2) (بهجت:) و تا وقتی که مضاف نشده پاک کننده است.
(مکارم:) ولی خوب است از هر گونه آب آلوده اجتناب گردد.
(زنجانی:) هم چنان که اگر آب با نجس ملاقات نکند ولی به سبب مجاورت با آن تغییر کند نجس نمیشود.
[اگر عین نجس به آبی که بیشتر از کر است برسد]
مسأله 19 اگر عین نجس مانند خون به آبی که بیشتر از کر است برسد (1) و بو یا رنگ یا مزه قسمتی از آن را تغییر دهد، چنانچه مقداری که تغییر نکرده کمتر از کر باشد تمام آب نجس میشود، و اگر به اندازه کر یا بیشتر باشد، فقط مقداری که بو یا رنگ یا مزه آن تغییر کرده نجس است.
(1) (مکارم:) و قسمتی از آن را تغییر دهد چنانچه باقی مانده به اندازه کُر یا بیشتر است، فقط آن قسمت که تغییر کرده نجس میشود و الّا تمام آن نجس خواهد شد. [پایان مسأله]
[ آب فوّاره اگر متصل به کُر باشد]
مسأله 20 آب فوّاره اگر متصل به کُر باشد (1) آب نجس را پاک میکند (2) در صورتی که مخلوط با آن شود (3) ولی اگر قطره قطره روی آب نجس بریزد آن را پاک نمیکند، مگر آن که چیزی روی فوّاره بگیرند تا آب قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شود (4) و با آن مخلوط گردد (5).
(1) (فاضل:) در صورتی که قبل از قطره قطره شدن به آب نجس متصل شود و بنا بر احتیاط واجب با آن مخلوط شود آن را پاک میکند ولی اگر بعد از قطره قطره شدن روی آب نجس بریزد، آن را پاک نمیکند.
(2) (بهجت:) آب نجس و هر متنجس را که قابل تطهیر با آب است پاک میکند..
(3) [قسمت داخل پرانتز بجز رساله آیت اللّه مکارم در بقیه رسالهها نیست]
(4) (اراکی، تبریزی:) بقیه مسأله ذکر نشده.
(5) (خوئی، بهجت:) بهتر این است که ((زنجانی:) بنا بر احتیاط مستحب) آب فوّاره با آن آب نجس مخلوط گردد.
(گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط واجب باید آب فوّاره با آن آب نجس مخلوط گردد.
(سیستانی:) لازم است که آب فواره با آن آب نجس مخلوط گردد.
[اگر چیز نجس را زیر شیری که متصل به کُر است بشویند]
مسأله 21 اگر چیز نجس را زیر شیری که متصل به کُر است بشویند آبی که از آن چیز میریزد (1) اگر متصل به کُر باشد و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد (2) پاک است.
(1) (مکارم:) پاک است، مگر این که بو یا رنگ یا طعم نجاست به خود گیرد.
(زنجانی:) چنانچه متّصل به کُر باشد و بو یا رنگ یا مزه آن به سبب ملاقات با نجاست آن چیز تغییر نکرده باشد پاک است.
(2) (خوئی، گلپایگانی، اراکی، صافی، سیستانی، بهجت:) و عین نجاست هم در آن نباشد..
[اگر مقداری از آب کُر یخ ببندد]
مسأله 22 اگر مقداری از آب کُر یخ ببندد و باقی آن به قدر کُر نباشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس میشود، و هر قدر از یخ هم آب شود نجس است.
این مسأله در رساله آیت اللّه مکارم نیست
[ آبی که به اندازه کر بوده است]
مسأله 23 آبی که به اندازه کر بوده، اگر انسان شک کند از کر کمتر شده یا نه مثل آب کُر است، (1) یعنی نجاست را پاک میکند (2) و اگر نجاستی هم به آن برسد نجس نمیشود. و آبی که کمتر از کر بوده (3) و انسان شک دارد به مقدار کر شده یا نه حکم آب کر ندارد (4).
(1) (فاضل:) حکم آب کر را دارد..
(2) (بهجت:) در صورتی که تفاوت بین آبی که الآن هست و آن چه قبلًا بوده کم باشد..
(نوری:) چیز نجس شده را پاک میکند..
(3) (زنجانی:) آبی که از مقداری که برای کر تعیین شده کمتر بوده..
(4) (خوئی، زنجانی، تبریزی، سیستانی:) حکم آب کمتر از کر را دارد.
(مکارم:) مسأله آبی که به اندازه کر یا بیشتر بوده چنانچه شک ّ کنیم از کر افتاده حکم آب کر را دارد و به عکس اگر آبی کمتر از کر بوده و شک ّ داریم کر شده حکم آب کمتر از کر را دارد.
