وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس معامله یا دریافت مال از کافر

0

خمس معامله یا دریافت مال از کافر

خمس معامله یا دریافت مال از کافر

در نوشتار قبل «خرید و فروش با پول و مال خمس داده نشده» مزرح شد در تکمیل این نوشتار حتما از اینجا کلیک کنید و  مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل خمس

[مال کسی که اعتقادی به خمس ندارد یا خمس نمی دهد]

مسأله 1764 اگر از کافر یا کسی که به دادن خمس عقیده ندارد (1)، مالی به دست انسان آید، واجب نیست خمس آن را بدهد

(2) این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) (تبریزی): و یا از روی عصیان خمس نداده.. (سیستانی): یا خمس نمی‌دهد..

(2) (گلپایگانی)، (صافی): ولی زمینی را که از کافر ذمّی بخرد که او از مسلمان خریده و خمسش را نداده باشد باید خمسش را به شرحی که گفته می‌شود بدهد.

(فاضل): مسأله اگر کافر یا کسی که به خمس اعتقادی ندارد چیزی را به انسان هدیه بدهد انسان مالک آن می‌شود و لازم نیست خمس آن را بدهد. بلی اگر آنچه را که گرفته در طول سال صرف مؤونه او نشود و از درآمد سال او زیاد بیاید باید خمس آن را بپردازد.

(مکارم): مسأله هرگاه مالی به دست انسان از شخص کافر، یا کسی که عقیده به خمس ندارد، از طریق تجارت یا غیر آن بیاید، دادن ِ خمس آن واجب نیست، امّا اگر عقیده به خمس دارد ولی خمس آن را نداده، دادن خمس آن واجب است.

(زنجانی): مسأله اگر به شیعه دوازده امامی، مالی از پیروان دیگر فرقه‌های اسلامی یا از کافران برسد، واجب نیست خمس آن را بدهد.

مسأله اختصاصی

(مکارم): مسأله 1485 اگر اجمالًا می دانیم کسی عقیده به خمس دارد و خمس نمی‌دهد ولی نمی‌دانیم خصوص مالی را که به ما داده خمس به آن تعلق گرفته یا نه، مثل این که احتمالًا اموالی از طریق ارث به او رسیده، یا وام گرفته و احتمال می‌دهیم این مال از آنها باشد، تصرّف در چنین مالی اشکال ندارد و خمس آن لازم نیست، همچنین قبول دعوت این گونه اشخاص و یا نماز خواندن در خانه آنها جایز است، مگر این که بدانیم غذایی را که تهیّه کرده و یا خانه او از پولهایی است که خمس آن را نداده.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/shiRpX

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید: خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر خمس معامله یا دریافت مال از کافر مسیحی زرتشتی یهودی  خمس معامله یا دریافت مال از کافرخمس معامله یا دریافت مال از کافر اهل کتا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.