وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكمت چيست كه خداوند آنرا خير كثير ناميده است؟

0

حكمت چيست كه خداوند آنرا خير كثير ناميده است؟

در كافى از حضرت صادق (علیه السلام) روايتى در ذيل آيه 269، بقره‏ يُؤْتِى اَلْحِكْمَهَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ اَلْحِكْمَهَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْراً كَثِيراً (2: 269) نقل شده كه حضرت فرمود:

مراد از حكمت در اين آيه اطاعت خداوند و معرفت و شناختن امام است.

اين روايت را عياشى در تفسير خود و برقى در محاسن ذكر نموده ‏اند و نيز به نقل ديگرى از امام صادق (علیه السلام) آمده است كه حضرت فرمود:

حكمت روشنى و چراغ معرفت است و سبب پرهيزكارى است و نتيجه درستى است و اگر بگوييم خداوند نعمتى بزرگ‏تر و بهتر و بالاتر از نعمت حكمت به بندگانش عطا نفرموده همانا راست گفتيم.

مرحوم علامه طباطبايى در ذيل آيه 269، بقره حكمت را چنين معنى مى ‏كند: حكمت عبارت است از قضاياى حقه ‏اى كه مطابق با واقع باشد يعنى به نحوى مشتمل بر سعادت بشر باشد. مثلاً معارف حقه الهيه درباره مبدأ و معاد باشد و يا اگر مشتمل بر معارفى از حقايق عالم طبيعى است معارفى باشد كه باز با سعادت انسان سر و كار داشته باشد.

مانند حقايق فطرى كه اساس تشريعات دينى را تشكيل مى‏دهد.

در تفسير نمونه: براى حكمت معانى زيادى از قبيل معرفت و شناخت اسرار جهان هستى و آگاهى از حقايق قرآن و رسيدن به حق از نظر گفتار و عمل و بالاخره معرفت و شناسايى خدا ذكر شده است كه همه آنها در يك معنى وسيع جمع است.

براى آگاهى بيشتر ر. ك: 1- سوره بقره، آيه 269 تفسير ابن كثير، ج 1، ص 480 2- تفسير كبير، ج 7، ص 72 3- تفسير پرتوى، ج 2، ص 241 4- مجمع‏البيان، ج 2، ص 659 5- التبيان، ج 2، ص 348 6- النتير، ج 3، ص 62 7- آيه 125 سوره نحل، تفسير التحرير، ج 14، ص 327 8- آيه 31 سور بقره، تفسير كبير، ج 2، ص. 178

پرسمان/

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.