وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی

0

حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی

فهرست این نوشتار:

حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی

جريمه بانكي-احكام بانكي-ديركرد وام

سوال: آيا گرفتن خسارت ديركرد تسهيلات توسط بانك‏ها، جنبه شرعى دارد؟

پاسخ: همه مراجع (به جز فاضل، صافى و مكارم ): خير، گرفتن خسارت تأخير پرداخت، جايز نيست.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

آيةاللَّه فاضل: خير، گرفتن خسارت تأخير پرداخت، جايز نيست ؛ مگر با سه شرط: 1. در ضمن عقد لازم شرط شود، 2. طرف مقابل بتواند آن را بپردازد، 3. مقدار آن نيز معلوم باشد.

آيةاللَّه صافى: خير، گرفتن خسارت تأخير پرداخت، جايز نيست ؛ مگر اينكه در ضمن عقد لازم شرط شود و براى مهلت و تأخير در مطالبه نباشد.[2]

آيةاللَّه مكارم: جريمه دير كرد اگر به معناى سود اجبارى باشد، جايز نيست ؛ ولى اگر جنبه تعزير از سوى حكومت داشته و به صورت عادلانه باشد و يا در ضمن عقد لازم جداگانه‏اى شرط شده باشد، جايز است.[3]

  • [1].امام، استفتاءات، ج 2 دين، س 5 ؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1995 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 2116 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1184 ؛ سيستانى، Sistani.org، قرض و بانك ؛ دفتر: وحيد، نورى، بهجت و خامنه ‏اى.
  • [2]. صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1995.
  • [3] . مكارم، استفتاءات، ج 1، س 663، ج 2، س 1702.
  • منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان / رساله دانشجویی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: فعاليت اينجانب فروش اجناس به صورت قسطى مى‌باشد و خريدار ضرر و زيان عدم پرداخت بدهى خود را متقبل شده است آيا مى‌توان از خريدار ضرر و زيان وارده را وصول نمود؟

ج) التزام به پرداخت ضرر و زيان ديرکرد و دريافت آن، صورت شرعى ندارد ولى فروشنده مى‌تواند شرط خيار براى خود در صورت تأخير پرداخت بدهى از مورد مقرر نمايد که اگر بدهى در وقت مقرر پرداخت نشده، اصل معامله انجام شده را فسخ نمايد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

جريمه ديركرد : جريمه ديركرد شرعاً اشكال دارد؛ ولى بر بدهكاران لازم است بدهى خود را به وقتش بپردازند، وگرنه گناه كارند.

شرط سپرده : هر گاه اين شرط براى اعطاى تسهيلات بيشتربه سايرمتقاضيان وام باشد،نه صاحبان صندوق،اشكالى ندارد.

 سپرده بانك‌ها : اگر عقود شرعيّه را رعايت كنند، يا وكالت مطلقه به مسؤولين بانك داده شود كه اين عقود را رعايت كنند، سود حاصل حلال است.

تاخیر در پرداخت اقساط وام

پرسش : پرداخت وام هاى قرض الحسنه، با دریافت اقساط وامهاى پرداختى ارتباط مستقیم دارد. و هر نوع رکود در دریافت اقساط وام، باعث مشکلاتى در پرداخت وام هاى آتى مى گردد. لطفاً در این مورد به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید: الف) آیا اخذ چنین وامهایى براى آنان جایز است؟ ب) آیا مى توان، مانند بانکهاى دولتى، در برابر هر روز تأخیر در پرداخت قسط وام، جریمه اى با همان فرمول منظور نمود؟

پاسخ : تاخیر در پرداخت وام از سوى قرض گیرندگان جایز نیست; همان گونه که اخذ جریمه دیرکرد نیز مشروعیّت ندارد.

