وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده

0

در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کردهرساله توضيح المسائل نماز

فهرست این نوشتار:

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][مسأله 1266 اگر بعد از رسیدن به رکوع یادش بیاید]

مسأله 1266 اگر بعد از رسیدن به رکوع یادش بیاید که دو سجده از رکعت پیش فراموش کرده، نمازش باطل است (1). و اگر پیش از رسیدن به رکوع یادش بیاید باید برگردد و دو سجده را به جا آورد و برخیزد و حمد و سوره یا تسبیحات را بخواند (2) و نماز را تمام کند (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم نیست

(1) (سیستانی:) بنا بر احتیاط..

(2) (زنجانی:) حمد یا تسبیحات را بخواند..

(3) (گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی:) و بعد از نماز بنا بر احتیاط واجب برای ایستادن بی جا دو سجده سهو بنماید.

(سیستانی، زنجانی:) و بعد از نماز بنا بر احتیاط مستحب برای ایستادن بی جا دو سجده سهو بنماید.

[اگر پیش از گفتن السَّلام ُ عَلَینا]

مسأله 1267 اگر پیش از گفتن «السَّلام ُ عَلَینا» (1) و «السَّلام ُ عَلَیکُم» یادش بیاید که دو سجده رکعت آخر را به جا نیاورده، باید دو سجده را به جا آورد و دوباره تشهد بخواند و نماز را سلام دهد (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم نیست

(1) (زنجانی:) السَّلام ُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللّه ِ الصّالِحِین َ.. (2) (اراکی:) و بعد از نماز دو سجده سهو به جا آورد.

[مسأله 1268 اگر پیش از سلام نماز یادش بیاید]

مسأله 1268 اگر پیش از سلام نماز یادش بیاید که یک رکعت یا بیشتر، از آخر نماز نخوانده، باید مقداری را که فراموش کرده به جا آورد.

[مسأله 1269 اگر بعد از سلام نماز یادش بیاید]

مسأله 1269 اگر بعد از سلام نماز یادش بیاید که یک رکعت یا بیشتر از آخر نماز را نخوانده، چنانچه کاری انجام داده که اگر در نماز عمداً یا سهواً اتفاق بیفتد نماز را باطل می کند، مثلًا پشت به قبله کرده، نمازش باطل است (1)؛ و اگر کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند انجام نداده، باید فوراً مقداری که فراموش کرده به جا آورد (2).

(1) (بهجت:) و در غیر این صورت باید فوراً مقداری را که فراموش کرده به جا آورد.

(2) (گلپایگانی:) و برای سلام بی جا نیز دو سجده سهو بنماید.

(خوئی، سیستانی، زنجانی، صافی، تبریزی:) و برای سلام زیادی نیز (سیستانی: بنا بر احتیاط لازم) دو سجده سهو بنماید.

(مکارم:) و نمازش صحیح است و احتیاط واجب آن است که سجده سهو برای سلام بی جا انجام دهد.

[هر گاه بعد از سلام نماز عملی انجام دهد]

مسأله 1270 هر گاه بعد از سلام نماز عملی انجام دهد که اگر در نماز عمداً یا سهواً اتفاق بیفتد نماز را باطل می کند، مثلًا پشت به قبله نماید و بعد یادش بیاید که دو سجده آخر را به جا نیاورده، نمازش باطل است (1)؛ ولی اگر پیش از انجام کاری که نماز را باطل می کند، یادش بیاید، باید (2) برگردد و دو سجده ای را که فراموش کرده به جا آورد و تشهد و سلام را دوباره بعد از آن بگوید و دو سجده سهو برای سلامی که اوّل گفته به جا آورد (3) و نمازش صحیح است و احتیاط مستحب آن است که اصل نماز را بعد از آن اعاده نماید.

این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم نیست

(1) (خوئی، گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، صافی، زنجانی، نوری:) و اگر پیش از انجام کاری که نماز را باطل می کند یادش بیاید باید دو سجده ای را که فراموش کرده به جا آورد و دو باره تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد و (سیستانی: بنا بر احتیاط واجب) دو سجده سهو برای سلامی که اوّل گفته است بنماید (نوری: و احتیاط مستحب آن است که نماز را هم دوباره بخواند).

(فاضل:) و اگر پیش از انجام کاری که نماز را باطل می کند یادش بیاید که دو سجده را فراموش کرده، باید به جا آورد و دوباره تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد و دو سجده سهو برای سلامی که اوّل گفته است بنماید و احتیاط مستحب آن است که نماز را دوباره بخواند.

(بهجت:) بلکه اگر پیش از انجام کاری هم که نماز را باطل می کند یادش بیاید، دو سجده ای را که فراموش کرده به جا می آورد و دوباره تشهد می خواند و نماز را سلام می دهد و برای سلامی که اوّل گفته است دو سجده سهو به جا می آورد و بنا بر احتیاط واجب باید نماز را اعاده کند.

(2) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید..

(3) (اراکی:) و اصل نماز را بعد از آن اعاده نماید.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/YibZEa

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید:در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده در نماز یادش آید که جزئی را فراموش کرده

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.