وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم فرار از مالیات و عوارض

0

حکم فرار از مالیات و عوارض

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1990: بعضی از افراد و شرکتها و مؤسسات خصوصی و دولتی برای فرار از پرداخت مالیات و عوارضی که دولت مستحق دریافت آن است، از راههای مختلف مبادرت به مخفی کردن بعضی از حقایق می‏کنند، آیا این کار برای آنان جایز است؟
ج: خودداری کردن از اجرای قوانين دولت جمهوری اسلامی و عدم پرداخت ماليات وعوارض و ساير حقوق قانونی دولت اسلامی برای هيچکس جايز نيست.

س 1991: شخصی از طریق انعقاد قرارداد مضاربه با یکی از بانکها مبادرت به کسب درآمد می‏کند و طبق قرارداد، مقداری از درآمد حاصله را به بانک می‏دهد، آیا جایز است اداره مالیات از او بخواهد که علاوه بر پرداخت مالیات سهم خودش از درآمد، مالیات سهم بانک را هم بپردازد؟
ج: اين امر تابع قوانين و مقررات ماليات بر درآمد است، بنا بر اين اگر مکلّف از نظر قانونی فقط ملزم به پرداخت ماليات سهم خود از درآمد باشد، ضامن ماليات سهم شريک از درآمد نمی‏باشد.

س 1992: خانه‏ای را از فردی خریدم به این شرط که مالیات معامله خانه را نصف به نصف بپردازیم. فروشنده از من خواست که قیمت خانه را به مأمور مالیات کمتر از قیمت خرید بگویم تا مالیات کمتری پرداخت شود، آیا پرداخت مالیات مقدار تفاوت بین قیمت خانه و قیمتی که من به مأمور مالیات گفته‏ام، بر من واجب است؟
ج: پرداخت بقيه سهم خودتان از مالياتِ مربوط به قيمت واقعی خانه بر شما واجب است.

س 1994: شوهرم که در حساب بانکی ‏اش مقداری پول وجود دارد، فوت نموده است و بانک هم بعد از آگاه شدن از وفات او حساب بانکی او را بسته است و ازطرفی هم شهرداری اعلام کرده که وی باید عوارض محل تجاری خود را در برابر صدور پروانه ساختمان ‏سازی و غیره بپردازد و در صورت عدم پرداخت مبادرت به بستن آن اماکن خواهد کرد و همه فرزندان ما هم صغیر هستند و قدرت پرداخت آن عوارض را نداریم، آیا پرداخت مالیاتها وعوارض مزبور بر ما واجب است؟
ج: عوارض شهرداری و مالياتهای رسمی بايد طبق مقررات دولت پرداخت شوند، در نتيجه اگر اين عوارض و مالياتها بر عهده ميّت باشد، واجب است قبل از جدا کردن ثلث و تقسيم ميراث از اصل ترکه پرداخت شوند و اگر مربوط به ورثه باشد واجب است از اموال آنان پرداخت شوند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

شاید این مطالب را هم بپسندید:

تنظیم لیست پرداخت غیرواقعی برای فرار از مالیات [شغل غیر قانونی ]

پرسش : در برخی مؤسّسات خصوصى از جمله بعضى مدارس غير انتفاعى براى فرار از ماليات، ليست هاى حقّ الزحمه را به اشكال مختلف تنظيم مىكنند، شگردهايى را به كار مىبرند، و در برخى موارد ممكن است از امضاى معلّمان سوء استفاده هم بشود، با توجّه به اين كه نظام، نظام اسلامى است آيا اين گونه كارها شرعاً صحيح است؟ آيا معلّمانى كه اين گونه ليست ها را امضا مىكنند تكليفى متوجّه آنها مى شود؟

پاسخ :

این کارها مشروع نیست و معلّمین محترم باید به گونه اى عمل کنند که از امضاى آنها سوء استفاده نشود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

 


 

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۳پرسش: فرار از عواض و مالیات چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اشکال دارد و اگر تعهدی برای آنها به موجب شرط ضمن عقد داده باشید لازم است به تعهد خود عمل کنید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه

ویژه نامه احکام موسیقی، رقص، قمار

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.