وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم طواف از طبقه دوم‏

0

حكم طواف از طبقه دوم‏

لگو احکام حج و عمره

حكم طواف از طبقه دوم‏

 

668- طواف از طبقه دوّم چه حكمى دارد؟[1]

 

[1] ( 1). آيت‏ اللَّه بهجت: در صورت عدم امكان با رعايتِ الأقرب فالأقرب، كفايت مى‏كند؛ واللَّه العالم.

آيت‏اللَّه تبريزى: احتياط واجب اين است كه آنها را از طبقه دوم طواف دهند و نايب هم برايشان بگيرند.

آيت‏اللَّه خامنه ‏اى: كسى كه نتواند در صحن مسجدالحرام طواف كند، و بايد طواف را در طبقه دوم انجام دهد، به احتياط واجب بايد چنين شخصى خودش در طبقه دوم طواف كند و كسى را هم نايب بگيرد كه براى او در صحن مسجد طواف انجام دهد، و نماز را هم خودش در طبقه دوم، و نائبش در صحن مسجد بخوانند، و اگر خودش بتواند در صحن مسجد نماز بخواند همان نماز او كفايت مى‏كند.

آيت‏اللَّه سيستانى: چنانچه احراز شود كه طبقه دوم بالاتر از كعبه است، طواف از بالا كفايت نمى‏كند و بايد براى طواف از پايين نايب بگيرند و لازم نيست احتياط كنند و چنانچه مطلب مشكوك باشد بايد احتياطاً بين طواف از بالا و نايب گرفتن از پايين جمع نمايند.

آيت‏اللَّه صافى: در فرض مذكور اگر طواف در طبقه دوم بالاتر از كعبه باشد نايب بگيرند تا براى آنان در صحن مسجدالحرام طواف نمايد، خودشان لازم نيست كه از طبقه دوم طواف نمايند.

آيت‏اللَّه فاضل: طواف در طبقه دوم براى كسانى كه اجازه نمى‏دهند از طبقه اول طواف كنند، كفايت مى‏كند و نياز به استنابه نيست. و در مورد نماز طواف اگر مى‏توانند بلافاصله و بدون عسر و حرج پايين بيايند، بايد پايين بخوانند و الا در همان بالا بخوانند و كفايت مى‏كند.

آيت‏اللَّه مكارم: در اين‏گونه موارد كه راهى جز اين نيست طواف در طبقه بالا كفايت مى‏كند.

آيت‏اللَّه نورى: طواف در طبقه فوقانى صحيح نيست و اين قبيل افراد بايد به‏وسيله كول گرفتن طواف خود را انجام بدهند و اگر ممكن نشد، لازم است براى طواف خود نايب بگيرند.

آيت‏اللَّه وحيد خراسانى: در مفروض سؤال بايد نايب بگيرد كه در صحن مسجدالحرام طواف نمايد و در صورتى كه متمكّن مى‏باشد و بر او حرجى نيست، احتياط واجب آن است كه خودش هم از طبقه دوم طواف نمايد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.