[کر به دو راه ثابت میشود]
مسأله 24 کر بودن آب به دو راه ثابت میشود:
اول: آن که خود انسان یقین (1) کند. (2) دوم: آن که دو مردِ عادل خبر دهند. (3)
(1) (گلپایگانی، فاضل، سیستانی، صافی:) یا اطمینان..
(2) (نوری:) اوّل: آن که خود انسان تشخیص دهد..
(زنجانی:) اوّل: آن که خود انسان یا نوع مردم یقین یا اطمینان کنند و چنانچه در موردی نوع مردم اطمینان ندارند و انسان بر خلاف متعارف اطمینان داشته باشد کفایت نمیکند..
(3) (خوئی، تبریزی:) و بعید نیست که قول یک نفر مرد عادل بلکه قول کسی که مورد وثوق و اطمینان است نیز کافی باشد.
(سیستانی:) و امّا اگر یک عادل یا ثقه یا کسی که کُر در اختیار او است خبر دهد اگر مفید اطمینان نباشد اعتبار آن محل اشکال است.
(زنجانی:) و بنا بر احتیاط واجب قول یک نفر عادل کفایت نمیکند.
(فاضل:) و در ثابت شدن آن به خبر ذو الید اشکال است.
(مکارم:) مسأله کر بودن آب را از دو راه میتوان شناخت: نخست این که خود انسان یقین پیدا کند و دیگر این که لا اقل یک نفر عادل خبر دهد.
(بهجت:) مسأله کر بودن آب به سه راه ثابت میشود: 1 خود انسان یقین کند یا اطمینان داشته باشد بنا بر أظهر. 2 دو مرد عادل خبر دهند. 3 کسی که آب در اختیار اوست، بگوید آب کر است مثلًا صاحب منزل بگوید حوض منزل کر است.
2 آب قلیل
[ آب قلیل]
مسأله 25 آب قلیل آبی است که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد (1).
(1) (بهجت:) و آب باران (در حال باریدن) هم نباشد.
(زنجانی، فاضل:) مسأله آب قلیل: آبی است که کر و جاری و باران و آب چاه نباشد.
[ اگر آب قلیل روی چیز نجس بریزد]
مسأله 26 اگر آب قلیل روی چیز نجس بریزد یا چیز نجس به آن برسد نجس میشود، ولی اگر از بالا با فشار روی چیز نجس بریزد (1) مقداری که به آن چیز میرسد نجس (2)، و هر چه بالاتر از آن است پاک میباشد (3)، و نیز اگر مثل فوّاره با فشار از پایین به بالا رود در صورتی که نجاست به بالا برسد پایین نجس نمیشود و اگر نجاست به پایین برسد بالا نجس میشود.
(1) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) اگر با فشار روی چیز نجس بریزد..
(بهجت:) اگر از بالا با فشار، بلکه با مطلق حرکت از بالا به پایین روی چیز نجس بریزد..
(فاضل:) اگر از بالا روی چیز نجس بریزد..
(زنجانی:) اگر با فشار به چیز نجس برسد هر چند از پایین به بالا باشد..
(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) و مقداری که به آن چیز نرسیده پاک است. [پایان مسأله]
(3) (گلپایگانی، صافی:) بقیه مسأله ذکر نشده.
(مکارم:) مسأله هر گاه چیز نجسی به آب قلیل برسد آن را نجس میکند (بنا بر احتیاط واجب) امّا اگر از بالا بریزند فقط آن مقدار که به نجس رسیده نجس میشود و اگر به صورت فوّاره از پایین به بالا رود و به چیز نجسی برسد قسمت پایین آن نجس نمیشود.
[ آب قلیلی که برای بر طرف کردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته شود]
مسأله 27 آب قلیلی که برای بر طرف کردن عین نجاست روی چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است (1) و هم چنین بنا بر اقوی باید (2) از آب قلیلی هم که بعد از برطرف شدن عین نجاست برای آب کشیدن چیز نجس روی آن میریزند و از آن جدا میشود، اجتناب کنند (3). ولی آبی که (4) با آن مخرج بول و غائط را میشویند (5) با پنج شرط پاک است (6): اول: آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد (7). دوم: نجاستی از خارج به آن نرسیده باشد. سوم: نجاست دیگری مثل خون، با بول یا غائط بیرون نیامده باشد (8). چهارم: ذرّههای غائط در آب پیدا نباشد (9). پنجم: بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.
(1) (سیستانی:) در چیزهایی که با یک بار شستن پاک نمیگردد نجس است..
(فاضل:) آب قلیلی که روی چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد نجس است..
(2) (نوری: و باید.. زنجانی:) و بنا بر احتیاط باید.. (بهجت:) و بنا بر احتیاط واجب باید..
(3) (گلپایگانی، صافی:) آب قلیلی که بعد از برطرف شدن عین نجاست برای آب کشیدن روی آن میریزند و از آن جدا میشود و بعد از آن محل ّ پاک میشود، پاک است..
