وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم طلای سفید برای مرد و تفاوت آن با پلاتین

0

حکم طلای سفید برای مرد و تفاوت آن با پلاتین

فهرست این نوشتار:

1-در نوشتار قبل «حكم استفاده از طلا براي مردان از نظر مراجع» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

2-طلای سفید به آلیاژی از طلا همراه با دست‌کم یک فلز سفیدرنگ گفته می‌شود. آلیاژ طلا برای ساخت طلای سفید معمولاًنیکل، منگنز، و پالادیم و در مواردی نقره، روی، پلاتین، و مس است. البته رنگ طلای سفید مرسوم در جواهرسازی رنگ واقعی این آلیاژ نیست، بلکه با روکش کردن طلا از فلز رودیم به دست می‌آید. از آن‌جا که طلا در حالت خالص بسیار نرم است، در جواهرسازی با افزودن فلز دیگری آن را مقاوم‌تر می‌سازند. برای ساخت طلای زرد معمولاً از مس استفاده می‌شود اما برای طلای سفید از فلزی سفید یا نقره‌ای رنگ استفاده می‌شود. استفاده از طلا چه زرد و چه سفید حرام است.

 در زبان عامیانه گاهی به پلاتین هم طلای سفید گفته می‌شود در حالی‌که پلاتین فلزی متفاوت است و در مقایسه با طلا مقاوم‌تر، کمیاب‌تر، و رنگ آن درخشان‌تر از طلای سفید است و از جهت شرعی مردان می توانند از پلاتین استفاده کنند.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 443: استفاده مردان از انگشتری که از جنس طلای سفید است، چه حکمی دارد؟

ج: اگر چيزى که طلاى سفيد ناميده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده ‏اى رنگ آن سفيد شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏ گويند مانع ندارد و پلاتين نيز اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


ساعت مچی که از طلا در آن استفاده شده است [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][زینت آقایان]

پرسش :آیا استفاده از ساعت مچی که در ساخت آن از طلا استفاده شده باشد، برای مثال قاب دور آن و یا عقربه ها و شماره های آن از جنس طلا باشد ولی ساعت تماماً از جنس طلا نباشد برای مرد اشکال دارد؟

پاسخ :آری، جایز نیست مگر اینکه آب طلا باشد.

استفاده از عینک طلا [زینت آقایان]

پرسش :استفاده از عینکى که دسته آن مخلوط به طلا، یا طلاى آن ظاهر است، براى مردان چه حکمى دارد؟ نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟

پاسخ :اگر مخلوط به طلا باشد، اشکالى ندارد; امّا اگر قسمت طلا به صورت روکش باشد، جایز نیست.

حکم استفاده از حلقه طلای سفید و پلاتین برای مردان [زینت آقایان]

پرسش :اینجانب تازه عقد نموده ام و در خرید حلقه, (حلقه طلای سفید ) خریدند به گفته طلا فروشان فرق این طلا با طلای زرد این است که با طلای سفید میشود نماز خواند ولی با طلای زرد نمی شود.
در رساله آقا آمده است که اگر پلاتین باشد حلقه برای مردان مشکلی ندارد و به گفته عده ای این طلای سفید همان پلاتین است . و بعضی ها میگویند همان طلاست .
و آیا استفاده از طللای سفید (حلقه) برای مردان حرام است یا خیر؟

پاسخ :زینت به هر طلایی (زرد – سرخ – سفید ) برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگری است مانعی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: حلقه (انگشتر ) طلا سفید نماز را باطل می کند ؟

پاسخ: نماز با انگشتر طلا باطل است مگر اینکه شخص جاهل و ناشی باشد . و فرقی بین طلای سفید و زرد نیست.

پرسش: آیا با حلقه ای که از جنس طلای سفید است می شود نماز خواند؟ در حالت عادی همراه مرد باشد چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر از جنس طلا باشد پوشیدن آن حرام و نماز خواندن هنگام پوشیدن آن باطل است ولی اگر آلیاژ دیگر مانند پلاتین باشد مانعی ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.