تقلید در احکام چیست

تقلید در احکام چیست
در نوشتار قبل شرایط مرجع تقلید مطرح شد حتما از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه کنید.
2- تقلید در اصول دین از منظر آیت الله جوادی آملی را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.
مسأله 1 – (عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد)، (1) ولی در احکام غیر ضروری دین (2) باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند یعنی (3) به دستور او رفتار نماید، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است ، مثلًا اگر عدّهای از مجتهدین عملی را حرام میدانند و عدّه دیگر می گویند حرام نیست ، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب ّ میدانند، آن را به جا آورد؛ پس کسانی که مجتهد نیستند و نمیتوانند به احتیاط عمل کنند، واجب است (4) از مجتهد تقلید نمایند (5).
(1) (گلپایگانی ، صافی:) عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد و نمیتواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی بدون دلیل گفته کسی را قبول کند. ولی اگر از گفته غیر به عقاید دینی یقین پیدا کند در حکم به مسلمان بودن او کافی است ..
(خوئی ، تبریزی:) شخص مسلمان باید به اصول دین از روی دلیل اعتقاد پیدا کند و نمیتواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی بدون سؤال از دلیل ، گفته کسی را قبول کند ..
(سیستانی:) شخص مسلمان باید عقیدهاش به اصول دین از روی بصیرت باشد، و نمیتواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی گفته کسی را که علم به آنها دارد به صِرف این که او گفته است قبول کند، ولی چنانچه شخص به عقائد حقّه اسلام یقین داشته باشد و آنها را اظهار نماید هر چند از روی بصیرت نباشد آن شخص مسلمان و مؤمن است و همه احکام اسلام و ایمان بر او جاری میشود ..
(نوری:) مسلمان باید به اصول دین ایمان و یقین داشته باشد و این ایمان باید برای هر مسلمانی به اندازه فکر و درک او بر پایه دلیل و برهان استوار باشد ..
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه اراکی نیست ]
(2) (اراکی:) مکلّف در احکام غیر ضروری دین .. (گلپایگانی ، صافی:) و در احکام دین .. (خوئی ، سیستانی:) در احکام دین در غیر ضروریات و قطعیات ..
(تبریزی:) در احکام دین در غیر ضروریات ..
(3) (خوئی:) بدون سؤال از دلیل ..
(4) (تبریزی:) لازم است ..
(5) (نوری:) به این مطلب نیز باید توجه کرد که در بسیاری از موارد در خود عمل به احتیاط نیز باید یا مجتهد بود و یا تقلید کرد.
(فاضل:) مسأله در اصول دین انسان باید یقین و اعتقاد جزمی داشته باشد و این یقین از هر دلیل و طریقی حاصل شود کفایت میکند چه به واسطه استدلال و برهان باشد یا از گفته والدین و مبلغین ؛ هر چند نتواند استدلال کند و در احکام غیر ضروری دین یا باید مجتهد باشد و بر طبق اجتهاد خودش عمل نماید و یا از مجتهد تقلید کند یعنی به دستور او رفتار نماید و یا در صورتی که آشنا به کیفیّت احتیاط است ، عمل به احتیاط کند به طوری که یقین کند تکلیف خویش را انجام داده است . مثلًا اگر عدّهای از مجتهدین عملی را حرام میدانند و عدّهای دیگر می گویند حرام نیست آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب ّ میدانند انجام دهد و هم چنین واجب است در کیفیّت احتیاط نیز احتیاط کند، یعنی چنانچه احتیاط از چند طریق ممکن باشد باید طریقی را اختیار نماید که مطابق با احتیاط باشد.
(بهجت:) دین اسلام بر اساس اعتقادات صحیح و حق و هم چنین اعمال و دستوراتی در زمینههای گوناگون بنا شده است . در اعتقادات تقلید جایز نیست هم چنین در اعمال و دستورات غیر اعتقادی که ضروری دین باشد، تقلید در آن لازم نیست ولی در غیر ضروریات اگر شخص مجتهد باشد، یعنی بتواند از روی دلایل شرعی وظیفه خود را تشخیص دهد، باید طبق نظریه خود عمل کند و در غیر این صورت عقل برای او دو راه معیّن خواهد کرد: الف «تقلید» یعنی طبق فتاوی و نظریات مجتهدی که واجد شرایط است عمل کند. ب «احتیاط» یعنی بر اساس نظریه تمامی و یا گروهی از مجتهدین وظیفه خود را انجام دهد. به این معنی که اگر مجتهدی کاری را جایز و دیگری حرام میداند، آن کار را ترک کند و اگر مجتهدی کاری را واجب و دیگری مباح میداند، آن را به جا آورد.
(مکارم:) مسأله هیچ مسلمانی نمیتواند در اصول دین تقلید نماید بلکه باید آنها را از روی دلیل به فرا خور حال خویش بداند ولی در فروع دین یعنی احکام و دستورات عملی ، اگر مجتهد باشد (یعنی بتواند احکام الهی را از روی دلیل بدست آورد) به عقیده خود عمل میکند و اگر مجتهد نباشد باید از مجتهدی تقلید کند، همان گونه که مردم در تمام اموری که تخصّص و اطّلاع ندارند به اهل اطّلاع مراجعه میکنند و از آنها پیروی مینمایند. و نیز میتواند عمل به احتیاط کند، یعنی در اعمال خود طوری رفتار نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است ، مثلًا اگر بعضی از مجتهدین کاری را حرام و بعضی مباح میدانند، آن را ترک کند و یا اگر بعضی آن را مستحب ّ و بعضی واجب میدانند آن را حتماً به جا آورد، ولی چون عمل به احتیاط مشکل است و احتیاج به اطّلاعات نسبتاً وسیعی از مسائل فقهی دارد، راه برای توده مردم غالباً همان مراجعه به مجتهدین و تقلید از آنها است .
(زنجانی:) مسأله شخص مسلمان باید به اصول دین یقین داشته باشد، اگر چه از گفته دیگری برای او یقین حاصل شده باشد، و در احکام دین کسی که قطع ندارد، باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل بدست آورد، یا از مجتهد جامع شرایط تقلید کند، یعنی بدون سؤال از دلیل ، گفتار او را به پذیرد و بدان عمل کند، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است ، مثلًا اگر هیچ یک از مجتهدین عملی را واجب نمیدانند، ولی برخی آن را حرام دانسته و برخی حرام نمیدانند آن عمل را انجام ندهد. و اگر عملی را هیچ یک حرام نمیدانند، ولی برخی آن را واجب دانسته و برخی واجب نمیدانند آن را به جا آورد، پس کسانی که مجتهد نیستند و نمیتوانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید کنند.
مسأله اختصاصی
(فاضل:) مسأله 3 مکلفی که مجتهد نباشد و اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد و تقلید هم نکند، اعمال او باطل است یعنی نمیتواند به آن اکتفا کند و باید طبق مسأله [14] عمل کند.
- توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/ZfKVdu
*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.
- ویژه نامه احکام تقلید و بلوغ
- آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم
- –اگر اعلميت مرجع ديگري براي ما احراز شود
- –در تساوي دو مرجع تقوا ملاك است
- –فرق عدالت مرجع با عدالت امام جماعت
- –تقليد از مراجع ساير كشورها
- –آيا مرجع حتما بايد رساله داشته باشد
- –چرا زنان نمي توانند مرجع تقليد شوند
کلید: تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید در احکام چیست تقلید یعنی چی چرا باید تقلید کنیم
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]