(خوئی، تبریزی:) آب قلیلی که بعد از برطرف شدن عین نجاست برای آب کشیدن چیز نجس روی آن میریزند و از آن جدا میشود، در صورتی که محل ّ به مجرّد شستن با او پاک شود آن آب پاک است، مثلًا اگر محل ّ نجس چیزی باشد که به یک مرتبه شستن پاک شود و عین نجس هم نداشته باشد غساله آن یعنی آبی که از او در وقت شستن جدا میشود پاک است. و امّا چیزی که دو مرتبه شستن آن لازم است از غساله شستن اوّل بنا بر احتیاط واجب اجتناب لازم است و غساله شستن دوّم پاک است..
(سیستانی:) آب قلیلی که بعد از برطرف شدن عین نجاست برای تطهیر چیز نجس روی آن میریزند، و از آن جدا میشود بنا بر احتیاط لازم نجس است..
(4) (گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی:) و آبی که.. (سیستانی:) و آب قلیلی که..
(5) (بهجت:) آبی که با آن مخرج غائط را میشویند..
(6) (سیستانی:) با پنج شرط چیزی را که با آن ملاقات کند نجس نمیکند..
(7) (زنجانی:) اول: آن که بو یا رنگ یا مزه آن به سبب ملاقات با نجاست تغییر نکرده باشد..
(نوری:) اوّل: آن که بو یا رنگ یا مزه آب به واسطه نجاست تغییر نکرده باشد..
(8) (بهجت:) سوم: نجاست دیگری مثل خون یا بول با غائط بیرون نیامده باشد..
(9) (زنجانی:) چهارم: ذرههای غائط در آب نباشد..
(مکارم:) مسأله اگر با آب قلیل پاک چیزی را که نجس شده بشویند پاک میشود (با شرایطی که بعداً گفته خواهد شد) امّا آبی که از آن جدا میشود و آن را «غُساله» گویند، نجس است مگر در آبی که با آن مخرج بول و مدفوع را میشویند که با پنج شرط پاک است: 1 – یکی از اوصاف سه گانه نجس را به خود نگرفته باشد. 2 نجاستی از خارج به آن نرسیده باشد. 3 نجاست دیگری مانند خون، با بول یا غائط، همراه نباشد. 4 بنا بر احتیاط واجب ذرّات مدفوع در آب پیدا نباشد. 5 بیشتر از مقدار معمول نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد، ولی پاک بودن این آب به آن معنی است که اگر به بدن و لباس ترشّح کند لازم نیست آن را آب بکشند، امّا سایر استفادههای آب پاک را از آن نمیتوان کرد.
- توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/CbCAHj
*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.
- تعريف آب راكد چيست
- آب قليل/ حكم غساله شيء متنجس
- نزديكي و نبود آب براي غسل جنابت
- آيا ترشحات دستشویی نجس است
- حكم استفاده از پمپ آب براي وضو و غسل
- آب کر چند لیتر است
- اسراف آب در وضو و غسل
- اگر قسمتي از آب كر يخ ببندد
کلید: فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست فرق آب كر با آب قليل در چيست
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
سلام.لطفا این دو سوال را جواب دهید ۱_زیاد پیش می اید که ما از اب منبع مان که کر بوده (و به اب لوله کشی دولتی وصل نیست)استفاده می کنیم (به عنوان اب کر) و بعد از کمی وقت میبینم که خالی شده دبگر اب ندارد.در ابن حالت متوجه می شویم ابی که قبلا استفاده کردیم کر نبوده.حال حکم ان ترشحاتی که داشته چیست؟و نحوه تطهیر ها متفاوت است.جاهایی را که شسته ایم پاک فرض کنیم یا نجس؟۲_سلام لطفا به سوال شرغی جواب بده
سلام.در خانواده ما مشکلی وجود دارد و ان این است که وقتی مثلا شب از اب به عنوان کر استفاده می کنیم بعد صبح می بینیم منبعی که اب از ان می امده تمام شده.حال باید اب دیشب را قلیل حساب کنیم یا کر؟
در کل در اینگونه موارد باید چه کنیم؟چون ترشحات یکی پاک و یکی نجس است.
لطفا جواب را به ایمیلم هم بفرستید.لطفا در اسرع وقت پاسخ بدید
سلام علیکم
نام مرجع شما باید مشخص باشد.
توصیه می کنیم نسبت به این سوال با دفتر مرجعتان تماس حاصل نمایید.
وفقکم الله لکل الخیر
مرجع من اقای مکارم هستند
سلام علیکم
برای توضیحات لازم با دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی تماس حاصل فرمایید:
تلفن قم : ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۰۳
وفقکم الله لکل الخیر