دریافت جریمه و خسارت تأخیر توسط بانک [جریمه دیرکرد ]

پرسش : اگر در بازپرداخت وامى که از بانک گرفته شده است تأخیرى صورت بگیرد، آیا بانک تحت عنوان جریمه و خسارت تأخیر انجام تعهد مى تواند پولى را به عنوان دیرکرد دریافت کند؟

پاسخ : جریمه دیر کرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی . و اگر به عنوان شرط ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند می تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.

جریمه دیر کرد قبوض [جریمه دیرکرد ]

پرسش : آیا جریمه و دریافت تصاعدی مبلغ قبض آب و برق و نظایر آنها در صورت تاخیر و دیر کرد در پرداخت حکم جریمه دیرکرد را دارد ؟

پاسخ : اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مانعی ندارد ولی مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است.

اخذ دیر کرد توسط ضامن [جریمه دیرکرد ]

پرسش : یک نفر از بانک وامی گرفته و من ضامن او هستم اما این بنده خدا قسط وام را نمی دهد بانک هم از حساب کم می کنه و از طرفی چون تنها منبع درآمد و خرج خانواده از همین حساب است و لذا نمی توانم به موقع قسط وام خودم را بدهم و بانک به خاطر تاخیر از من دیر کرد می گیرد آیا من میتوانم این مقدار دیر کرد را از این شخص بگیرم و همچنین هزینه های جانبی و …در حالی که نمیدانم آیا ندارد یا عمدا نمیدهد؟

پاسخ : در صورتی که وی عمدا تاخیر بیندازد ضامن خسارات شما می باشد .

دریافت حق الوکاله از مشتریان برای استیفای حقوق بانک [جریمه دیرکرد ]

پرسش : آيا بانک مي تواند حق الوکاله وکيل را در استيفاي حقوق عقب افتاده از مشتريان، از خود مشتريان دريافت کند؟

پاسخ : هزینه دادرسی و حق الوکاله را می تواند بگیرد و جریمه دیرکرد تنها اگر به صورت شرط ضمن عقد بوده و به وام گیرنده تفهیم شده و مورد موافقت وی قرار گرفته باشد با رعایت انصاف مانعی ندارد.

تفاوت جریمه دیرکرد بانکی با دو برابر شدن جرایم رانندگی [جریمه دیرکرد ]

پرسش : با توجه به اشکال شرعی جریمه دیرکرد بانکی؛ پس چرا در جرائم رانندگی که بعد از یکماه دو برابر می شود ، فرموده اید نوعی مجازات و تعزیر است و اشکالی ندارد ؟

پاسخ : در قراردادها ، شخص بدهی خاصی پیدا می کند که اگر چیزی با گذشت زمان بر آن بیفزایند نوعی رباخواری است ولی در جرایم بدهی خاصی کسی ندارد بلکه گفته می شود اگر فلان صورت باشد جریمه اینقدر است و اگر صورت دیگری باشد جریمه متفاوت می شود .

سود سپرده های پس انداز [جریمه دیرکرد ]

پرسش : در زمان فعلى ـ که بحمدالله دوران حاکمیّت جمهورى اسلامى مى باشد و به برکت خون شهدا و فعالیّتهاى مردم و بینش و رهبرى حضرت امام(رحمه الله)طاغوت از بین رفته است، پول گذاشتن در بانکها چه صورت دارد؟ آیا مى توان سودى که بانکها براى حسابهاى پس انداز پرداخت مى کنند را گرفت؟ و همچنین قرض گرفتن از بانکها و دادن بهره چه صورت دارد؟

پاسخ : سود پس انداز که بانک داوطلبانه مى دهد مشکلى ندارد مگر آن که به صورت قرارداد درآید و امّا سود سپرده هاى ثابت یا وامهایى را که از بانک مى گیرند، در صورتى که به آیین نامه بانکى در رابطه با عقود شرعیّه عمل شود نیز مانعى ندارد و در صورت شک مى توان حمل بر صحّت کرد، ولى اگر یقین داشته باشید که به آیین نامه هاى عقود شرعیّه عمل نمى کنند جایز نیست.

