وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

جایگاه ویژه حضرت زهرا س

0

جایگاه ویژه حضرت زهرا س

درباره عظمت حضرت فاطمه((عليها السلام)) كلمات ويژه اي گفته مي شود، دليل اين مطالب چيست و مرجع كدام؟

پاسخ:
در دليل نام گذاري فاطمه((عليها السلام)) آمده است كه از ريشه عطم يعني انقطاع و جدايي، به اين معني كه مردم از شناخت فاطمه((عليها السلام)) منقطع و جدا شده اند. در عين حال راههايي براي شناخت اجمالي هست.
1. ائمه اطهار((عليهم السلام)) غير از همسر زهراي اطهر((عليها السلام)) فرزند و نتيجه اين كوثرند و اين نشانه اي بزرگ به شناخت عظمت اوست.
2. آيات قرآني و سوره كوثر كه درباره ايشان نازل شده.
3. احاديث فضائل فاطمه((عليها السلام)) از جمله آنچه كه امام خميني((رحمه الله)) درباره ايشان از اصول كافي نقل نموده اند و بسيار قابل توجّه است. در آن حديث موضوعي شگفت آور آمده است كه البته براي مقام فاطمه((عليها السلام)) استبعادي ندارد. نص جملات امام((رحمه الله))چنين است من راجع به حضرت صديقه((عليها السلام))خود را قاصر مي دانم ذكري بكنم. فقط اكتفاء مي كنم به يك روايت كه در كافي شريفه است و با سند معتبر نقل شده است:
حضرت صادق((عليه السلام)) مي فرمايند. فاطمه((عليها السلام)) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند… و جبرئيل امين مي آمد خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض مي كرد…ظاهر روايت اين است كه در اين 75 روز مراوده اي بوده است و گمان ندارم غير از طبقه انبياء نظام در باره كسي اين طور روايت شده باشد. مسئله آمدن جبرئيل براي كسي يك مسئله ساده نيست، خيال نشود جبرئيل براي هر كسي مي آيد و امكان دارد بيايد. اين يك تناسب لازم است بين روح آن كس كه جبرئيل مي خواهد(نزدش) بيايد و مقام جبرئيل كه روح اعظم است و اين از فضائل كه از مختصات حضرت صديقه((عليها السلام)) است. در هر صورت من اين شرافت و فضيلت را از همه فضائلي كه براي حضرت ذكر كرده اند، با اين كه آنها هم فضائل بزرگ است، اين فضيلت را بالاتر از همه مي دانم(1).

***
پاورقي:
1 – از سخنرانيهاي امام(ره) 11-12-64.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.