وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات

2

حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات

حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

واکنش معظّم له به شایعه سازی ها:

تا جرم کسی ثابت نشده مجاز به انتشار و بیان نیستیم!
الان یکی از بزرگ ترین بلاهای جامعه ما شایعه سازی و شایعه پراکنی است، عده ای شایعه می سازند و عده ای دیگر شایعات را نشر می دهند، در حالی که این یکی از توطئه های شیطان است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای جلسه درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با استناد به آیه 19 سوره نور (إِنَّ ٱلَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ ٱلْفَاحِشَةُ فِى ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌۭ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةِ ۚ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید!]. اشاعه فحشا را گناهی بزرگ و عذاب دنیوی و اخروی مرتکبان این عمل قبیح را دردناک دانستند.

ایشان بیان داشتند: الان یکی از بزرگ ترین بلاهای جامعه ما شایعه سازی و شایعه پراکنی است، عده ای شایعه می سازند و عده ای دیگر شایعات را نشر می دهند، در حالی که این یکی از توطئه های شیطان است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تبیین آثار سوء مترتب بر شایعه سازی بیان داشتند: شایعه پراکنی آبروی افراد را می برد، گاهی اوقات دروغ هایی می سازند و نسبت هایی به افراد می دهند که اساسا واقعیت ندارد.

معظم له اثر سوء دیگر شایعه پراکنی را ایجاد اختلاف و نفاق در جامعه دانستند و اظهار داشتند: در شرایطی که جامعه به وحدت بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد، متاسفانه انسان مشاهده می کند که بازار شایعه سازی داغ شده است.

ایشان بیان کردند: این روزها نیز متاسفانه شایعات درباره افراد زیاد است، سخن ما این است که تا گناه کسی در محکمه ثابت نشود مجاز به انتشار و بیان آن نیستیم و نقل آن گناه است، اگر بر فرض واقعیت هم داشته باشد باید اجازه داد در محاکم ثابت شود و البته اصراری بر انتشار آن نداشته باشیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: به دنبال پخش برخی شایعات انسان می بیند و می شنود که رسانه های بیگانه و غربی درباره آن مطلب منتشر کرده اند، این نشان می دهد که مطلوب آنها است.

معظم له با توصیه خیرخواهانه همگان به لزوم پرهیز از شایعه پراکنی در جامعه، تاکید کردند: هیچ سرمایه ای بالاتر از اعتماد به یکدیگر نیست، شایعه سازی و شایعه پراکنی به اعتماد لطمه وارد می کند.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از حضرت رسول(ص) بیان داشتند: ایشان تصریح کردند زمانی می رسد که مردم امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند، زمانی می رسد که مردم امر به منکر و نهی از معروف می کنند، از این بدتر این که معروف در نظرها منکر و منکر در نظرها معروف شود.

معظم له بیان داشتند: عده ای به قدری مرتکب خلاف می شوند که زشتی ها و پلیدی ها در نظرشان خوب جلوه می کند. الان نگاه می کنیم یک سری امور ضد ارزش است که آنها را تبدیل به ارزش کرده اند؛ افراد بی بندو باری هستند که اسم کارهای خود را آزادی می گذارند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: افرادی به آموزه های دینی بی توجه هستند و اسم آن را تمدن می گذارند.

ایشان اضافه کردند: عده ای هستند که به این مسائل دامن می زنند بویژه در فضاهای مجازی، اصرار دارند که منکرات را ارزش جلوه دهند، منکراتی که انسان از بیان آن هم شرم می کنند. امیدواریم در سایه عمل به آموزه های اهل بیت(علیهم السلام) از چنین اموری بر حذر باشیم.

تاریخ انتشار: « 1395/08/05 ».

منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت رسمی آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

حدیث درباره غیبت

در چه صورتي غيبت اشكال ندارد

تعریف دقیق غیبت چیست

حکم غیبت فاسق که علنی گناه می کند

آيا گرفتن تاوان حرام است

احکام قرض چیست

رد مظالم چیست و چگونه پرداخت مي شود

حکم دزدی در کودکی و راه جبران آن



کلید: حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات حکم نشر شایعات درباره گناه و جرم افراد قبل از اثبات

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. یه بنده خدا می گوید

    اینارو برا حمایت از قاری معروف و محبوبتون نوشتین!!!!! اگر دین ندارید آزاده باشید.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      امیدوارم حالتون خوب باشه!، چه کسی حمایت کرد!. محبوب برای ما احکام خداست نه افراد!.
      بزرگوار اگر منصف باشید حق می دهید که تا اثبات نشود نمی توان به دیگران نسبت گناه و جرم داد!!!، این کلی و نظر دین هست، ربطی به کسی ندارد!.
      برادر عزیز افراد ملاک محبوبیت برای مراجع نیستند بلکه محبوبیت برای آنها احکام الهی است، اگر جرم اثبات شد مطمئن باشید آن موقع فتوای مراجع شدید هست!.
      ای کاش با آرامش متن نوشتار را بخوانید، فرض کنید کسی آمده نسبتی به شما یا خانواده محترم داده ! شما دوست دارید چطور با شما برخورد کنند!… . آن موقع هست که قدر این سخنان و آیات را می دانید.

      ضمنا آزادگی به این هست که انسان حرف دین خدا را بزند، تا اثبات نشد تهمت نزند و اگر اثبات شد حد الهی را اجرا کند.
      وفقکم الله لکل الخیر