شرط جریمه دیرکرد در معاملات

پرسش : شرط كردن به اين صورت كه «اگر پول معامله را دير پرداخت كنى بايد فلان مقدار بيشتر پول بدهى» اشكال دارد؟

پاسخ : اگر شرط ضمن عقد باشد اشکالى ندارد، ولى نباید به این صورت باشد که در صورت تاخیر سود پول را بگیرد.

شرط دریافت سود اضافی در صورت دیرکرد مشتری [احکام وامها]

پرسش : اگر شخصی طبق یک عقد شرعی وام خرید کالا بگیرد و سود این وام از طرف بانک 14 درصد اعلام شود و بانک در ضمن این قرارداد شرط کند که در صورتیکه اقساط را به موقع پرداخت نکند دو درصد اضافه گرفته خواهد شد ، چه حکمی دارد ؟
اگر اشکال دارد و صحیح نیست پس چگونه است که در جرائم رانندگی که بعد از یکماه دو برابر می شود ، فرموده اید نوعی مجازات و تعزیر است و اشکالی ندارد ؟

پاسخ : در قراردادها ، شخص بدهی خاصی پیدا می کند که اگر چیزی با گذشت زمان بر آن بیفزایند نوعی رباخواری است ولی در جرائم بدهی خاصی کسی ندارد بلکه گفته می شود اگر فلان صورت باشد جریمه اینقدر است و اگر صورت دیگری باشد جریمه متفاوت می شود .

شرط فسخ معامله در صورت دیرکرد در پرداخت مبلغ

پرسش : شخصی آهن فروش است. وقتی با شخص خریدار معامله می کند به او می گوید اگر چک من را سر موعد مقرر پاس نکنی این کار تو به منزله فسخ محسوب می شود و من معامله نسیه دیگری با قیمت جدید با تو می بندم. آیا این کار اشکال دارد؟

پاسخ : اشکالی ندارد.

شرط پرداخت مبلغ دیرکرد در صورت تأخیر در اجاره

پرسش : اگر در حین عقد اجاره بین موجر و مستأجر یکی از شروط به شرح ذیل باشد، آیا به لحاظ شرع، این شرط مشروع است؟
«مستأجر متعهد می گردد در صورت دیرکرد اجاره، روزانه مبلغ پنجاه هزار تومان به موجر پرداخت نماید»

پاسخ : هرگاه به صورت شرط ضمن العقد باشد اشکالی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۲۲۴. بعضی از گناهان و محرّمات در شریعت اسلام عبارت‌اند از: … 37.ربا در قرض یا معامله و دریافت دیرکرد در ازای تأخیر در پرداخت دین، همچنین اجراء یا ثبت یا گواهی بر عقود، معاملات و وام‌های ربوی.

-قراردادن جریمه دیرکرد به ازای تأخیر در پراخت اقساط حرام می باشد .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی .


حضرت آيت الله بهجت

حضرت آيت الله بهجت

شرط ديركرد در وام قرض  الحسنه

599. در قرض  الحسنه  اى شرط شده كه اگر اقساط وام خود را از تاريخ مقرر ديرتر پرداخت نمايند، بايد ديركرد بدهند آيا اين ربا محسوب مى  شود؟

ج. محلّ اشكال است.

دريافت مبلغ ديركرد توسط بانك

600. آيا دريافت مبلغ اضافى به عنوان ديركرد پرداخت وام توسط بانك صحيح است؟

ج. خير.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی بهجت.

حتما بخوانيد

حکم شرعی کار کردن در بانک چیست

حکم سود سپرده گذاری بانک

حکم كارمزد بانك چیست

پول خمس داده شده و غير آن در حساب بانكي

مصرف کردن وام در غير جهت آن

آیا پس انداز خمس دارد

حکم وام به شرط سپرده گذاری



کلید: حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد وام بانکی  محاسبه جریمه دیرکرد وام بانکی حکم شرعی جریمه دیرکرد دیرکرد اقساط وام جریمه دیرکرد وام ازدواج دیرکرد اقساط جریمه تاخیر

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.